Fokus på tv-drama i Cannes

TV 2s acquisitionschef, Anette Rømer. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

TV 2s acquisitionschef, Anette Rømer. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

03. april 2017;
Af: TV 2 Kommunikation

Årets MIPTV-messe i Cannes blev skudt i gang med MIPDrama Screenings, hvor 12 af de mest lovende nye dramaserier blev vist. Reed Midem står for eventen med hjælp et Drama Buyers Advisory Board, hvor TV 2s acquisitionschef, Anette Rømer, er medlem.

Verdens tv-købmænd mødes 3.-6. april på MIPTV-messen i Cannes. Allerede søndag aften var flere hundrede internationale købere og pressen samlet til MIP Drama Screenings for at se og vurdere 12 særligt udvalgte nye dramaserier fra hele verden. To priser – én for færdigproducerede serier og én for serier under udvikling – blev uddelt i tre kategorier i løbet af aftenen.

Vinderen af de såkaldte MIPDrama Screenings Buyers’ Coup de Coeur Awards blev BBC-serien ’Clique’ (færdig), mens DR-serien ’Herrens veje’ (’Ride upon the Storm’) fik prisen i denne kategori for en serie under udvikling.

Hos MIPDrama Screenings Grand Jury vandt den brasilianske ‘Jailers’ prisen for bedste færdige serie, mens den tyske ’Babylon Berlin’ blev hædret for bedste serie under udvikling. Priserne fra tv-kritikerjuryen gik til den franske ’Missions’ (til en færdig serie) og til DR-serien ’Herrens veje’ (serie under udvikling).

Drama-indkøbere udvælger serierne
De 12 dramaserier er udvalgt af MIPTVs Drama Buyers Advisory Board, som er et panel med seks internationalt anerkendte tv-indkøbschefer. Gruppens arbejde består i at bistå ReedMidem, arrangøren bag MIP-messerne i Cannes, med indsigt, vejledning og strategisk udvikling af dramaprojekter til tv samt at forstå og analysere de overordnede tendenser for drama- og tv-forbruget til gavn for den internationale branche. 

Anette Rømer, TV 2s chef for Acquisitions and Formats, sidder som eneste repræsentant fra de nordiske lande med i Drama Buyers Advisory Board.  Som de øvrige fem medlemmer af panelet har Anette Rømer gennem årene gjort en markant indsats for at spotte og udbrede de stærkeste programtitler og formater internationalt.

- Udvælgelsen af en Coup de Coeur Award – de særlige MIPDrama Awards – er med til at stimulere interessen for at deltage i MIPDrama Screenings. Som advisory board er vi garanter for, at eventen er brancherelevant og nutidig, og at indholdet har relevans for seerne og brugerne, siger Anette Rømer. 

Middelmådighed har ikke en chance
Advisory board-medlemmerne skal udvælge 12 titler til konkurrencen ud fra en stor pulje af serier fra det meste af verden. Når de vurdere serier fra Indien, Argentina, USA, Canada, England, Danmark og Rusland, kigger de efter markante kvaliteter, som kan gøre en forskel på en tv-kanal.

- En must see-dramaserie er en medrivende historie baseret på relationer mellem interessante karakterer, som vi gerne vil følge dag efter dag, uge efter uge. Det er historier, der både har en bred appel, en autentisk iscenesættelse og en stærk dramaturgisk motor, siger Anette Rømer, der også understreger, at produktionsniveauet skal være tårnhøjt. 

Anette Rømer har et bud på, hvorfor der er så meget godt drama på markedet i disse år:

- Nogle af de væsentligste årsager til, at vi befinder os i en såkaldt guldalder for drama, er variationen og udbuddet af platforme, hvor seerne kan konsumere masser af fiktion. Muligheden for at udkomme på mange forskellige platforme har øget produktionen enormt. Der lægges særdeles stor vægt på kvalitet i alle aspekter af produktionen, og når ideen er original og har international appel, er der mange muligheder for at finde økonomisk opbakning til et ambitiøst projekt. Middelmådighed har ikke en chance i konkurrencen om seerne og brugernes opmærksomhed.

Billede {0} af {1}