Musik på TV 2 samler danskerne

26. november 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Med programmer som ’Voice-junior’, ’Danish Music Awards 2014’ og ’Toppen af poppen’ bringer TV 2 musikken langt ud i de danske stuer.

Gitte Madsen: - For TV 2 er det afgørende, at vi hylder summen af musik og ikke har smagspræferencer på folks vegne, men at vi er med til at anerkende og understøtte de mange musikinteresser, der er hos den danske befolkning. (Foto: Per Arnesen / TV 2).

Bifaldet på de sociale medier, efter at Aland vandt finalen i ’Voice - junior’, er knap nok forstummet, før TV 2 igen er aktuel med et stort musikalsk show. I samarbejde med Musikkens Hus i Aalborg fejrer TV 2 dansk musiks grand old man Bent Fabricius-Bjerre, som 7. december fylder 90 år.

Fødselsdagsshowet bliver vist lørdag 6. december. For under en måned siden stod TV 2 og musikbranchen bag endnu et crescendo i dansk musik med ’Danish Music Awards 2014’, som havde et seertal på 786.000 og blev fulgt af over 850.000 danskere i snit i showets sidste time.

- Vi skal lave en fest for dem, der ikke skal i byen. Det er vores job. TV 2 skal være festen i fjernsynet, og når vi er det, så er det næsten altid ledsaget af musik, siger Gitte Madsen, underholdningschef på TV 2, der her fortæller om spændvidden og klangbunden i TV 2s musikprofil.

Musikalske fællesskaber
- På TV 2 har vi et ønske om at være platform og formidler for noget af alt det, som binder danskerne sammen. Og hvis der er noget, der binder Danmark sammen på tværs, så er det i virkeligheden kærlighed til musik. Musikken er et rigtigt godt brændstof til at skabe en følelse af fællesskab og en oplevelse af, at vi gør noget sammen. For TV 2 er det afgørende, at vi hylder summen af musik og ikke har smagspræferencer på folks vegne, men at vi er med til at anerkende og understøtte de mange musikinteresser, der er hos den danske befolkning, siger Gitte Madsen.

Seertal, kliktal og trafik på TV 2 PLAY dokumenterer, at TV 2 bringer musikken langt ud i de danske stuer. Finaleprogrammerne på ’Voice - junior’ blev fulgt af over 600.000 danskere og var de mest sete programmer på dansk tv denne aften. 'Voice - junior's Facebookside har for længst rundet 50.000 følgere.

Det udsolgte liveshow ’Danish Music Awards 2014’, som er Danmarks største musikalske prisfest, blev set af 786.000 danskere, og festen strakte sig over flere dage på de sociale medier.

Den seneste sæson af ’Toppen af poppen’ er i snit blevet fulgt af over 600.000 seere blandt alle danskere. Og populariteten fortsatte på TV 2 PLAY, hvor ’Toppen af poppen’ blev den mest sete serie i perioden fra august-september 2014.

Over 600.000 seere så med, da Aland sang sig til sejren i finalen i 'Voice-junior'. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

Lydspor for flere generationer
TV 2s musikprofil hviler på tre ben. Ifølge underholdningschefen skelnes der mellem fremtidens musik, nutidens musik og et tilbageblik på den musik, der har været lydspor for flere generationer.

- Fremtidens musik rammer vi med vores fokus på talentområdet som i ’Voice - junior’, der nærmest har karakter af en musikskole. Vinderen får ikke en pladeudgivelse men et musikalsk forløb med en professionel coach. For længe siden havde vi den gammeldags tilgang at sige, "nu kommer fremtidens største stjerne". Det gør vi ikke længere. Vi har forstået, at musik - specielt når det handler om børn og unge – i langt større grad handler om musikalsk nysgerrighed og passion og måske uopdaget talent. Rigtigt mange af de børn, der melder sig til ’Voice - junior’, kommer ikke, fordi de synes, at de er gode til at synge. De kommer, fordi de elsker at synge.

Læs mere: Aland vinder 'Voice - junior' på TV 2

- Nutiden hylder TV 2 på fineste vis, når vi laver 'Danish Music Awards' i samarbejde med IFPI og Koda. DMA hylder i sin præmis de kunstnere, der har samlet os som nation og har gjort en forskel i det år, der er gået. Den aften hylder TV 2 de største musikalske fællesskaber i Danmark.

Gitte Madsen understreger, at det, som tv-mediet kan, er at præsentere kunstnerne og formidle deres historie til et bredt publikum.

- Den tredje måde at formidle musik på præsenterer vi med ’Toppen af poppen’, som er et musikalsk portrætprogram med artister fra vidt forskellige genrer. Enten har de allerede skabt - eller også er de i fuld gang med at skabe - nogle af de store musikalske fællesskaber i Danmark. Men uanset hvor forskellige de er, har de til fælles, at deres musik findes på jukeboksen nede på Skipperkroen, siger Gitte Madsen.

Bred dansk musiksmag
TV 2 CHARLIE er et andet musikalsk medlem af TV 2-familien, der understreger diversiteten af musikprogrammer. TV 2 CHARLIE er Danmarks tredje mest sete kanal blandt seere over 50 år. Blandt kanalens flagskibe er netop programmer med musik i centrum: ’Fællessang på CHARLIE’, der i snit har 113.000 seere, og ’Sommersang i Mariehaven’, der i snit har 90.000 seere.

CHARLIE markerer sig samtidig som den eneste tv-kanal i Danmark, der har sit eget husorkester, som består af fire musikere og en hund, som er bandets maskot. Med godt humør og glimt i øjet er orkestret med til at underbygge den gode stemning, seerne altid finder på CHARLIE.

 

 

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}