Justeret kurs giver gevinst for TV 2 FRI

Fra ’Huse der aldrig kommer til salg’: Pernille Sams (i midten) er taget til Charlottenlund i Nordsjælland til en fantastisk grund, hvor to generationer bor lige ved siden af hinanden. Husene rummer mange minder, og blandt andet har det ene hus været brugt som kulisse for den danske filmklassiker ’Familien Gyldenkål’ med Dirch Passer. (Foto: Morten Bastholm / TV 2)

Fra ’Huse der aldrig kommer til salg’: Pernille Sams (i midten) er taget til Charlottenlund i Nordsjælland til en fantastisk grund, hvor to generationer bor lige ved siden af hinanden. Husene rummer mange minder, og blandt andet har det ene hus været brugt som kulisse for den danske filmklassiker ’Familien Gyldenkål’ med Dirch Passer. (Foto: Morten Bastholm / TV 2)

27. maj 2015;
Af: TV 2 Kommunikation

Programændringer hos TV 2 FRI har i de seneste måneder givet kanalen flere seere, højere seerandel og flere programmer med over 100.000 seere.

Igennem det seneste år – og især med et ændret programflow siden 9. februar 2015 - har TV 2 FRI iværksat en kursændring af kanalens programindhold, og meget tyder på, at justeringen giver pote.

I forhold til begyndelsen af 2014 har TV 2 FRI i 2015 fået 270.000 flere forskellige seere i primetime (fra knap 1,4 mio. til godt 1,65 mio. danskere), seerandelen er vokset, og kanalen har haft seks programmer med flere end de magiske 100.000 seere mod tre af slagsen i samme periode af 2014.

Det er almindeligt ved lancering af en ny kanal, at man bruger de første erfaringer til at dreje på kanalens programindhold. Præcis det samme skete efter de første år for både TV 2 ZULU og TV 2 CHARLIE.

- Vi har erkendt, at vi fik skabt TV 2 FRI for smalt fra start. Der var alt for mange, der tænkte, at det var en kanal til andre end netop dem selv. Mange følte, at hvis man ikke levede et aktivt udendørsliv og interesserede sig for jagt og fiskeri, så var kanalen ikke til dem. Det, vi har arbejdet med det seneste års tid, er at åbne kanalen for flere og generelt brede kanalen ud som en ren livsstilskanal, hvor vi vil inspirere danskerne til at dyrke det frirum, som mange livsstilsprogrammer fortæller sine historier i, siger kanalchef for TV 2 Networks og dermed også for TV 2 FRI, Sune Roland.

Kanalchef Sune Roland, TV 2 FRI. (Foto: Miklos Szabo)

Flere seere i primetime
En del af øvelsen på TV 2 FRI har været at flytte en del af programmerne længere op mod primetime. Det giver flere mennesker mulighed for at se kanalens programmer på det tidspunkt af dagen, hvor de har tid til at se fjernsyn. At strategien er lykkedes, har bl.a. vist sig ved, at TV 2 FRI nu når væsentligt flere danskere i primetime, end det var tilfældet sidste forår.

Det er bl.a. danske programmer som ’Huse der aldrig kommer til salg’, ’Kurs mod fjerne kyster – ekstra’, ’De kongelige slotshaver’, ’Ulla Terkelsen i Italien’ og ’Årets dejligste have’, som har givet fine seertal i primetime.

- Vi er ydmygt tilfredse med justeringerne, og vi kan se, at flere har fået øjnene op for, at FRI faktisk er en kanal til dem. Kunsten er nu at fastholde det og vise både de loyale seere, der har elsket TV 2 FRI fra starten, og de nye seere, der er kommet til, at FRI er hele Danmarks mest rendyrkede livsstilskanal med en særdeles stor andel af danske programmer, med stor detaljerigdom, tid til at fortælle den gode historie og store personligheder med masser af passion, siger Sune Roland.

I den næste tid kan TV 2 FRI-seerne mandag-torsdag gå ’I haven med Anja’ (kanalens haveekspert Anja Barfod), og man kan grille hele sommeren med programmet ’Grilltjansen’ med bl.a. Cecilie Hother og kokkene Thomas Rode og Louisa Lorang. Og så kan man glæde sig til kommende sæsoner på TV 2 FRI, hvor Jørgen Leth viser Hans Pilgaard sit Frankrig, Thomas Uhrskov igen tager på ski, og hvor Troels Kløvedal styrer Nordkaperen ind i Grækenlands azurblå hav.

Billede {0} af {1}