’Dirty Dancing – The Musical’ sætter nye standarder for billetsalg

20. juni 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

En annoncering, som alene er foregået via TV 2, TV 2-regioner og tv2.dk, har været afgørende for det høje kendskab og et historisk højt billetsalg til ’Dirty Dancing’. Musicalen nåede break-even allerede ti måneder inden premieren.

Mathilde Norholt og Silas Holst er hovedrolleindehavere i 'Dirty Dancing - The Musical'. (Foto: Miklos Szabo)

Når et fantastisk produkt – i dette tilfælde fra kulturens verden – går sammen med en stærk og fokuseret markedsføring, bliver resultatet ganske enkelt formidabelt.
 
Sådan er historien om ’Dirty Dancing – The Musical’, der har sat helt nye standarder for, hvordan kulturelle begivenheder kan markedsføres og sælges.
 
Tivoli og The One and Only Company, der sammen står bag forestillingen, brugte alene TV 2s platforme til at fortælle om den kommende satsning, da billetsalget blev sat i gang 20. marts i år. På godt en måned resulterede det i svimlende 60.000 solgte billetter, og forestillingen har i flere omgange åbnet for ekstraforestillinger.
 
- Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at vi kunne nå over 10.000 solgte billetter via denne første og tidlige kampagne på tv, men salget voksede og voksede. Og efter at kampagnen på TV 2 er stoppet, fortsætter billetsalget og har nu rundet 75.000 alene i København, fordi tv har en længerevarende effekt, siger Jesper Winge Leisner, direktør og executive producer for The One and Only Company, der har rettighederne til ’Dirty Dancing – The Musical’.

Jesper Winge Leisner: - At holde markedsføringen alene på TV 2 gav os total gennemskuelighed, målbarhed og klart overblik over, hvordan billetsalget påvirkedes af markedsføringen.

Nåede break-even ti måneder inden premieren
Det høje billetsalg betyder, at den store satsning på ’Dirty Dancing – The Musical’ allerede efter cirka fire ugers billetsalg – og ti måneder inden premieren – nåede break-even og ender med at give overskud til co-produktionen mellem Tivoli og The One and Only Company.
 
- Vi havde brug for at komme bredt ud til både unge og ældre – og i særdeleshed til kvinder, som vi bedst møder på tv og nettet – og skabe en følelse af call to action. TV 2-annonceringen har skabt ekstremt højt kendskab – der er ikke mange i vores målgruppe, der ikke kender til ’Dirty Dancing – The Musical’. Samtidig har TV 2 været med til at give mange, mange tusinde kontakter på Facebook, som vi løbende kommunikerer med, siger Jesper Winge Leisner.
 
Det er helt usædvanligt for en forestilling på dansk grund at sælge så mange billetter næsten et helt år inden premieren, og ’Dirty Dancing – The Musical’ er allerede nu på vej til at blive en af de hurtigst sælgende teaterproduktioner herhjemme. Til sammenligning brugte ’Mamma Mia!’-opsætningen i Tivoli 11 måneder på at sælge et tilsvarende antal billetter. ’Mamma Mia!’ endte med at sælge mere end 150.000 billetter.
 
Den tidlige markedsføring af ’Dirty Dancing – The Musical’ foregik via TV 2s nationale reklameblokke og via de regionale reklameblokke på TV 2/ Lorry og TV2 ØST samt på tv2.dk.

Se reklamespottet for 'Dirty Dancing - The Musical' her.

Tog tråden op fra tidligere samarbejde med TV 2
Ideen om alene at bruge TV 2 til annoncering for ’Dirty Dancing’-musicalen udsprang fra Jesper Winge Leisners og Tivolis ønske om at have stor dominans i ét medie og en efterfølgende dialog med TV 2 om dette.

- I de senere år har jeg alt for ofte oplevet, at den medierådgivning, man får, ender i en strategi, der anbefaler en meget fragmenteret indsats delt ud på mange platforme og i mange medier. En slags livrem og seler-strategi og ofte helt uden tv. Jeg tror ikke på det og synes alt for ofte, man ender med en lidt fortyndet kampagne uden den store slagkraft og målbarhed, siger Jesper Winge Leisner.
 
I stedet tog Winge Leisner tråden op fra dengang, hvor TV 2 og The One and Only Company havde et tæt samarbejde i forbindelse med musicalen ’Den eneste Ene’ i Forum Copenhagen, der også fik et gigantisk forsalg, og som solgte 132.000 billetter.
 
- Dengang kastede jeg al min markedsføring på TV 2, og det fungerede perfekt. Jeg ved godt, der er løbet meget vand i åen siden da, men heldigvis var min co-produktionspartner Tivoli enig i strategien, så vi valgte at lægge ”alle vores æg i én kurv”. Vi havde brug for en indsats, der gav højt kendskab meget hurtigt, bundet op på et attraktivt call to action-budskab, siger Jesper Winge Leisner og fortsætter:

- At holde markedsføringen alene på TV 2 gav os total gennemskuelighed, målbarhed og klart overblik over, hvordan billetsalget påvirkedes af markedsføringen. Vi kunne følge salget time for time og se, at strategien virkede. Nogle dage under reklamekampagnen solgte vi 4.000 billetter. Da kampagnen sluttede, klingede salget langsomt af, men også i den efterfølgende tid var der perioder med billetsalg på flere hundrede billetter om dagen.

 

---------------------------

 

 

Fænomenet
'Dirty Dancing'

Ingen havde forudset, at filmen 'Dirty Dancing' ville blive et langtidsholdbart globalt fænomen, da den fik premiere på et skrabet budget i 1987. Den tog alt og alle med storm og blev et verdensomspændende publikumshit, og Patrick Swayze fik øjeblikkeligt status som en af tidens største filmstjerner.

Filmens enkle, men stærke kærlighedshistorie kombineret med kæmpehits som ”Hungry Eyes”, ”Do You Love Me”, ”She’s Like the Wind”, ”Stay” og den Oscar-belønnede ”(I’ve had) The Time of My Life” har ikoniseret den til en af verdens mest populære ungdomsmusicals på linje med 'Grease'.

Siden 'Dirty Dancing' fik verdenspremiere som teatermusical i 2004 på Theatre Royal i Sydney, har den slået billetsalgsrekorder, hvor end den har været opført, bl.a. i Melbourne, Utrecht, Stockholm, Hamburg, Cape Town, Johannesburg, Toronto, Boston, Chicago samt Aldwych Theatre i London, hvor den i 2006 fik premiere med det største forsalg i West Ends historie.

'Dirty Dancing - The Musical' i Danmark
Når 'Dirty Dancing - The Musical' opføres i Tivolis Koncertsal i København og i Musikhuset Aarhus i foråret 2015, er det med danseren Silas Holst og skuespilleren Mathilde Norholt i de to hovedroller.

Blandt de øvrige medvirkende ses bl.a. Robert Hansen, Karina Frimodt, Laura Drasbæk, Kirsten Norholt, Claus Bue, James Sampson, Line Krogholm og stort ensemble.

Læs mere om musicalen på dirtydancingmusical.dk.

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}