Kvindefodbold overraskede og blev ugens topscorer – TV 2 NEWS fik fjerdebedste uge nogensinde.
En uge med en ny britisk prins og en tog-tragedie i Spanien trak mange seere til TV 2 NEWS, som med en seerandel på 4,5 procent fik sin fjerdebedste uge nogensinde målt på share.
Og selv om Ekstra Bladet og avisens journalistiske chefredaktør, Karen Bro, ikke er kendt for at være royalister, foretrak hun klart dækningen af den kongelige begivenhed i Storbritannien på TV 2 og på NEWS frem for på DR1.
”Det hjalp lidt, når jeg slog over på TV 2, for Ulla Terkelsen havde et godt glimt i øjet, da hun på noget mere uhøjtidelig facon tog seerne på tur i det royale reality-show. Jeg ved ærligt talt ikke rigtigt, hvordan jeg skule være kommet gennem alt det her uden hende.
Så tak, Ulla, ikke mindst fordi du var den første, der viste mig den engelske tabloid-avis ’The Sun’s geniale forside, da drengen langt om længe var kommet til verden. Rubrikmagerne (fagbetegnelsen for dem, der laver overskrifterne) havde simpelthen ændret avisens logo til ’The Son’ (sønnen). Det er fandens godt tænkt”, skrev Karen Bro bl.a.
TV 2 sendte onsdag aften et superaktuelt BBC-program om livet for den lille prins George. Programmet blev dog blot set af 159.000, mens de to efterfølgende genudsendelser på TV 2 og TV 2 Charlie tilsammen havde 86.000 seere.
Samlet set stod TV 2 og TV 2 NEWS for 73 procent af danskernes tv-nyhedssening i uge 30, og det er knap fem procentpoint højere end gennemsnittet for 2013.
Will Smith som Christopher Gardner og Jaden Smith som Christopher Gardner Jr. i "Jagten på lykke".
Stor forskel på hitlister
Uge 30 gav igen stor forskel på hitlisterne blandt alle danskere og blandt de 21-50-årige. På sidstnævnte liste står der TV 2 ud for 11 af de 20 programmer. På hitlisten blandt alle danskere er der seks TV 2-programmer.
Alle weekendens tre TV 2-film er at finde på 21-50-hitlisten - med flest seere i denne aldersgruppe til søndagsfilmen "Jagten på lykke".
Kvindefodbold i top
Ugens største overraskelse var nok, at de danske fodboldkvinders EM-semifinale mod Norge blev topscorer for hele ugen – både blandt alle danskere og blandt de 21-50-årige.
I de sidste minutter, hvor en straffesparkkonkurrence afgjorde kampen, var der over 900.000 seere på DR1, og gennemsnittet for 1. halvleg, 2. halvleg, forlænget spilletid og straffesparkkonkurrence blev 668.000 seere. Anderledes stilfærdigt var seertallet søndag, da Norge og Tyskland spillede EM-finale i kvindefodbold på DR1. Her så 85.000 med.
Det lå på niveau med flere af kampene i weekendens runde af Superligaen, der er kommet stille fra start. FC Nordsjælland-Viborg blev set af 62.000, Randers-OB af 76.000, FC Vestsjælland-AGF af 95.000, Esbjerg-AaB af 104.000, SønderjyskE-Brøndby af 117.000 og FC Midtjylland-FC København af 157.000.
----------
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.
Top 20 - 21-50 år - uge 30 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
EM-semifinale: Danmark-Norge
222.000
35
2.
TV 2
Jagten på lykke
179.000
26
3.
TV 2
Cast Away
178.000
32
4.
TV 2
Hvem bor hvor?
152.000
28
5.
DR1
Gintberg på kanten
146.000
27
5.
TV 2
Grillfeber
146.000
24
7.
DR1
På vinger over - Nordamerika
137.000
23
8.
DR1
Fodboldmagasinet
135.000
19
9.
TV 2
Hvem vil være millionær?
133.000
28
10.
TV 2
Station 2 Patrulje: Lufthavnsstrømer
126.000
22
11.
TV 2
Gordon Ramsays hotelmareridt
120.000
24
12.
DR1
Guld på godset
116.000
28
13.
DR1
Puk og Herman går i land - Endelave
115.000
24
14.
TV 2
Livets små mirakler
112.000
24
14.
DR1
70'erne tur-retur: 1976
112.000
22
14.
TV 2
Forsvar
112.000
17
17.
DR1
Den sidste samurai
110.000
21
18.
DR1
Kriminalkommissær Barnaby
108.000
22
19.
TV 2
Station 2 Special: Færdselspatruljer på ..
104.000
21
20.
