Rapport: Mobning er stadig en del af for mange danske børns hverdag

13. marts 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Undervisningsminister Christine Antorini: Der er fortsat alt for mange børn, der oplever mobning.

Fra TV 2s dokumentarserie "Mobbet", som har skabt debat om mobning i aviser, tv og på sociale medier. (Fotos: Plus Pictures / TV 2)

En ny rapport viser, at mobning - som TV 2 netop har sat fokus på i to stærke dokumentarprogrammet "Mobbet" og i NYHEDERNE - fortsat rammer mange børn på trods af, at der gennem nogle år har været fokus på emnet.

Ifølge de nyeste resultater fra DCUM (Dansk Center for Undervisningsmiljø) om danske elevers trivsel svarer 88 procent af eleverne i 7.-10. klasse ”nej” til, at de er blevet mobbet i dette skoleår. For elever i 4.-6. klasse er tallet på 80 procent.

Det betyder samtidig, at omkring hver femte elev 4.-6. klasse og cirka 12 procent af eleverne i 7.-10. klasse er blevet mobbet i dette skoleår.

- Selv om der er tale om et mindretal, er der fortsat alt for mange børn, der oplever mobning. Det er vigtigt hele tiden at bekæmpe mobning på alle måder og sikre, at elever bliver gladere for at gå i skole. Derfor har vi gjort netop trivsel til et af tre klare mål i forbindelse med folkeskolereformen, siger undervisningsminister Christine Antorini (S).

Fra "Mobbet": 12-årige Matilde er blevet mobbet gennem flere år og har mistet sin selvtillid.

Ministeren ønsker, at der udvikles klare og obligatoriske indikatorer for elevernes undervisningsmiljø, trivsel, ro og orden. Indikatorerne skal danne grundlag for det nye mål for trivsel i folkeskolen.

Der er i den forbindelse nedsat en ekspertgruppe, som skal afklare trivselsbegrebet og medvirke til at udvikle spørgsmål om elevernes trivsel i tæt samarbejde med forskere fra SFI.

Der er ud over trivselsmålingen en række andre initiativer i reformen, der skal sikre, at elevers trivsel forbedres. Der er bl.a. nedsat en ekspertgruppe om ro og klasseledelse, der er i gang med at beskrive eksisterende forskning og viden om klasseledelse og indsamle redskaber til at udvikle klasseledelse, som elever, lærere, pædagoger, forældre og kommuner kan bruge i deres hverdag.

Tallene er fra DCUM’s spørgeskemaværktøj Termometeret, som det er frivilligt for skolerne at anvende, og er gennemført i 2013. Tallene er baseret på i alt 131.943 elevbesvarelser.

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}