Fra original dansk tv-kanal til originalt indholdsbrand

- Nogen har talt om trusler, men på ZULU har vi mest set det som muligheder. Derfor har vi fra starten omfavnet sociale medier, fortæller TV 2 ZULUs kanalchef, Sune Roland (Miklos Szabo / TV 2)

En teenager bliver myndig. TV 2 ZULU fylder 18 år mandag 15. oktober på et tidspunkt, hvor kanalen har justeret sin strategiske retning og har fundet formen.

For præcis 18 år siden lancerede TV 2 tv-kanalen TV 2 ZULU. Kanalen var målrettet de yngre seere mellem 15 og 40 år og blev en stor succes både brandmæssigt og kommercielt. Kanalens unikke positionering gav antenneforeningerne et tilbud til de unge, og kanalens unikke tilgang til dét at være tv-kanal gjorde ZULU til et brand, der stod tydeligt i det begrænsede udbud af kanaler.

Det var ikke alene ZULU-programmerne, som gjorde kanalen til noget særligt. Det gjorde også kanalnavnet, de særlige identer mellem programmerne samt en række brand-skabende tiltag som ’Krammeholdet’, ZULU Sommerbio og ZULU-hamsteren. Seere og brugere opfattede simpelthen ZULU som noget større og mere end de enkelte programmer – og mest af alt opfattede de ZULU som noget særligt og dybt originalt. Derfor udviklede ZULU sig til et dansk powerbrand på ganske få år.

Læs også: Sådan fejrer ZULU sin 18-års fødselsdag på skærmen(e).

I ZULU-serien 'Perfekte Steder', møder vi Rose og Tobias, spillet af skuespillerne Sara Hjort Ditlevsen og Gustav Giese. (Fotos: Andreas Omvik / TV 2)

ZULU omfavner de sociale medier
Siden ZULUs fødsel har der været en rivende udvikling på mediemarkedet, og ZULU har gennem årene fulgt med tiden og har omfavnet de nye tendenser. Især i de seneste år har udviklingen været voldsom. Nye internationale giganter som Facebook, Snapchat, Youtube, Instagram, Netflix og HBO har lagt beslag på især de unge brugeres tidsforbrug på medier.

- Nogen har talt om trusler, men på ZULU har vi mest set det som muligheder. Derfor har vi fra starten omfavnet sociale medier, og dén dag i dag er ZULU nok det brand til unge danskere, der har størst fokus og bemanding rettet imod også at udkomme på de nye platforme, siger TV 2 ZULUs kanalchef, Sune Roland.

For tre år siden etablerede ZULU en dedikeret redaktion, der dagligt sikrer, at ZULUs særlige take på virkeligheden også udkommer på sociale medier.

- I de seneste år har vi arbejdet meget målrettet på at flytte med målgruppens ændrede vaner, og i dag udkommer ZULUs indhold i lige så høj grad på TV 2 PLAY som på den lineære ZULU-kanal, siger Sune Roland.

I TV 2s nye koncernstrategi er der bl.a. fokus på at skabe bedre relation til de unge og på at fastholde koncernens stærke lineære kanaler, og på begge områder har TV 2 ZULU en vigtig rolle.

Elvira og Katerina Pitzner i den danske reportageserie 'Diamantfamilien 2' fra 2018. (Foto: Pineapple Entertainment / TV 2)

Nye programmer – foruden den bedste comedy
TV 2 ZULU er fortsat med at satse på den bedste danske comedy og de bedste danske standupshows.

- Men vi har også trådt nyt land med udsendelser som ’Diamantfamilien’, ’Kørelærerne’, ’Roomies’ og fiktionsserien ’Perfekte steder’. Noget tyder på, at vi har ramt rigtigt, for ZULUs brand er steget i anseelse. I den årlige brand-undersøgelse ligger vi fornemt placeret sammen med Netflix, Youtube og de andre stærke internationale aktører. På samme måde har vores satsning på distribution gennem streamingtjenesten TV 2 PLAY haft stor effekt, og ZULUs indhold er blandt det allermest sete på platformen, siger Sune Roland.

Han ser den 18-årige ZULU som helt anderledes end babyen, barnet og teenageren af samme navn.

- ZULU har fundet sin form og har fundet balancen mellem originalitet og mainstream – med en evig ambition om altid at gøre tingene på en anden måde end alle andre. ZULU vil altid stræbe efter det originale, men vi forholder os også til den virkelighed, der er omkring os. Og begge dele skal man kunne mærke på kanalen, siger Sune Roland.

---------

Følg ZULU på zulu.dk – og på Facebook.