TV 2s programdirektør og programchefer fortalte om medievirksomhedens ambitioner, programønsker og værdier på Producenternes Dag.
Der er to pejlemærker, som producenter af TV 2-programmer skal have for øje i de kommende år, nemlig ”Fællesskab” og ”Markans”, der er en sammentrækning af ”Markant substans”.
Det sagde TV 2s programdirektør, Palle Strøm, da han torsdag 22. november på Producenternes Dag talte for cirka 175 personer fra det danske produktionsmiljø.
- TV 2 er grundlæggende en god kanal, men der er ting, som kan og skal forbedres. Vi skal ”from good to great”, og vi skal have flere programmer, der er kendetegnet af gennemslagskraft, og som folk vil tale med hinanden om. Og vi skal være ”best in class”. Når vi laver et program i en bestemt genre, f.eks. dokumentar, nyheder og underholdning, skal det være det bedste af sin type, siger Palle Strøm og fortslætter:
- TV 2 skal være Danmarks største fællesskab, og det er vi allerede i en lang række situationer: Når vi sender ”Vild med dans”, ”Operation X”, ”Årgang 0”, ”Go’ morgen Danmark”, fodboldlandskampe og ”Morten og Peter”-programmer om Downs Syndrom. Store TV 2-succeserer har vi, når vi er Danmarks største fællesskab.
Programcheferne Merete Mortensen og Keld Reinicke gennemgik TV 2s indsatsområder og programønsker for producenterne, og de to chefer sagde, at TV 2 i de kommende måneder får både en saltvandsindsprøjtning og et blidt spark bagi.
- Det er rigtigt godt, at konkurrenterne napper TV 2 i knæhaserne, for vi bliver bedre af konkurrencen. I den forbindelse er ”markans” en god ledetråd for producenterne. Ordet fortæller nemlig, at TV 2 vil være afsender af bemærkelsesværdigt tv, som samler, engagerer og rører danskerne, sagde Merete Mortensen.
Hun og Keld Reinicke gennemgik og ”oversatte” TV 2s fire kerneværdier – troværdig, nær, moderne og begejstret – og understregede bl.a., at troværdighed ikke alene omfatter dokumentar og fakta, men også underholdning.
- Mange har hørt om engelske tilstande, hvor der har været en masse debat på baggrund af snyd i tv-klip og tv-programmer. På TV 2 tager vi troværdigheden superalvorligt, og den store tillid mellem os og seerne må aldrig, aldrig brydes, siger Keld Reinicke.
Producenternes Dag bød også på indlæg om bl.a. TV 2 Networks-kanalerne og TV 2|Interaktiv.