JP/Politikens Hus og TV 2i partnerskab om at byde på FM4

De to selskaber ønsker at bruge deres stærke publicistiske udgangs-punkt til at skabe en attraktiv radiokanal for de mange danskere, som interesserer sig for nyheder, debat, erhverv og kultur.

TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup. (Foto: Ricky Molloy / TV 2)


JP/Politikens Hus og TV 2 har besluttet, at de to mediekoncerner i et partnerskab skal ansøge om at komme til at drive den landsdækkende news/talk-radio, der udbydes i 2011 på FM4-båndet. Baggrunden for samarbejdet er de to koncerners solide publicistiske udgangspunkt og stærke fokus på nyheds- og aktualitetsdækning.

- Udbuddet af den nye radiokanal er uhyre interessant. Der er en stor del af befolkningen, der efterlyser en stærk nyhedsradio, som klart prioriterer erhverv og kultur, og som samtidig tør at lade holdninger brydes. Hvis nogen kan skabe den radiokanal, er det JP/Politikens Hus og TV 2, siger Lars Munch, administrerende direktør for JP/Politikens Hus.

TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup, kan ikke se nogen stærkere og bedre medspiller for TV 2 end JP/Politikens Hus, når det drejer sig om news/talk-radio.

- De to virksomheder supplerer hinanden fremragende. Begge har et stærkt publicistisk udgangspunkt og et markant fokus på nyheds- og aktualitetsdækning. Nyheder og samfundsstof er hjerteblod for både TV 2 og JP/Politikens Hus, siger Merete Eldrup.

Administrerende direktør for JP/Politikens Hus, Lars Munch. (Foto: Martin Lehmann)


Nyheds- og debatradio
Kulturministeriet har netop sendt udbudsmaterialet til FM4 i høring, og derfor er det for tidligt for JP/Politikens Hus og TV 2 at komme med færdige programerklæringer for radioen. Én ting står dog fast:

- Den nye kanal skal være kendt som markedets stærkeste nyheds- og debatradio. Vi har store ambitioner, og vi tror, at vi kan forny og redefinere både debatten og nyhedsdækningen på radio, som det er sket på tv og på nettet, siger Merete Eldrup.

Begge parter lægger stor vægt på de digitale muligheder for den nye kanal.

- JP/Politikens Hus og TV 2 har igennem det seneste årti været førende på det digitale område. Derfor kan vi give kanalen et særligt stærkt digitalt ståsted. Og det skal kanalen også have for at blive en succes – for radiomediets fremtid er i høj grad digital, siger Lars Munch.