TV 2
Stjerner på stribe
102.000
28
Danskernes tv-sening fordelte sig således:
Ugens tv-sening 22. - 28. juli 2013
Kanal
Alle seere
Share i %
21-50 år
Share i %
TV 2
3 t 03 min
19
2 t 53 min
19
TV 2 Zulu
0 t 30 min
3
0 t 53 min
6
TV 2 Charlie
0 t 40 min
4
0 t 17 min
2
TV 2 FILM
0 t 07 min
1
0 t 08 min
1
TV 2 NEWS
0 t 42 min
4
0 t 34 min
4
TV 2 Fri
0 t 11 min
1
0 t 08 min
1
DR1
3 t 03 min
19
1 t 58 min
13
DR2
0 t 42 min
4
0 t 39 min
4
DR3
0 t 16 min
2
0 t 22 min
2
DR K
0 t 20 min
2
0 t 15 min
2
DR Ramasjang
0 t 19 min
2
0 t 15 min
2
DR Ultra
0 t 10 min
1
0 t 04 min
0
TV3
0 t 38 min
4
0 t 52 min
6
TV3+
0 t 25 min
3
0 t 40 min
4
TV3 PULS
0 t 19 min
2
0 t 21 min
2
TV3 Sport 1
0 t 17 min
2
0 t 15 min
2
TV3 Sport 2
0 t 01 min
0
0 t 01 min
0
Kanal 4
0 t 18 min
2
0 t 24 min
3
Kanal 5
0 t 36 min
4
0 t 50 min
6
6'eren
0 t 13 min
1
0 t 17 min
2
7'eren
0 t 01 min
0
0 t 02 min
0
Discovery
0 t 10 min
1
0 t 18 min
2
TLC
0 t 09 min
1
0 t 10 min
1
MTV
0 t 06 min
1
0 t 08 min
1
VH1
0 t 03 min
0
0 t 05 min
1
Regional-tv
0 t 08 min
1
0 t 05 min
0
Eurosport
0 t 08 min
1
0 t 07 min
1
Canal9
0 t 09 min
1
0 t 10 min
1
Andre
2 t 04 min
13
1 t 46 min
12
I alt
15 t 47 min
100
14 t 54 min
100
De mest sete nyhedsudsendelser var:
Seertal for nyheder og vejret i uge 30 (12 år+)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
TV AVISEN 21.00 / 21.30
509.000
33
2.
DR1
Sporten 22.20
464.000
30
3.
TV 2
Regionalprogram 19.30
377.000
36
4.
TV 2
SportsNYHEDERNE 22.18
370.000
24
5.
TV 2
NYHEDERNE 19.00
359.000
39
6.
TV 2
NYHEDERNE 22.00
357.000
23
7.
TV 2
Regionale nyheder 22.20
334.000
23
8.
DR1
Vores vejr 18.55
292.000
36
9.
DR1
TV AVISEN 18.30
262.000
33
10.
TV 2
Regionale nyheder 18.10
215.000
33
11.
TV 2
SportsNYHEDERNE 18.05
212.000
32
12.
TV 2
NYHEDERNE 18.00
181.000
29
13.
TV 2
Dit sommervejr 18.20
170.000
25
14.
TV 2
SportsNYHEDERNE 07.00-09.00
131.000
58
15.
TV 2
NYHEDERNE 07.00-11.00
124.000
49
16.
DR1
TV AVISEN 17.50
106.000
20
17.
TV 2
NYHEDERNE 12.00
93.000
28
18.
TV 2
SportsNYHEDERNE 12.10
90.000
30
19.
DR2
Deadline 22.30
73.000
5
20.
TV 2
Regionale nyheder 17.15
64.000
16
21.
TV 2
SportsNYHEDERNE 17.10
62.000
15
22.
TV 2
NYHEDERNE 17.00
52.000
13
23.
DR2
DR2 12:00 - DR2 16:00
18.000
6
24.
DR2
DR2 18:00 / 20:30
17.000
3
25.
DR2
DR2 08:00 - DR2 10:00
15.000
6
Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:
Top 20 - seere 3 år+ - uge 30 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
EM-fodbold: Danmark-Norge
668.000
41
2.
DR1
Fodboldmagasinet
537.000
30
3.
DR1
Gintberg på kanten
492.000
34
4.
DR1
På vinger over - Nordamerika
491.000
31
5.
DR1
Guld på godset
479.000
40
6.
DR1
Kriminalkommissær Barnaby
475.000
35
7.
TV 2
Hvem vil være millionær?
425.000
31
8.
DR1
70'erne tur-retur: 1976
424.000
32
9.
DR1
Puk og Herman går i land - Endelave
423.000
30
10.
TV 2
Cast Away
421.000
28
11.
TV 2
Hvem bor hvor?
413.000
31
12.
DR1
Forsvundne danskere
394.000
28
13.
DR1
Søren og Rosas vilde alderdom
391.000
31
14.
DR1
Mord i Skærgården: Stille nu
387.000
22
15.
TV 2
Jagten på lykke
381.000
22
16.
TV 2
Station 2 Special: Færdselspatruljer på ..
375.000
27
17.
DR1
Hammerslag Sommermix - by idyl
361.000
31
18.
TV 2
Stjerner på stribe
343.000
31
19.
TV 2
Station 2 Patrulje: Lufthavnsstrømer
338.000
22
20.
DR1
Sporløs
318.000
25
De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:
Kommerciel seerandel 21-50 år - i %
Kanal
Uge 30
2013 (til 28. juli)
TV 2
51,2
52,9
TV3-kanalerne
23,0
23,6
SBS Discovery Media
21,8
20,3
Viacom
2,4
1,4
Canal9
1,7
1,7
Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS
Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)
Kanal
Daglige kontakter
Daglig seertid
TV 2 NEWS
710.000
44
Seertilslutningen til TV 2-regionerne:
Regionalprogram 19.30 - uge 30
TV 2-region
Tv-rating i %
Share i %
TV2 ØST
12,8
47
TV 2/FYN
10,3
43
TV/MIDT-VEST
10,1
55
TV SYD
9,3
40
TV 2 | ØSTJYLLAND
7,1
38
TV2/NORD
6,4
3,6
TV 2/ Lorry
6,0
27