Danskerne ser tv-nyheder som aldrig før

21. april 2010;
Af: TV 2 Kommunikation

Selv om tv-konkurrencen er blevet skarpere mellem flere og flere kanaler, er danskerne endnu mere interesserede i nyheder på tv.

Aldrig tidligere har danskerne brugt så meget tid at på at se nyheder i tv, som det er tilfældet i 2010.

I de første tre måneder af året har hver dansker på 12 år og derover brugt 33 minutter hver eneste dag på at se nyheder i tv på TV 2 og DR. Det er en stigning på syv procent i forhold til samme periode sidste år
– og en stigning på mere end 40 procent i forhold til 2007, hvor hver eneste dansker over 12 år så tv-nyheder i 23 minutter om dagen.

Danskernes forbrug af nyheder på tv er således øget med ti minutter hver dag i løbet af de seneste tre år.

TV 2s nyhedschef, Michael Dyrby.

Samme tendens ses
i Storbritannien

På trods af skærpet konkurrence fra flere kanaler holder tv-statio-nernes landsdækkende og regionale nyhedsudsendel-ser i store træk deres høje seertal. Nogle udsendelser er gået lidt tilbage i seertal, f.eks. NYHEDERNE 19.00 og TV AVISEN 21.00, mens f.eks. NYHEDERNE 22.00 har en lille fremgang, og NYHEDERNE om morgenen og NYHEDERNE 18.00 har en betydelig fremgang.

- Det øgede udbud af sendeminutter har øget forbruget, men vi oplever generelt en stigende interesse for at følge med i både internationale som nationale begivenheder, siger TV 2s nyhedschef, Michael Dyrby, og fortsætter:

- Tendensen i Danmark er den samme som i andre lande. I Storbritannien viser en ny undersøgelse fra konsulentfirmaet McKinsey, at også briternes forbrug af nyheder er øget de senere år.

TV 2 NEWS har været lokomotivet, der har trukket danskerne nyhedssening på tv frem til det nuværende rekordniveau.

Stor fremgang
til TV 2 NEWS

Fremgangen i nyheds-forbruget i de senere år er især sket på de nye nyhedskanaler – især
TV 2 NEWS – som igen i 2010 kan mønstre klar fremgang.

Det samlede seerforbrug på TV 2 NEWS er fra 2009 til 2010 vokset med næsten 30 procent, og TV 2 NEWS’ seerandel blandt alle danskere er i de første måneder af 2010 på 2,8 procent – en fremgang på godt 20 procent i forhold til seerandelen på 2,3 procent i de første måneder af 2009.

- TV 2 NEWS er i gang med at ændre danskernes måde at modtage nyheder på. Det er ikke en udvikling, der ændrer sig fra den ene dag til den anden, men mønsteret er klart: Brugerne vil have ”rigtige” nyheder med det samme, siger Michael Dyrby.

Seerne på TV 2 NEWSs bruger i gennemsnit 40 minutter om dagen på nyhedskanalen, hvilket er en lang tid sammenlignet med andre nyhedskanaler.

71 procent af nyhedsseningen foregår på TV 2s kanaler
71 procent af danskernes tv-nyhedssening foregår på TV 2 og TV 2 NEWS, når der medregnes både sening af landsnyheder og regionale nyheder, mens DR1, DR2 og DR Update står for resten.

Hvis man alene kigger på danskernes sening af landsnyheder (altså uden at medregne seningen af de regionale nyhedsprogrammer), står TV 2 og TV 2 NEWS for 62 procent af danskernes tv-nyhedssening. TV 2|NYHEDERNE er i kontakt med cirka 3,9 millioner forskellige danskere hver uge.

- Sammenhængen mellem de store gennemarbejdede nyhedsudsendelser på TV 2 og 24-timers-nyhedskanalen TV 2 NEWS giver TV 2|DANMARK en unik position. Vi er gearet til at levere nyheder til danskerne på alle måder i fremtiden. Jeg mener, at det er opløftende, at danskerne øger deres forbrug af nyheder, da både TV 2 og DR producerer nyhedsudsendelser af høj kvalitet, siger Michael Dyrby.

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}