Håndboldpigerne slår FCK

De danske håndboldpiger vandt kampen om seerne på en stor dansk sportsaften. Små 600.000 så FCK på TV3+, mens næsten én million danskere så EM-håndbold på TV 2.


På banen vandt både FCK og de danske håndboldpiger, der åbnede EM med en 25-20-sejr over Serbien. Men på de danske tv-skærme, var der kun én vinder - nemlig TV 2, der gennemsnitligt havde 974.000 seere til EM-åbningskampen, som i 2. halvleg trak mere end én million danskere ind foran skærmen.

Til sammenligning blev FCK's afgørende Champions League-kamp mod græske Panathinaikos gennemsnitligt set af 580.000 danskere.

- Det var en kæmpe sportsaften for rigtig mange danskere i aftes - og med stor sportslig succes til både håndboldpigerne og FCK og dansk fodbold, som jeg personligt glæder mig mest over. Men det er også fantastisk, at de danske håndboldpiger i den grad kan modstå den hårde konkurrence, siger TV 2s sportschef, Frederik Lauesen, og fortsætter:

- At TV 2 når over en million seere i anden halvleg i konkurrence med FCK er en del bedre, end jeg havde turdet håbe på, og jeg er ellers altid optimistisk. Det understreger til fulde TV 2s position som Danmarks største fællesskab.

I de tidsrum, hvor der både var EM-håndbold og CL-fodbold på skærmen samtidig, havde TV 2 974.000 seere, mens TV3+ havde 497.000 seere.

Fodboldkampen på TV3+ fik altså flere seere, fordi halvlegene i fodbold er længere, og fordi Champions League-kampen dermed havde tv-tid uden hård konkurrence fra EM-håndbold.

Tættere på mellemrunden
De danske håndboldpiger er med sejren over Serbien kommet et stort skridt nærmere en plads i mellemrunden, som kan blive endegyldigt sikret, når Trine Troelsen, Lærke Møller, Mette Melgaard og Co. i morgen, torsdag 9. december kl. 20.45, møder Rumænien.

- Det lover rigtig godt for de kommende uger, og mon ikke håndboldfeberen snart rammer hele landet? Med den fantastiske kulisse, der var i Aalborg, kommer håndboldfesten i hvert fald helt hjem i stuerne.  Det ser ud til at blive en rigtig god december for alle os, der holder af håndbold, siger Frederik Lauesen.

I den kommercielt interessante målgruppe af de 21-50-årige havde de to sportstriumfer stort set lige mange seere - nemlig 334.000 til EM-håndbolden og 332.000 til FCK.