Lang valgnat satte digitale rekorder

Rekordmange danskere tweetede under valgkampen med hashtagget #tv2valg. (Foto: TV 2).

Rekordmange danskere tweetede under valgkampen med hashtagget #tv2valg. (Foto: TV 2).

19. juni 2015;
Af: TV 2 Kommunikation

Valget gav rekorder på flere af TV 2s digitale platforme. På tv var seertilslutningen lige stor på TV 2-kanalerne og DR1, mens valgstudierne var åbne fra kl. 16.50 og resten af aftenen og natten. Nyhedsdirektør Michael Dyrby kalder TV 2s valgaften ”den bedste, vi nogensinde har produceret”.

Torsdagens lange valgdag og -aften på TV 2 og TV 2 NEWS blev i rekordhøj grad fulgt på de digitale platforme, som satte flere rekorder – bl.a. på TV 2 PLAY, Snapchat og Twitter. På tv var der – ligesom i 2011 – dødt løb mellem TV 2s og DRs dækning, fra valgstudierne gik i luften ved 17-tiden.

I det tidsrum, hvor tv-stationerne begge sendte fra deres valgstudier – klokken 16.50-02.00 var der i gennemsnit 586.000 seere på TV 2 og TV 2 NEWS og 594.000 seere på DR1. TV 2-kanalerne var mest set frem til ved 20-tiden samt efter midnat, mens DR1 var størst mellem kl. 20 og midnat.

Blandt de 20-60-årige havde TV 2 og NEWS i dette tidsrum en seerandel på 37 procent mod 35 procent på DR1.

På det tidspunkt hvor flest danskere så med, var det samlede seertal på TV 2, TV 2 NEWS og DR1 tilsammen lidt over to millioner. På samme tidspunkt var der herudover knap 200.000 seere på de kanaler, som tilbød en alternativ valgdækning – heraf flest på TV 2 ZULU, hvor ’Natholdet’ og Anders Breinholt leverede aftenens sjove valgdækning.

Digital fremgang
Også TV 2 PLAY kom til at spille en stor rolle på valgdagen, hvor live-signalet fra TV 2 og TV 2 NEWS var gratis. Det gav TV 2 PLAY sin største live-dag, og alene mellem klokken 18 og 24 havde TV 2 PLAY 114.000 startede streams på enten TV 2 NEWS eller TV 2.

TV 2 oplevede under valgkampen rekorder på Twitter med hashtagget #tv2valg, ligesom TV 2 Nyhederne i valgdøgnet var den klart mest benyttede nyhedsside på Facebook målt på engagement. På Snapchat rullede TV 2 på valgdagen danmarkshistoriens måske mest ambitiøse projekt ud og havde snappers med til alle valgfester - det gav Snapchat-rekord for TV 2. 

Også tv2.dk har nydt godt af valgkampen og valgdagen, og torsdag 18. juni 2015 er nu den tredjestørste dag på tv2.dk. På tv2.dk, apps og Twitter har TV 2 klart overgået de forventninger, stationen selv havde til aktiviteten i valgkampen. TV 2s kandidattest på nettet er i alt gennemført mere end 1,1 mio. gange – heraf 116.000 gange på valgdagen.

- Store nationale begivenheder som f.eks. valg bliver i stigende grad fulgt på mobil, tablet og pc, og derfor er det meget tilfredsstillende, at vi har skabt et kæmpestort valg-engagement og en rekordstor trafik på disse platforme, siger TV 2s nyhedsdirektør, Michael Dyrby.

I en mail til TV 2s valgmedarbejdere skrev Michael Dyrby i nat:

”På tv leverede vi en opvisning i moderne tv - tæt på, fokus på hovedpersonerne og god stemning, som vi havde ønsket os. Anvendelse af moderne teknologi, live på alle måder og professionalisme på alle niveauer. Jeg tror, det er den bedste valgaften, vi har produceret. Nogensinde. Godt gået!”

Valgkampens store vinder: TV 2 NEWS
På den øvrige del af valgdagen var stillingen mellem de to tv-stationer klart i TV 2s favør. Fra klokken 6.00 om morgenen og frem til klokken cirka 16.40, hvor TV 2 som den første kanal åbnede valgstudiet, foregik 83 procent af valgseningen på TV 2 og TV 2 NEWS.

Set over hele valgkampen er vinderen blandt landets tv-kanaler klar: TV 2 NEWS. Under 22 dages valgkamp har TV 2 NEWS forøget sin seerandel blandt danskerne med godt 30 procent i forhold til ugerne før valgkampen.

I de tre uger med valgkamp har TV 2 NEWS været Danmarks fjerdestørste kanal. 

Billede {0} af {1}