’Badehotellet’ solgt til USA og Canada

Amalie Dollerup i rollen som Amanda og Mads Wille som grev Ditmar i tredje sæson af 'Badehotellet', der foreløbig er solgt til syv lande - senest USA og Canada. (Fotos: Mike Kollöffel / TV 2)

Amalie Dollerup i rollen som Amanda og Mads Wille som grev Ditmar i tredje sæson af 'Badehotellet', der foreløbig er solgt til syv lande - senest USA og Canada. (Fotos: Mike Kollöffel / TV 2)

De tre første sæsoner af TV 2s successerie skal vises på den nordamerikanske streamingtjeneste Walter Presents, der er kendt for sit mod og sin evne til at finde fremmedsprogede kvalitetsserier til brugerne.

Danmarks største tv-serie-succes i mange år, TV 2-serien ’Badehotellet’, er solgt til USA og Canada. Her får streamingbrugere om kort tid adgang til seriens første tre sæsoner på tjenesten Walter Presents (WP), der er kendt for at finde kvalitetsserier fra hele verden til sine brugere.

I forvejen er hele eller dele af ’Badehotellet’ solgt til Norge, Sverige, Finland, Estland og Grækenland, mens der er forhandlinger med både Tyskland og Spanien.

Bag det nordamerikanske køb af 'Badehotellet' står Global Series Network (GSN) og Walter Presents, som også har etableret samarbejde med Public Broadcasting Service (PBS) og Channel 4.

Walter Presents er en streamingtjeneste dedikeret til at vise populære og prisvindende fiktionsserier på fremmedsprog. WP er opkaldt efter en af sine grundlæggere Walter Iuzzolino, der er kendt som en lidenskabelig drama-fan.

- ’Badehotellet’ er en vidunderlig og hyggelig serie, der har overgået alle andre fiktionsseertal i Danmark i de seneste mange år. Serien er et glimrende eksempel på en smukt udformet, kommercielt finansieret serie, der appellerer til et bredt publikum, siger Walter Iuzzolino og fortsætter:

- Serien lægger sig samtidig et helt andet sted end den velkendte nordic noir-stil, samtidig med at ’Badehotellet’ har bevaret alle de kvaliteter, som kendetegner dansk fiktion. Efter at vi en periode har vist moderne nordiske thrillere, er vi glade for at kunne tilbyde vores amerikanske publikum et succesfuldt tidsdrama, som giver en ny tone og følelse til vores voksende katalog af serie-hits. ’Badehotellet’ er den perfekte serie at nyde fra sofaen.

’Badehotellet’ er ikke den første TV 2-serie, Walter Presents har købt. Streamingtjenesten har også TV 2-serierne ’Greyzone’ og ’Norskov’ blandt sine tilbud til de nordamerikanske brugere.

Travlhed i køkkenet på Andersens Badehotel i tredje sæson af 'Badehotellet'.

Rekordhøje seertal og vurderinger er med til at skabe salg
Salget af ’Badehotellet’ til USA og Canada glæder TV 2s fiktionschef, Katrine Vogelsang.

- Walter Presents er den dygtigste streamingtjeneste til at udvælge kvalitetsserier fra hele verden, som ikke er fundet og indkøbt af andre. Det er en kæmpe cadeau til 'Badehotellet' at blive udvalgt af Walter Presents, og det er modigt af WP at vælge 'Badehotellet', fordi man i udlandet er forvænt med krimiserier fra Skandinavien, siger Katrine Vogelsang.

Når 'Badehotellet' er blevet opdaget i USA og andre steder, skyldes det blandt andet den meget høje seertilslutning herhjemme, hvor de danske seere er vant til tv-fiktion i høj kvalitet.

- Når vi fortæller i udlandet om seertilslutningen til 'Badehotellet' i Danmark, tror de først ikke på os og mener, at vi har lavet en decimalfejl. Det er opsigtsvækkende, når en serie har så høj seeropbakning over lang tid, som 'Badehotellet' har. Og på den måde har det faktisk betydning andre steder i verden, hvad danskerne ser i tv, siger Katrine Vogelsang.

’Badehotellet’ er i Danmark netop færdig med sin sjette sæson, der har haft 1.517.000 seere i gennemsnit og samtidig tangerede de seneste sæsoners rekordhøje vurdering på 4,5 på skalaen fra 1 til 5, hvor 5 er bedst.

Norden er også andet end nordic noir
Udlandets interesse for ’Badehotellet’ har været stigende i takt med seriens enorme popularitet og det faktum, at der nu er seks sæsoner til rådighed.

- ’Badehotellet’ har længe været populær i de nordiske lande, hvor serien vises kort tid efter den danske premiere. Nu kan vi mærke, at man også ud over Norden er begyndt at få øjnene op for andet end nordic noir crime og for, at den stemning og de kvaliteter, en serie som ’Badehotellet’ tilbyder seerne, er ved at vinde frem. Det faktum, at der nu er 39 episoder af ’Badehotellet’, og at seerne kan binge og følge karaktererne over længere tid, gør også serien attraktiv for platforme i udlandet, siger senior editor hos TV 2 Ekstern Produktion & Rettigheder, Mette Vorm.

TV 2 Fiktions engagement med udlandet går flere veje. Foruden det stigende salg af serier til udlandet har TV 2 gennem de senere år markant øget samarbejdet med udenlandske tv-stationer og mediepartnere om produktion af nye tv-serier.

Billede {0} af {1}