TV 2 30 år: - Vi er gode til at se muligheder

TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Merete Eldrup kalder det et unikt stykke mediehistorie, at 30-års fødselaren TV 2 er lykkedes så godt, som det blev tilfældet. ”Vi har aldrig været bange for at udfordre os selv, markedet og konkurrenterne, og det bliver vi ved med”, siger TV 2s direktør.

Når man som tv-selskab kigger ind i et marked, hvor den traditionelle tv-sening er vigende, og hvor indtægterne fra reklame og abonnement derfor er under pres, er det nemt at falde i et hul, hvor man ser begrænsninger. Men ikke hos TV 2.

- Det ligger heldigvis i vores virksomhedskultur, at vi er bedre til at se muligheder end begrænsninger. Vi har en grundstemning præget af en stor lyst til at prøve nye veje – redaktionelt, kommercielt og organisatorisk, når det har været relevant. Dén kultur har hjulpet TV 2 fra allerførste dag, siger virksomhedens administrerende direktør, Merete Eldrup, i et interview i anledning af TV 2s 30-års fødselsdag mandag 1. oktober.

I knap 11 år har hun været TV 2s direktør. Inden da fulgte Merete Eldrup TV 2 tæt fra sit job i direktionen hos JP/Politikens Hus, ligesom hun som tv-seer interesserede sig stærkt for den station, som blev etableret i hendes føde- og barndomsby, Odense. 

Når der udskrives folketingsvalg i Danmark, leverer TV 2 omfattende dækning på både sin hovedkanal og på TV 2 NEWS. Billedet er taget i forbindelse med debatten 'Det første ord', som blev sendt umiddelbart efter valgudskrivelsen i 2015. (Foto: Carsten Andersen / TV 2)

”Et unikt stykke mediehistorie”
Direktøren tilskriver også TV 2-succesen en tæt relation med danskerne. TV 2 har gennem årene leveret nyheder, aktualitet, underholdning, oplevelser, indblik og udsyn til befolkningen og har med relevant public service-indhold bidraget til udviklingen af samfundet. Merete Eldrup kalder fortællingen om TV 2 for ”et unikt stykke mediehistorie”.

- At starte en landsdækkende kanal helt fra bunden i konkurrence med en 100 procent licensfinansieret mastodont og blive danskernes foretrukne kanal efter kun to-tre år er en enestående historie, som kan være vanskelig at forestille sig i dag, siger TV 2-direktøren og fortsætter:

- Det krævede fandenivoldskhed og den ofte omtalte pionerånd – foruden selvfølgelig hårdt arbejde i store mængder – hos både bestyrelse, direktion, ledelse og medarbejdere at nå dertil. Succesen skyldtes også stor professionalisme og et internationalt udsyn, hvor man turde kombinere dansk produktion med inspiration fra udenlandske formater.

- TV 2 startede på et højt niveau, og det lykkedes blandt andet at tiltrække erfarne journalister og redaktører fra både dagblade og DR. TV 2 ville fra starten gøre sig stærkt gældende – og ville være bedst – på nyheds- og aktualitetsområdet. TV 2 har aldrig accepteret tanken om at spille andenviolin i forbindelse med dækning af for eksempel valg og kongelige begivenheder, som det er blevet tilfældet for de nye public service-kanaler i Norge og Sverige.

- Vi har aldrig været bange for at udfordre – hverken os selv, markedet eller konkurrenterne. Og det bliver vi ved med, siger Merete Eldrup.

Allerede i 1994 introducerede TV 2 familiejulekalendere, som børn og voksne kan se sammen klokken 20.00. TV 2s seneste familiejulekalender var 'Tinkas juleeventyr' i december 2017. (Foto: Agnete Schlichtkrull / TV 2)

En central rolle
TV 2 har siden 1988 spillet en central rolle på det danske tv-marked. I de første år var det – ud over i nyhedsudsendelserne – især på sport, underholdning og faktaområdet, TV 2 leverede markante og populære programmer til danskerne. 

- Hos TV 2 har der altid været lyst til at finde ”uopdaget land”, som bør undersøges. Det skete i de følgende år med de nyskabende live-sendinger fra Tour de France, med familiejulekalenderne fra 1994, som børn og voksne kan se sammen klokken 20.00, og med morgen-tv med nyheder, sport, vejr og ’Go’ morgen Danmark’ fra 1996.

- Det passer godt i vores sjæl at udforske og ikke at være bange for det nye. Lysten til at udkomme med indhold på kryds og tværs – på tv og digitalt – er ligeledes vokset og er blevet en integreret del af vores arbejde på TV 2, siger Merete Eldrup.

Også danske fiktionsserier fik plads i sendeplanen, og netop på dette område har TV 2 i de seneste år for alvor skruet op for ambitionerne og for mængden af serier.

