Svar til ministeren om genudsendelser

26. juni 2009;
Af: TV 2 Kommunikation

Også debat om genudsendelser i 2005. TV 2 leverede dengang oplysninger til kulturministeren, der skulle besvare spørgsmål i Folketinget om genudsendelser i tv.

Blandt TV 2s genudsendelser i sommeren 2009 er "Den Store Klassefest" - bl.a. med Marianne Eihilt og Robert Hansen.

Genudsendelser i tv om sommeren har i mange år været et fast tilbage-værende debatemne, og i 2005 førte emnet også til et § 20-spørgsmål i Folketinget om dette.

I den forbindelse levere-de TV 2 nedenstående oplysninger til kulturmini-ster Brian Mikkelsen (K), der skulle besvare spørgsmålet over for Folketinget. De oplysnin-ger i TV 2s svar til mini-steren, som har relevans for den aktuelle genud-sendelsesdebat i 2009, er gengivet herunder:

"Spørgsmål nr. S 2742 om genudsendelser i tv
Hermed fremsendes TV 2|DANMARKs svar vedrørende § 20-spørgsmål om genudsendelser på TV 2. Besvarelsen fra TV 2|DANMARK er ganske omfattende, og det skyldes, at der efter TV 2|DANMARKs mening er behov for en grundig gennemgang af emnet, som hvert år giver anledning til misforståelser og en vis debat i trykte medier.

TV 2|DANMARKs besvarelse falder i flere dele. Første del handler om genudsendelser generelt. Anden del af besvarelsen drejer sig om genudsendelser i relation til økonomi, seertal, seerne og TV 2s omgang med sine ressourcer. Tredje del (hvis tal alene har historisk interesse er udeladt herunder, red.) handler om genudsendelsesandelene i 2004 og 2005, mens fjerde og sidste del handler om genudsendelser i relation til public service-tilladelsen.

"Så det synger"-programmerne fra 2008 er blevet genud-sendt i 2009, og her fik genudsendelserne højere seertal end førstegangsudsendelserne. Vært på programmerne er Michael Carøe.

Om genudsendelser generelt
Der er intet odiøst i genudsendelser. Der er - uden undtagelse - genudsendelser på alle kanaler hver eneste dag året rundt.

Der er genudsendelser i tv, fordi danskerne efter-spørger genudsendelser, fordi tv-stationerne ikke har ressourcer til at nyproducere tv-program-mer til hele sendefladen, og fordi det ville være uansvarlig omgang med ressourcerne kun at vise programmer én gang, hvor de typisk kun bliver set af 10-15 procent af befolkningen.

Samtidig er genudsendelserne på TV 2 - i kraft af reklameblokkene i forbindelse med udsendelserne - i betydelig grad med til at finansiere nye programmer. Uden genudsendelser ville der blive færre midler til nyproduktioner på TV 2.

TV 2|DANMARK sørger dog for at fordele genudsendelserne på en måde, så seerne oplever det rimeligt og fornuftigt. TV 2 har dagligt kontakt med seerne om genudsendelser, og i de fleste tilfælde drejer denne kontakt sig om, at seerne efterspørger genudsendelser. For hver e-mail, TV 2 modtager om kritik af genudsendelser, modtager TV 2 tre e-mails med ønsker om genudsendelser.

Denne statistik indikerer, at TV 2|DANMARKs politik omkring brug af genudsendelser har givet flere tilfredse end utilfredse seere. TV 2|DANMARK mener at have fundet en god blanding af førstegangsvisninger og genudsendelser, som betyder, at kanalen har kunnet fastholde sin meget høje andel på cirka 35 procent af danskernes samlede tv-sening.

TV 2|DANMARK har organiseret sine genudsendelser således, at det på hverdage især er kl. 9.30-11.00, om eftermiddagen kl. 12.30-17.00 samt efter kl. 24.00, at der er flest genudsendelser. Alt sammen tidspunkter, hvor langt færre danskere ser tv end i tidsrummet kl. 18.00-23.00, hvor der er flest seere foran tv-skærmen. I et kommende afsnit vil genudsendelser derfor være angivet både over hele døgnet samt i tidsrummet kl. 18.00 - ca. 23.00.

Hen over året er genudsendelserne også fordelt på en måde, så der er færrest genudsendelser efterår, vinter og forår, hvor tv-seningen er højere. Danskerne ser generelt over 30 procent mere fjernsyn i vintermånederne end i højsommeren 15. juni - 15. august, hvor mange er på ferie eller ønsker at tilbringe tiden udendørs. Samtidig er der lidt flere genudsendelser om sommeren, og det skyldes naturligvis, at TV 2| DANMARK ønsker at sende flest nyproducerede programmer, når danskerne er hjemme og ser mest fjernsyn.

Genudsendelsesandelen om sommeren kan samtidig svinge lidt de enkelte år. Forskellene beror især på, om der nogle år afvikles store sportsbegivenheder som OL, EM i fodbold samt VM i fodbold, og om TV 2|DANMARK har rettigheder til disse begivenheder.

TV 2 genudsender også udgaver af "Liebhaverne" - med gode seertal.

Om genudsendelser i relation til økonomi, seerne, seertal og TV 2s omgang med ressourcer
Genudsendelser i tv er en god idé og en fornuftig anvendelse af de ressourcer, tv-stationer-ne har til rådighed. Vi vil i kort form redegøre for dette.

1. TV 2|DANMARK har hvert år et bestemt beløb til indkøb og produktion af nye pro-grammer. Dette beløb er nogenlunde stabilt under hen-syntagen til virksomhedens driftsøkonomiske resultater. For dette beløb udsendte
TV 2|DANMARK i 2004 godt 3.300 timers førstegangsvisninger. Hertil kommer et betydeligt antal regionale TV 2-programmer.

