TV 2 Charlie vokser igen – tæt på fjerdestørste kanal

28. marts 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

Charlie opnår sit bedste kvartal nogensinde – DR2 har vigende seerandel efter tab af danske fyrtårnsprogrammer.

Seerandelene kvartal for kvartal for TV 2 Charlie (orange graf) og DR2 (rød graf) blandt alle danskere på tre år og derover. Efter TV 2 Charlies fremgang og vigende seerandel til DR2 er de to kanaler nu lige store. (Kilde: Gallup TV-Meter)


Efter blot et år som Danmarks femtestørste kanal er TV 2 Charlie i 1. kvartal omtrent lige så stor som den fjerdestørste kanal DR2.

I årets tre første måneder står Charlie for 4,11 procent af danskernes tv-sening – kanalens bedste kvartal nogensinde - mens DR2 står for 4,18 procent af seningen.

TV 2 Charlie er altså næsten lige så stor som DR2, selv om TV 2 Charlie ikke kan ses af alle danskere. Charlie kan ses i godt 70 procent af danske husstande, mens DR2 er landsdækkende og kan ses af alle.

TV 2 Charlie har haft stort set konstant fremgang siden starten i 2004, mens DR2 i det seneste år har haft vigende seerandel på trods af den øgede udbredelse.

Danske programmer alene på TV 2 Charlie-hitlister
Når man ser på de to kanalers hitlister, er der også sket en meget forskellig udvikling i kanalernes mest populære programmer.

På TV 2 Charlie er det danske egenproduktioner og danske film, som topper hitlisterne – og den udvikling er blevet stærkere og tydeligere gennem årene.

I 1. kvartal 2012 er de 30 mest sete programmer på TV 2 Charlie alle danskproducerede. I f.eks. 1. kvartal 2008 toppede danske programmer også Charlie-hitlisten – men her var dog seks udenlandske programmer på kanalens top 20-liste.

Sidste uges udgave af "Talkshowet Meyerheim" med bl.a. Ghita Nørby som gæst er nu den mest sete udgave af programserien. (Foto: Per Arnesen / TV 2)


- Danske programmer er afgørende for TV 2 Charlie og for vores seere. Det er med vores egenproduktioner, vi når det store publikum, og 2012 er ingen undtagelse. I februar satte ”Jarl Quizshow” rekord som Charlies mest sete egenproduktion med 290.000 seere, og i sidste uge fik ”Talkshowet Meyerheim” med 234.000 seere sit højeste seertal nogensinde, siger kanalchef Maiken Wexø, TV 2 Charlie, og fortsætter:

- Gode danske underholdningsprogrammer hænger uløseligt sammen med TV 2 Charlie, og så kan vi supplere med danske film og bl.a. britiske serier.

Færre danske hits på DR2
Udviklingen har været anderledes for DR2. I 1. kvartal 2008 og 2009 var danske programmer helt dominerende på DR2’s hitliste med henholdsvis 17 og 20 pladser på top 20 i de to kvartaler.

Blandt kanalens topscorere i disse år var ”Bonderøven”, ”Spise med Price”, ”AnneMad” og ”Camilla Plum”, og disse programmer havde jævnligt omkring en halv million seere og i visse tilfælde omkring 700.000 seere.

DR2 har efterfølgende mistet fyrtårnsprogrammerne ”Bonderøven” og ”Spise med Price”, som er flyttet til DR1. På DR2 er de ikke blevet erstattet af andre danske programmer med lige så mange seere som ”Bonderøven” og ”Spise med Price”, og det er medvirkende til, at DR2 har færre danske programmer på top 20.

I 1. kvartal 2012 er 12 af de 20 mest sete DR2-programmer udenlandske – det drejer sig især om genudsendelser af den britiske krimiserie ”Sagen genåbnet”. De resterende otte programmer er danskproducerede, bl.a. genudsendelser af ”Bonderøven”.

Seerandelene kvartal for kvartal for TV 2 Charlie (orange graf) og DR2 (rød graf) blandt danskere over 50 år. Blandt disse seere har TV 2 Charlie i 2011 overhalet DR2 og er nu Danmarks tredjestørste kanal blandt danskere over 50 år. (Kilde: Gallup TV-Meter)


Charlie tredjestørst blandt danskere over 50 år
Mens TV 2 Charlie og DR2 ligger tæt i kampen om fjerdepladsen blandt alle danskere, har TV 2 Charlie for længst overgået DR2 blandt seerne over 50 år.

Begge kanaler har høj seerandel blandt danskere over 50 år, men i 2011 rykkede TV 2 Charlie fra DR2. TV 2 Charlie er derfor nu Danmarks tredjemest sete kanal blandt danskere over 50 år – kun overgået af TV 2 og DR1.

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}