Dansk indhold trækker seere til TV 2

Sådan har TV 2 hovedkanalens andel af dansksprogede programmer udviklet sig siden 2009. I de seneste år har andelen ligget over 70 procent eksklusive de regionale nyhedsudsendelser. (Kilde: Seer-Undersøgelsen i Danmark / TV 2)

Sådan har TV 2 hovedkanalens andel af dansksprogede programmer udviklet sig siden 2009. I de seneste år har andelen ligget over 70 procent eksklusive de regionale nyhedsudsendelser. (Kilde: Seer-Undersøgelsen i Danmark / TV 2)

TV 2 er den hovedkanal, som sender klart mest dansksproget tv. Det er samtidig det danske indhold, der tiltrækker mange seere, og som gennem de seneste år har skabt grundlag for TV 2s fremgang i seerandel.

TV 2 var igen i 2018 den hovedkanal, som sendte mest dansksproget indhold til seere og brugere. Samtidig blev 2018 året, hvor den hidtil mindste andel af sendetiden – 14 procent – blev anvendt til udenlandske film og serier.

71 procent af TV 2s godt 7.000 programtimer var dansksprogede i 2018 – tallet er eksklusive de regionale nyhedsudsendelser. På DR1 var den dansksprogede andel 51 procent. Tallene fremgår af TV 2s public service-redegørelse 2018, som netop er offentliggjort.

- Det kan siges ganske enkelt: Det er på grund af det danske indhold, TV 2 er her. Vi har gennem mange år øget vores fokus på nyheder og danske programmer på alle tider af døgnet, fordi dansk indhold og relevant nyhedsdækning er kerneområder i vores public service-indsats, siger TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup, og fortsætter:

- Dansk indhold sikrer den nærhed og relevans i forhold til seere og brugere, som vi ønsker. Det er samtidig det varierede danske indhold, som adskiller os så tydeligt fra tjenester som Netflix, HBO og Viaplay.

Dansk fiktion - her fra 'Badehotellet's sæson 5 i 2018 - er en af de programgenrer, der har allerstørst seertilslutning, når programmerne sendes i den bedste sendetid. (Foto: Mike Kollöffel / TV 2)

86 procent af TV 2-seningen sker på dansksproget indhold
Af public service-redegørelsen fremgår også, at det dansksprogede indhold er et stærkt trækplaster for TV 2. Mens det danske indhold udgjorde 71 procent af programtimerne i 2018, stod dette indhold for hele 86 procent af seerforbruget på TV 2. Det skyldes blandt andet, at de dansksprogede programmer generelt har højere seertilslutning end fremmedsprogede programmer.

- Det er på dansk kvalitetsindhold, vi kan noget særligt. Det er også dette indhold, som prioriteres af danskerne, og som gennem de seneste år har sikret TV 2 en øget seerandel i et stærkt konkurrencepræget marked, siger Merete Eldrup.

TV 2s public service-redegørelse oplyser – blandt meget andet – også om TV 2s fokus på nyheder, om dansk fiktion, om programfordelingen på TV 2s hovedkanal, om vurderingen af programmer, om TV 2s dialog med befolkningen og med lytter- og seerorganisationerne, om kulturstøtten til bl.a. biograffilm samt om TV 2s tilgængelighedstilbud inden for tekstning og tegnsprogstolkning.

Læs hele TV 2s public service-redegørelse 2018 her.

----

Læs også: 71 procent af danskernes nyhedssening foregår hos TV 2

Billede {0} af {1}