TV 2|DANMARK sender imidlertid langt mere tv på sin hovedkanal, idet seerne herudover i 2004 fik knap 2.600 timers tv, der tidligere havde været sendt på TV 2, TV 2 Zulu eller TV 2 Charlie. Disse genudsendelser kan TV 2| DANMARK tilbyde seerne ekstra og for ganske begrænsede ekstra omkostninger.

Emnet genudsendelser kan derfor i al væsentlighed samles i spørgsmålet, om tv-seerne skal have muligheden for at se eller gense programmer, som har været vist én gang. Det er urealistisk, at en nedbringelse af antallet af genudsendelser vil øge timetallet af nye produktioner. Faktisk er det omvendte tilfældet.

Hvis TV 2|DANMARK ikke sendte genudsendelser, ville antallet af sendetimer blive reduceret markant, og dermed ville reklamesalget også blive reduceret, idet antallet af reklameblokke måtte reduceres væsentligt. Med færre reklameblokke - og dermed færre solgte reklamer - ville TV 2|DAN-MARK være nødsaget til at reducere nyproduktioner og nyindkøb. Den udvidede sendetid i form af genudsendelser er altså med til at sikre ekstra timers nye tv-programmer - danske og udenlandske - til danskerne.

Færre sendetimer ville også på en anden måde blive opfattet som en ringere service til danskerne. Selv om der er mest tv-sening i aftentimerne, er der danskere, som ser tv på alle tidspunkter af døgnet. Derfor ønsker TV 2 også at udsende tv-programmer til danskerne på mange forskellige tidspunkter af døgnet, og det kan kun lade sig ved brug af genudsendelser.

2. TV 2|DANMARK er nødsaget til at holde et særligt fokus på seertal. Hele virksomhedens økonomi er baseret på mængden af reklamer, der kan sælges, og der er en nøje sammenhæng med seertallene. TV 2|DANMARK må nødvendigvis sende sine kostbare programmer, når der er flest seere, og det er ikke om sommeren, hvor folk ikke tilbringer meget tid foran fjernsynet, men er på ferie, opholder sig udendørs etc. TV 2|DANMARK er afskåret fra at lade sig delfinansiere via abonnementsbetaling, og derfor må vi gøre alt, hvad vi kan for at optimere reklameindtægterne.

TV 2|DANMARK har naturligvis også fokus på seertal i relation til genudsendelser, og det er åbenlyst, at hvis danskerne ikke ville se genudsendelser i tv, stoppede genudsendelserne meget hurtigt.

3. De mest populære tv-programmer som Vild med dans, Scenen er din! og tilsvarende er kostbare produktioner, men de tiltrækker også mange seere - typisk 800.000 til 1.000.000. Men selv når programmerne når disse høje tal, er der faktisk tale om, at mindre end 20 procent af befolkningen har set det. Der er altså mere end 80 procent af de danske tv-seere, som ikke følger vore førstegangsvisninger, og der er således indlysende grunde til at genudsende populære programmer. Det er en service til gavn for det langt større antal seere, som ikke så programmet første gang, men som får muligheden igen. Det ville være uansvarlig omgang med ressourcer ikke at genudsende sådanne og andre programmer, som der er efterspørgsel på at se igen.

TV 2 er i dag en kommercielt finansieret public service-virksomhed, som ikke modtager offentlig støtte af nogen art. TV 2|DANMARK er forpligtet til at drive virksomheden optimalt inden for disse rammer, hvilket også TV 2s praksis om genudsendelser er udtryk for.

4. TV 2|DANMARK udsendte i sommeren 2004 flere nyproduktioner end tidli-gere, mens DR fastholdt den sædvanlige kvote af genudsendelser. Mens DR genudsendte populære programmer som f.eks. "Hammerslag", tabte TV 2 seere, selv om TV 2 øgede antallet af førstegangsvisninger. I år er TV 2| DANMARK gået tilbage til den tidligere praksis med at kombinere en række førstegangsvisninger med lidt flere genudsendelser af vores bedste programmer, og det har løftet TV 2s seertal i forhold til sommeren 2004. Dette dokumenterer, at genudsendelser på tv er både accepteret og efterspurgt af danskerne.

TV 2 genudsender "AllStars" fra 2008 i sommeren 2009. "For tidligt med en genudsendelse allerede nu", lyder kritikken fra nogle seere i mails til TV 2.

Om genudsendelser i relation til public service-tilladelsen
Kulturministeren har udstedt en public service-tilladelse til TV 2|DANMARK A/S, som indeholder en lang række detaljerede og omkostningskrævende krav til TV 2s program-virksomhed.

Den detaljerede public service-tilladelse indehol-der dog ikke krav om antallet af genudsendelser - hverken om sommeren eller på andre tidspunkter af året eller døgnet. Det er derfor TV 2s klare opfat-telse, at anvendelsen af genudsendelser i tv ikke er en overtrædelse af public service-tilladelsen, og at anvendelsen af genudsendelser er et forhold, som det alene er op til TV 2| DANMARKs ledelse - med respekt for seernes modtagelse af vort samlede programudbud - at regulere for at kunne sikre danskerne flere TV 2-sendetimer på forskellige tidspunkter af døgnet, for at sikre en forsvarlig omgang med ressourcerne og for at give danskerne de programtilbud, som de i stort omfang efterspørger.


Med venlig hilsen

Peter Parbo
Adm. direktør
"

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}