Nye medier går frem – og tv-forbruget er stabilt

30. april 2008;
Af: TV 2 Kommunikation

Ny analyse fra 2007 viser samme resultat som året før: Danskernes samlede tidsforbrug på medier stiger, når nye medier vinder indpas i danskernes hverdag.

TV 2s analyse- og mediedirektør, Majbritt Krogh.

Mens det debatteres heftigt på nettet, hvornår Apples iPhone rammer Danmark, viser en analyse fra TV 2 og The Nielsen Company, at danskerne er trofaste mod de traditionelle medier (tv, radio og avis) og internettet, samtidig med at nye medier tages i brug.

Analysen, der er gennemført i efteråret 2007 blandt et repræsentativt udsnit på 2.632 danskere på 12 år og derover, konkluderer, at danskerne stadig bruger mest tid på de traditionelle medier og nettet, som det også var tilfældet, da en lignende analyse blev gennemført i 2006.

De nye medier som MP3, iPod, harddiskoptager o.l. bruger vi også tid på, og derfor stiger den samlede tid, vi bruger på medier, i takt med at nye medier vinder frem.

- Mange har spået den fremtidige tv-sening til at blive væsentligt mindre end den nuværende, men ifølge den nye analyse er der intet, der tyder på, at det skulle blive tilfældet. Faktisk viser analysen, at selv om vi får flere og flere medier, er det fortsat de velkendte medier og internettet, der står for hovedparten af den tid, vi bruger på medier, siger TV 2s analyse- og mediedirektør, Majbritt Krogh.

Direkte adspurgt viser besvarelserne blandt andet, at hele 93 procent forventer, at de i fremtiden vil se tv og benytte radio lige så meget, som de gør nu eller mere, og at så godt som ingen vil bruge mindre tid på pc, net og mobilen, end de gør nu.

Heller ikke nye mediebrugere synes at ville se mindre tv, end de gør nu. De såkaldte Early Adopters, som er en gruppe, der karakteriseres ved at være frontløbere, når ny teknik tilbydes, vil ikke glemme de ”gamle” og store medier som tv og radio, når de tager de nye medier i brug.

- Early Adopters, der repræsenterer morgendagens vaner og handlinger, bruger de nye medier mest, men analysen viser, at de bruger tv i lige så høj grad som alle andre brugere, siger Majbritt Krogh.

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}