Hvad er det lige, de har gang i på Gauerslund Skole?

27. august 2008;
Af: TV 2 Kommunikation

Det koster blod, sved og tårer at flytte en skole op i verdensklasse, men det er ikke umuligt.

Skoleleder Magnus te Pas med nogle af eleverne fra Gauerslund Skole.

Skoleleder Magnus te Pas fra TV 2s nye dokumentarserie ”Skolen – verdens-klasse på 100 dage” er en travl mand. Her godt en uge inden premieren torsdag 4. september vælter det ind med mails og telefonopkald fra forældre og skolefolk fra hele landet, der vil vide, hvad det er, de har gang på Gauerslund Skole.

- Jeg har sågar oplevet, at en far fra Falster ville skrive sine børn ind på vores skole, siger Magnus, der er overrasket over, at interessen allerede nu er så stor.

– Men det er jo dejligt, det viser, at vi har gjort det rigtige, siger den 34-årige skoleleder. 

Medarbejderne har knoklet for projektet
Med ”det rigtige” mener Magnus te Pas, at han og skolens ansatte sagde ja til at deltage i TV 2s store skoleprojekt, ”Skolen – verdensklasse på 100 dage”. Det betød, at Gauerslund Skole i 100 dage frem til sommerferien i år skulle lægge undervisningen om til læringsstilsundervisning og sætte fokus på trivsel.

- Jeg er stolt af, at skolens ansatte tog imod projektet. De har knoklet helt vildt. Det er ikke en overdrivelse, at det har kostet blod, sved og tårer. Der findes ikke ret meget undervisningsmateriale til læringsstile, så lærerne måtte selv i gang med at udtænke materiale og producere det. Det var en kæmpeopgave, og de har brugt masser af fritid og energi på det, siger Magnus, der i dag glæder sig over, at der ikke var tid til at sætte sig ned og lave en stor analyse af projektet.

- Så havde vi nok ikke aldrig sagt ja, indrømmer han.
 
Fokus på udvikling og parat til ændringer
- Når det overhovedet har kunnet lade sig gøre, er det, fordi skolen har en ledelse, der har fokus på udvikling, og et fantastisk lærerkollegium, som er udviklingsparate.
 
- Vi syntes selv, vi var en god skole, og vi mente, at vi gjorde det rigtigt, men når en undersøgelse i begyndelsen af projektet så viste, at 53 pct. af eleverne ikke havde udbytte af undervisningen, så skulle vi da være nogle skarn, hvis vi ikke gjorde noget ved det. Vi fik en enestående mulighed for at udvikle skolen og os selv. Metoden blev læringsstile, og det er jeg glad for, men det kunne også have været noget andet. Det vigtigste er, at vi gjorde noget, siger Magnus der godt tør anbefale andre at sætte gang i lignende udviklingsprojekter.
 
- Men ikke på 100 dage. Man skal sætte sig et konkret og realistisk mål og give sig selv en tidsramme på f.eks. er år. Og så er det vigtigt at få hjælp. Vi kunne ikke have gjort det uden læringsstilseksperten Svend Erik Schmidt. Han har båret projektet igennem. Og så skal alle være villige til at bruge en masse energi. For det er benhårdt. Da det var ovre, følte jeg, at jeg ikke havde sovet i 100 dage, siger Magnus, der synes, at det er blevet sjovere at gå på arbejde.
 
- Projektet har bl.a. betydet, at skolebestyrelsen og forældrene er blevet endnu mere engagerede. Og heldigvis for det. Deres engagement er nemlig med til at holde os på sporet, for de forventer selvfølgelig, at vi forsætter udviklingsarbejdet, og det er lige netop, hvad vi har tænkt os at gøre, siger Magnus te Pas.

Ros fra TV 2s programdirektør
TV 2s programdirektør, Palle Strøm, er også imponeret over medarbejderne på Gauerslund Skole.

- Medarbejderne på skolen i Gauerslund har god grund til at være stolte over den indsats, de har leveret, og jeg er utroligt glad for deres opbakning til projektet, for uden deres kraftanstrengelse kunne vi ikke have gennemført dette, siger Palle Strøm.

Med støtte fra Public Service Puljen
Programformatet bag ”Skolen – verdensklasse på 100 dage” er udviklet i samarbejde mellem TV 2 og produktionsselskabet Blu og produceret med støtte fra Public Service Puljen. Serien har rødder i en ny tv-trend kaldet ”social change”, en genre der bygger på ideen om at gøre en forskel i samfundet.

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}