TV 2 er i øjenhøjde med brugerne på Facebook

24. november 2010;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2s nyheder er de mest debatterede blandt danske Facebook-brugere viser ny undersøgelse.

På TV 2 har man gennem længere tid arbejdet målrettet med både henvendelsesform og brugerinddragelse på Facebook.


De danske mediehuse øger gradvist brugen af Facebook til distribution af nyheder og inddragelse af brugerne. Flere af mediehusene, bl.a. DR, TV 2 og Berlingske, har ansat en redaktør for sociale medier, der udelukkende arbejder med mediernes tilstedeværelse på Facebook og andre sociale medier.

Men ifølge en ny undersøgelse, der indgår i forskningsprojektet ’Facebook-journalistik’ ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Århus, er der stadigvæk stor forskel på, hvordan og hvor meget medierne bruger Facebook.

TV 2s nyheder mest debatteret
DR og Berlingske er nogle af de mediehuse, der lægger det største antal daglige nyheder ud på Facebook. TV 2 lægger derimod færre nyheder ud, men er ifølge undersøgelsen det mediehus, der er mest i øjenhøjde med brugerne. Det er TV 2s nyheder, der er de mest debatterede – mere end 17 kommentarer i gennemsnit pr. nyhed viser undersøgelsen.

På TV 2 har man da også gennem længere tid arbejdet målrettet med både henvendelsesform og brugerinddragelse på Facebook, forklarer Ricki Melchior, der er community-redaktør på TV 2:

- Vi har bevidst valgt ikke at automatisere distributionen af vores nyheder via Facebook. Vi har nemlig god erfaring med, at brugerinteraktiviteten stiger, når vi perspektiverer en nyhed på Facebook – dvs. stiller spørgsmål eller lægger op til debat. Og det er jo netop det, de sociale medier er så velegnede til. Så vi har uddannet vores journalister i at skrive til Facebook og gøre deres Facebook-opdateringer mere personlige, siger Ricki Melchior.

Henvendelsesformen har stor betydning
Og det er vigtigt med henvendelsesformen, hvis man vil i dialog med brugerne, forklarer Lars Holmgaard Christensen, der leder forskningsprojektet:

- Der er stor forskel på, hvilken henvendelsesform, de forskellige medier bruger på Facebook. Og det kan have stor betydning i forhold til interaktivitet og engagement fra publikums side, om man blot videreformidler nyheder via Facebook eller om man lægger op til debat og inddragelse. Og så er det naturligvis også vigtigt, at de nyheder, man sender til debat på Facebook, har en social relevans og en bredde, der gør dem diskuterbare i et forum som Facebook, siger Lars Holmgaard Christensen.

Yderligere information:
Besøg ’Nyhedernes Sociale Ansigt’ på Facebook – sitet er en del af forskningsprojektet.

Følg TV 2|NYHEDERNE på Facebook her.

Læs også:
TV 2 rykker på de sociale medier

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}