Danskernes tv-forbrug er vokset med næsten en time om dagen siden 2007

30. juni 2010;
Af: TV 2 Kommunikation

I 2007 så hver dansker fjernsyn 2 timer 29 minutter om dagen i første halvår - i 2010 er tallet vokset til 3 timer 23 minutter om dagen. En stigning på 36 procent.

"Talkshowet Meyerheim" har været med til at sikre TV 2 Charlie fremgang i 2010. Kanalen er p.t. Danmarks femtemest sete kanal. (Arkivfoto: Per Arnesen / TV 2)


Første halvår 2010 bød på endnu en stor stigning i danskernes tv-forbrug, som voksede med otte procent - fra 3 timer 07 minutter om dagen i første halvår 2009 til 3 timer 23 minutter i 2010.

Siden 2007 er danskernes tv-sening vokset med 36 procent. I første halvår af 2007 så danskerne i gennemsnit fjernsyn i 2 timer 29 minutter om dagen. Nu er der altså lagt næsten en helt time om dagen på det gennemsnitlige tv-forbrug.

Kanaler byttede plads på ranglisten
Første halvår betød traditionen tro på mindre rokeringer mellem kanalerne om at være de foretrukne hos danskerne (se tabellen herunder).

Ingen kan true TV 2 og DR1 som Danmarks mest sete kanaler med TV 2 som en klar 1’er og med lidt større forspring til DR1 end i første halvår af 2009. Men på pladserne fem, seks og syv har kanalerne byttet placering.

Årets foreløbig mest fremgangsrige kanal, TV 2 Charlie, har i første halvår øget sin seerandel med 22 procent og står nu for 3,4 procent af danskernes tv-sening. Det betyder, at TV 2 Charlie har overhalet TV3+ og Kanal 5 og p.t. er Danmarks femtestørste kanal - dog i særdeles tæt kamp om femtepladsen med Kanal 5. For et år siden var TV 2 Charlie den syvendemest sete kanal herhjemme.
 

De ti mest sete kanaler i første halvår:

Seerandel (3 år+) - og ændring i kanalernes placering i forhold til 2009 Nr. i 2010 Kanal 2010-share 2009-share Nr. i 2009 1. TV 2 27,3 pct. 29,6 pct. 1. 2. DR1 20,1 pct. 23,0 pct. 2. 3. TV3 5,0 pct. 4,8 pct. 3. 4. DR2 4,6 pct. 4,6 pct. 4. 5. TV 2 Charlie 3,4 pct. 2,8 pct. 7. 6. Kanal 5 3,4 pct. 2,9 pct. 6. 7. TV3+ 3,3 pct. 3,3 pct. 5. 8. TV 2 NEWS 2,8 pct. 2,4 pct. 8. 9. TV 2 Zulu 2,3 pct. 2,4 pct. 9. 10. Kanal 4 2,0 pct. 1,8 pct. 11.

 

 

Billede {0} af {1}