Halvårsrapport: Stigende seerandele til TV 2

TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

I første halvdel af 2018 voksede TV 2-familiens seerandel med 1,9 procentpoint til 38,7 procent. Resultat før finansielle poster på 150 mio. kr. er ligeledes tilfredsstillende.

I 1. halvår af 2018 opnår TV 2 et resultat før finansielle poster (EBIT) på 150 mio. kr. mod 172 mio. kr. i rekordåret 2017. TV 2-familiens seerandel er 38,7 procent og er steget 1,9 procentpoint i forhold til samme periode i 2017.

Omsætningen på 1.409 mio. kr. er steget 2,0 procent i 1. halvår i 2018 svarende til 27 mio. kr. Reklameomsætningen er faldet 3,6 procent, mens abonnementsomsætningen er steget 5,1 procent, hvilket i betydelig grad kan tilskrives fremgang for TV 2 PLAY.

Omkostningerne udgør 1.258 mio. kr. i 1. halvår 2018 og er steget med 48 mio. kr. i forhold til 2017. Stigningen skyldes hovedsageligt VM i fodbold. 

- TV 2 er kommet fint gennem årets første halvdel, og det er især glædeligt, at TV 2s stærke indhold sikrer et uændret højt tv-forbrug hos TV 2-familien på 56 minutter om dagen pr. dansker. Dette til trods for, at det gode vejr i 2. kvartal har været medvirkende til, at den totale tv-sening er lidt vigende, og vi har opnået den højeste seerandel i 1. halvår til TV 2-familien siden 2011. Både hovedkanalen, TV 2 ZULU, TV 2 NEWS og TV 2 SPORT har medvirket hertil, siger administrerende direktør Merete Eldrup.

TV 2s direktør glæder sig også over den betydelige fremgang til TV 2s digitale forretning i 1. halvår 2018.

- I et marked præget af opbrud og stor konkurrence fra især internationale aktører er TV 2s engagerende, danske kvalitetsindhold vores gode og stærke svar. Det er netop dette indhold, som er drivkraften i vores fortsatte fremgang på TV 2 PLAY. VM i fodbold har været medvirkende til at sætte flere TV 2 PLAY-rekorder i nysalg og forbrug, samtidig med at der i forbindelse med det øgede aktivitetsniveau har været en høj driftsstabilitet, siger Merete Eldrup.