Børne-tv ses især på nichekanaler – ikke på hovedkanaler

14. april 2010;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2 vil fortsat bruge penge på tilbud til børnene – på tv, når der i weekenden er tilstrækkeligt publikum, og på nettet til nye aktiviteter. Men et krav om mindst 600 årlige timers børne-tv, som TV 2s hovedkanal har leveret i mere end ti år, hænger ikke sammen med tv-markedet og med børnenes ændrede tv-forbrug.

TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup. (Foto: Rickie Molloy / TV 2)


TV 2s hovedkanal har i 2010 en forpligtelse til at sende 600 timers børne-tv. Det er samme timetal, som TV 2 sendte for ti år siden, selv om tv-markedet – især på området for børne-tv - har ændret sig dramatisk i den mellemliggende periode.

Dengang var det alene DR1 og TV 2 og i mere beskedent omfang TV3, der sendte børne-tv. Nu er antallet af børnekanaler, der sender børneudsendelser fra morgen til aften, steget markant. Senest gik kanalen DR Ramasjang, som alle husstande har mulighed for at modtage, i luften 1. november 2009.

- TV 2 vil gerne bruge penge på tilbud til børnene, men TV 2 ønsker mindre detailregulering og mere rammestyring – også på børneområdet. Vi vil gerne sende børne-tv på de tidspunkter, hvor der er et stort børnepublikum, og vi har planer på nettet.

- Men der er ingen logik i, at TV 2 i 2010 skal sende lige så meget børne-tv som for ti år siden, når børn og unge i dag ser tv på en helt anden måde, og når antallet af børnekanaler er vokset eksplosivt. Børne-tv ses ikke længere på hovedkanaler – børneprogrammer bliver primært set på nichekanaler, siger TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup.

Familieprogrammer til børn og forældre
TV 2 har derfor bedt om, at TV 2s hovedkanal i en kommende medieaftale fritages for den nuværende forpligtelse til at sende 600 timers børne-tv på hovedkanalen, så TV 2 selv kan fastlægge omfanget af weekendens børneudsendelser i forhold til publikum. Samtidig vil TV 2 i højere grad udvikle familieprogrammer, som børn og forældre ser sammen.

- I fremtidens endnu mere fragmenterede mediebillede er TV 2s mission klar: TV 2 er Danmarks Største Fællesskab. Her kan alle - ikke mindst børnefamilier - mødes om store, gode tv-oplevelser, siger Merete Eldrup og fortsætter:

Børn ser meget andet fjernsyn end børne-tv. På TV 2 er programmer som "Vild med dans" og "AllStars" (billedet) ofte blandt de mest sete programmer blandt de 3-14-årige. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

- Moderne børnefamilier ønsker ikke at indrette deres dag efter faste sendetidspunkter for børneudsendelser på en hovedkanal – de vil bestemme selv. Det er blandt andet DRs satsning på Ramasjang udtryk for - en kanal, der sender børneprogrammer uafbrudt, og som er med til at underminere grundlaget for at sende mange børneprogrammer på TV 2s hovedkanal.

- Det giver ikke længere mening at vise traditionelt børne-tv på en hovedkanal som TV 2. Det betyder ikke, at børn ikke skal se TV 2 – det skal de fortsat, men sammen med deres forældre. TV 2 målretter store dele af sine programmer mod produktioner, børn skal se sammen med deres forældre. De største børne- og familiehits på TV 2 er allerede nu programmer som ”Vild med dans”, ”AllStars” og selvfølgelig TV 2s familiejulekalendere, siger Merete Eldrup.

Høj kvalitet – og alligevel færre seere
På grund af de mange nye tv-kanaler med børneprogrammer fra morgen til aften udgør TV 2s børneudsendelser allerede i dag en forsvindende del af det samlede tilbud til målgruppen. 17 procent af de 3-14-åriges sening foregår i dag på TV 2, men mindre end en syvendedel af denne sening består af børneudsendelser.

- Hvis TV 2 i teorien helt skulle stoppe med at sende børne-tv, ville det således berøre under tre procent af de 3-14-åriges faktiske tv-sening, siger Merete Eldrup.

TV 2s sketchshow for børn "Klamborg" fik prisen for bedste danske børne- og ungdomsprogram ved Tvfestival.dk 2009.

Når TV 2s børneprogrammer kun udgør en meget beskeden andel af børns tv-sening, skyldes det ikke, at TV 2 udsender børne-tv i dårlig kvalitet.

- Nej, slet ikke. TV 2 har været dygtig til at indkøbe fremragende børneprogrammer i både Danmark og udlandet, og det er ikke noget tilfælde, at TV 2 fik prisen for ”årets børneprogram” ved den seneste Tvfestival.dk, og at TV 2 som den eneste danske tv-kanal er udvalgt til finalen ved verdens største børne-tv-festival, Prix Jeunesse, i maj med hele tre programmer. Men på trods af gode programmer falder seningen af børneprogrammer på hovedkanaler, fordi børn og deres forældre foretrækker nichekanaler, siger Merete Eldrup.

Tanker om en børnekanal på nettet
TV 2-direktøren afviser påstande om, TV 2 ikke vil bruge penge på initiativer for børn.

- Vi vil gerne bruge penge på børnene, men vi vil anvende pengene bedst muligt  og på en ny måde. Vi går f.eks. med tanker om en ny net-kanal på TV 2 Sputnik, der kan sende for børn og unge fra klokken 05.00 om morgenen til ud på aftenen. Her kan vi bruge pengene på en måde, der kommer flere børn til gode i flere timer i døgnet, for vi vil komme til at opleve, at børnene i endnu højere grad er at finde på nettet. På nettet vil vi også afprøve nye og visionære måder at lave børneprogrammer på, siger Merete Eldrup.

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}