Bedste premieremåned for ny kanal i 15 år

TV 2 SPORT gik i luften fredag 9. januar - både på tv og med en åbningsreception på Kvægtorvet, hvor administrerende direktør Merete Eldrup og sportschef Frederik Lauesen blev interviewet. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

TV 2 SPORT gik i luften fredag 9. januar - både på tv og med en åbningsreception på Kvægtorvet, hvor administrerende direktør Merete Eldrup og sportschef Frederik Lauesen blev interviewet. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

11. februar 2015;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2 SPORT står i den første måned for knap to procent af danskernes tv-sening – den bedste premieremåned for en ny kanal siden 2000.

Målt på den første måned på skærmen har TV 2s sportskanal skrevet dansk tv-historie i seertilslutning. For mens nye kanaler ofte har svært ved at blive fundet af seerne, har TV 2 SPORT klaret opgaven med bravour.

I den første måned – fra 9. januar til og med 8. februar – står TV 2 SPORT for 1,9 procent af danskernes samlede tv-sening. Det er lige så meget som alle andre rene sportskanaler tilsammen.

Det er samtidig den bedste premieremåned for en sportskanal nogensinde - og den bedste premieremåned for en ny kanal siden den daværende kanal TvDanmark 1's premiere i januar 2000.

Og endnu bedre end alle DR-kanalers (inklusive DR2 i 1996) første måned, bedre end alle TV 2-nichekanalernes første måned og bedre end alle TV3-nichekanalernes første måned inklusive TV3+ i 1996.

Se oversigt over seerandelen i forskellige kanalers premieremåneder nederst i denne artikel.

Solid støtte fra VM-håndbolden
Seerandelen på 1,9 procent giver TV 2 SPORT en placering som Danmarks 13. største kanal i kanalens første måned. Det er særdeles overraskende, at en ny kanal – en nichekanal, der kan ses af cirka halvdelen af danske husstande – har en så høj placering i den første måned.

- Det er intet mindre end fantastisk, og jeg tager det som et stort skulderklap fra danskerne til TV 2 SPORTs måde at dække sportsbegivenheder og sportsnyheder på. Og så takker jeg selvfølgelig VM-slutrunden i håndbold for at have givet TV 2 SPORT en god og solid støtte i en del af den første måned, for jeg er selvfølgelig helt klar over, at der også er dage uden de høje seerandele, siger TV 2s sportschef, Frederik Lauesen.

Analyse: Højt kendskab til TV 2 SPORT
TV 2 SPORT har også opnået stort kendskab blandt danskerne - og især hos de sportsinteresserede og de meget sportsinteresserede.

Seneste måling viser, at blandt de sportsinteressede har 92 procent kendskab til TV 2 SPORT, og 77 procent har en intention om at se kanalen.

Og kigger man på de meget sportsinteresserede, kender 99 procent TV 2 SPORT, og 78 procent har en intention om at se kanalen ifølge en løbende tracking, TV 2 har fået foretaget.

Analysen levner dermed ingen tvivl om, at TV 2 SPORT har fundet vej til de sportsinteresserede danskere, og at den er genstand for en betydelig interesse med kanalens mange direkte transmissioner.

En hverdag med mange sportstransmissioner
TV 2 SPORT har i den første måneds 31 dage haft 14 dage med direkte transmissioner af VM-håndboldkampe. Her har seerandelen i snit været 2,6 procent. De 17 dage uden direkte VM-transmissioner inklusive åbningsweekenden har givet en seerandel på 1,4 procent i gennemsnit.

- Nu er det hverdag på TV 2 SPORT, og det er lige nu en hverdag med mange direkte transmissioner af f.eks. VM i alpint skiløb, langrend og skihop, dansk håndbold, dansk ishockey, dansk basketball, NBA og hollandsk fodbold. Hertil kommer vores magasin- og quizprogrammer, hvoraf tre er gået i gang, og to mere er på vej i de kommende uger, siger Frederik Lauesen.

Han lægger også vægt på, at TV 2 SPORT har god seertilslutning til de løbende nyhedsopdateringer.

- Danmark har aldrig tidligere haft en sportskanal med nyhedsopdatering flere gange om dagen og med så stærkt journalistisk fundament som TV 2s sportskanal, siger Frederik Lauesen.

