Danskerne bruger TV 2 digitalt i stor stil - på nye enheder

TV 2s digitale direktør, Anders Blauenfeldt. (Foto: TV 2)

TV 2s digitale platforme står stærkt i begyndelsen af 2019 med én million daglige brugere på tværs af tv2.dk og TV 2s apps, samtidig med at over en million danskere har adgang til TV 2 PLAY. Forbruget fortsætter på tv2.dk mod de mobile platforme, mens PLAY i stigende grad ses på fladskærmen.

Danskernes medievaner er under hastig forandring, hvilket ses tydeligt på tærsklen til 2019, hvor danskernes brug af på tv2.dk fortsætter bevægelsen mod mobil, mens forbruget på TV 2 PLAY rykker endnu mere mod fladskærmen.

Forbruget på tv2.dk fordelte sig ved udgangen af 2018 således, at mobil stod for 60 procent, mens tablets havde 15 procent og computere 25 procent. TV 2 har samtidig de mest besøgte mobil-apps, hvilket betyder, at det samlede forbrug på TV 2s gratis digitale platforme er stærkt domineret af mobiltelefoner med omkring 90 procent af alle besøg.

- I det længere perspektiv kommer vi oprindeligt fra en verden, hvor man især forbandt digitalt forbrug med det at sidde ved en computer. For snart en del år siden blev computeren så overhalet af andre platforme, og det er interessant at se, hvordan udviklingen lader til at fortsætte i en retning, hvor man så at sige gerne har tv2.dk og vores apps med f.eks. nyheder og vejr i lommen, mens streamingoplevelsen nu er i så høj en kvalitet, at den kalder på store skærme, siger Anders Blauenfeldt, TV 2s digitale direktør.

De tydelige forskydninger i forbrugsadfærd kan således også mærkes på TV 2 PLAY, der i 2018 passerede 450.000 abonnementer - svarende til, at mere end én million brugere har adgang til tjenesten. Fordelingen ved udgangen af 2018 var således, at mobil og tablets tegnede sig for omkring 20 procent af forbruget, mens andre 20 procent så TV 2 PLAY ved computeren, og hele 60 procent af forbruget skete via fladskærm.

Næste udviklingsetape
Mens danskerne streamer masser af indhold på TV 2 PLAY, både live og on demand, tager TV 2 i 2019 for alvor fat på næste digitale udviklingsetape for PLAY – et arbejde, der er centralt i TV 2s koncernstrategi, som netop sigter mod at styrke TV 2s digitale transformation yderligere.

- Vi har de seneste år haft stort fokus på at løfte den grundlæggende stabilitet på PLAY og på at udvikle nye reklameprodukter og abonnementstyper, og det er vi lykkedes godt med. Nu drejer vi det strategiske udviklingsfokus over mod, hvordan brugerne finder frem til alt det gode indhold på TV 2 PLAY - det, vi samlet kalder for content discovery, siger TV 2s digitale direktør, Anders Blauenfeldt. 

Det, man ikke vidste, man gerne ville se
- Content discovery drejer sig om alt det, der sker, før man klikker ”afspil”: Hvordan man som bruger navigerer rundt på tjenesten og på en nem og stadig mere individuelt tilpasset måde finder frem til indholdet. Både det, man gerne vil se – men også det, man ikke selv vidste, man gerne ville se. Vi kommer til at udvikle TV 2 PLAY og fintune brugerrejsen, så vi hjælper brugeren hen til det ønskede indhold på den mest effektive måde – for eksempel via bedre søgning, enklere navigation og optimering af tjenestens forskellige funktioner – og samtidig inspirerer hende eller ham til at opdage nyt, relevant indhold, forklarer Anders Blauenfeldt og fortsætter:

- Helt aktuelt har vi i slutningen af 2018 taget hul på udrulningen af et nyt design og navigation på tjenesten på tværs af de mange platforme, og sideløbende vil vi gradvist gøre tjenesten mere personlig, gøre det nemmere at finde tilbage til det, man var i gang med at se, og bringe flere redaktionelle, automatiserede og personlige anbefalinger ud til brugerne. Altså både algoritmebaserede anbefalinger og redaktionelle forslag kurateret af PLAY-redaktionen – hvilket jo er en kernekompetence for TV 2.

Én million daglige brugere på tværs af tv2.dk og TV 2s apps
Udviklingsarbejdet med TV 2 PLAY accelereres i 2019 efter et år, hvor også TV 2s øvrige digitale platforme var populære hos danskerne: tv2.dk og TV 2s gratis apps havde i 2018 tilsammen over én million daglige brugere med et antal sidevisninger på den gode side af millionen for de største nyhedshistorier samt en stærk position til TV 2s nyheds-, sports- og vejr-apps, der fastholder positionen som danskernes foretrukne med eksempelvis over en halv million månedlige brugere på nyheds-appen.

- tv2.dks kæmpe rækkevidde blandt danskerne giver os mulighed for at lede brugerne ind i den digitale ”tragt”, der fører hen imod at blive TV 2 PLAY-abonnent. Men også for at give brugerne en bedre samlet oplevelse på tværs. Et godt eksempel på dette har været lanceringen af ’Mit TV 2’ i 2018, hvor man på tværs af alle digitale platforme har en fælles brugeradministration. Den samlede, digitale brugerrejse ind mod en langsigtet abonnementsrelation til TV 2 er i høj grad fokus for arbejdet med vores gratis platforme fremover, siger Anders Blauenfeldt.

Læs også:
Ny koncernstrategi: Et stærkere TV 2