- Vi præsenterer flere nye serier hvert år og på flere kanaler, herunder streamingtjenesten TV 2 PLAY. I begyndelsen af 2019 sender vi eksempelvis ’Lykke-Per’, som er en stor og flot fiktionsproduktion, vi har prioriteret og løftet, siger Merete Eldrup.

Sådan har andelen af dansksprogede programmer på TV 2s hovedkanal udviklet sig fra 2009 og frem til 2017, hvor andelen på 71,6 procent var den næst højeste nogensinde. Regionale programmer er ikke medregnet. (Kilde: TV 2s public service-redegørelser / Kantar Gallup)

Dansk indhold har højeste prioritet
Gennem de seneste mange år har TV 2s fokus været på dansk indhold, og hovedkanalen har i de senere år haft en dansksproget andel omkring eller over 70 procent.

- Som samfund og som et lille sprog- og kulturområde er det afgørende med indhold, som tager afsæt i en dansk virkelighed og beskæftiger sig med emner af stor relevans. En af TV 2s mest grundlæggende forpligtelser er oplysning, så borgerne på et velinformeret grundlag kan reflektere, træffe beslutninger og deltage i samfundet, forklarer Merete Eldrup.

- Vores øgede produktion af dansk indhold faldt sammen med, at det ikke længere var muligt at få udenlandske serier til at fungere i den bedste sendetid på vores hovedkanal. Danskerne vil helst se dansk tv hos TV 2, og derfor har vi dansksproget primetime stort set året rundt med vægt på nyheder og aktualitet.

- Det var både heldigt og rigtigt set, at vi droppede de udenlandske serier til fordel for mere dansk produktion. Efterfølgende dukkede streamingtjenester op med masser af udenlandsk indhold. De spiller på en bane og med indhold, som TV 2s hovedkanal allerede havde fravalgt i den bedste sendetid. Vi har langt større opbakning til det danske indhold, som både fungerer på lineært tv og er unikt streaming-indhold, når vi sammenholder med udbuddet fra de udenlandske tjenester, siger Merete Eldrup.

Den nyeste tv-kanal i TV 2-familien er TV 2 SPORT, som blev fløjtet i gang 9. januar 2015 af Merete Eldrup og sportschef Frederik Lauesen. TV 2 SPORT blev allerede i sit første år Danmarks mest sete sportskanal og har været det lige siden. (Foto: Anders Brohus / TV 2)

Tv på nettet fra 2004
Efter 10 år alene med én kanal åbnede tv2.dk i 1998 med blandt andet nyheder på nettet. I 2000 kom TV 2 ZULU på skærmen, og i 2004 var TV 2 frontløber med etablering af en on demand-service under navnet TV 2 Sputnik – nu TV 2 PLAY.

1.oktober 2004 havde TV 2 CHARLIE premiere, og i december 2006 fik danskerne nyhedskanalen TV 2 NEWS. I 2013 gik TV 2 FRI i luften, mens TV 2 SPORT kom til verden i januar 2015, hvor stationens tidligere filmkanal samtidig blev lukket.

I 2018 er tre af Danmarks mest sete kanaler fra TV 2-familien: TV 2s hovedkanal som danskernes foretrukne kanal foran DR1 og DR2 og med TV 2 CHARLIE og TV 2 NEWS som henholdsvis nummer fire og fem.

- I dag kan ingen forestille sig TV 2 uden eksempelvis tv2.dk og TV 2 NEWS. Der er sket en kolossal udvikling på de 30 år fra én kanal til nu seks tv-kanaler, en streamingtjeneste i stor vækst samt tv2.dk og apps, der er i kontakt med over én million brugere hver dag, siger Merete Eldrup.

Større økonomisk stabilitet siden 2012
Siden 1988 har TV 2 været igennem perioder med økonomiske kastevinde og stormvejr, og finansieringen har ændret sig markant.

TV 2 fik fra sin start en andel af licensmidlerne ved siden af de reklameindtægter, som TV 2 selv skulle skaffe. Siden midten af 2004 har TV 2 ikke modtaget licens, men har leveret masser af kommercielt finansieret public service.

- TV 2 skal selv skaffe alle sine indtægter via reklame og abonnement. Med stigende abonnementsindtægter siden især 2012, hvor hovedkanalen blev delvist abonnementsfinansieret, har vi nu en langt mere stabil forretning og robusthed. Vi står et godt sted – både økonomisk, hos danskerne og i transformationen fra tv-station til fuldt digital medievirksomhed, siger Merete Eldrup.

TV 2s 30-års fødselsdag markeres i uge 40 med særlige programmer, herunder et fødselsdagsshow, der optages i kulturhuset Odeon i Odense. Læs mere om fødselsdagsprogrammerne her.