Firestjernet anmeldelse
Som noget usædvanligt for en ny sportskanal er TV 2 SPORT også blevet bedømt i et par anmeldelser efter premieren. Politiken giver fire stjerner og fremhæver bl.a. kanalens dækning af amerikansk basketball:

”Om det er kunst, skal vi ikke tage stilling til her. Men det er godt formidlet med en enorm viden og entusiasme. Det er også pænt nørdet i detaljeringsgraden”, skriver anmelderen Henrik Palle, der også kommenterede kanalens ’Sportsquizzen’ således:

”Det er vist nok første gang i en dansk sammenhæng, at et sådant koncept søsættes. Og tak for det. For det er da friskt at lade folk med indsigt i og viden om sport dyste om netop dette. (…)  Og de var sjove, de var charmerende, de var vidende. Det var befriende at se dem i civil, hvor de ikke var total udasede efter kamp eller euforiske af sejrens rus”.

I rubrikken ’Bruuns bagtanker’ skrev JydskeVestkysten bl.a. således om TV 2 SPORT under overskriften ”I får brug for begejstringen”:

”Kigger jeg min tv-pakke lidt kritisk igennem, skal jeg da være den første til at indrømme, at det, vi allermest mangler i det danske tv-landskab, er en ny sportskanal. Udbuddet er ret sølle i forvejen. Jeg mener – lige nu bliver vi spist af med TV3 SPORT 1, TV3 SPORT 2, Eurosport 1, Eurosport 2, Canal8 Sport og Kanal Sport. Det er ret fattigt. (…) Knuselsker man ikke bare sin store tv-pakke, når man slår over på Canal8 Sport, og de viser en genudsendelse af Hobro-FC Vestsjælland fra oktober sidste år?”

 

 

 

 

Seerandel i den første måned blandt alle danskere for nye kanaler fra de seneste 15 år:

 

 

Almindelig seerandel i procent (3 år+) Kanal Premiere Første måneds share TvDanmark 1 01.01.2000 1,9 pct. TV 2 SPORT 09.01.2015 1,9 pct. DR Ramasjang 01.11.2009 1,8 pct. TV3 SPORT 1 07.01.2013 1,7 pct. TV 2 ZULU 15.10.2000 1,7 pct. DR3 28.01.2013 1,5 pct. TV 2 FILM 01.11.2005 1,4 pct. TV 2 FRI 05.05.2013 1,2 pct. TV 2 SPORT ("den gamle") 11.04.2007 1,2 pct. Investigation Discovery 01.11.2014 1,2 pct. DR Ultra 04.03.2013 1,2 pct. TV 2 CHARLIE 01.10.2004 1,1 pct. TV3 PULS 23.03.2009 1,0 pct. 6'eren 01.01.2007 0,8 pct. DR K 01.11.2009 0,8 pct. DR HD 01.11.2009 0,8 pct. Disney Channel 28.03.2003 0,4 pct TLC 06.10.2011 0,4 pct. Viasat Sport 1 01.01.2002 0,3 pct. TV 2 NEWS 01.12.2006 0,2 pct. TV3 SPORT 2 05.02.2013 0,2 pct. Canal 8 Sport 09.11.2012 0,1 pct. Canal 9 17.07.2009 0,1 pct. 7'eren 01.01.2013 0,1 pct

 

Seerandelene for udvalgte nye kanalers første måned fra de seneste 15 år - ifølge Gallup TV-Meter. TvDanmark 1 og TV 2 SPORT topper listen med en seerandel i premieremåneden på 1,9 procent – sidstnævnte med bl.a. støtte fra VM i herrehåndbold.

Én gang tidligere har en sportskanal under nyt navn fået hjælp fra direkte transmissioner af VM-håndbold. Da TV3 SPORT 1 gik i luften under dette navn i januar 2013, var kanalen og frekvensen allerede kendt, og dermed var kanalens vej til seerne lettere. Dengang opnåede TV3 SPORT 1 en seerandel på 1,7 procent i kanalens første 31 dage.

Listen indeholder ikke alle nye kanaler siden 2000, men alene et udvalg af reelt nye kanaler og kanaler med markant ændret indhold eller nyt ejerskab. Kanaler, der alene har fået nyt navn, er ikke medtaget som reelt nye kanaler.

Billede {0} af {1}