TV 2 opjusterer forventningen til resultatet for 2020

TV 2s finansdirektør, Carsten Topholt. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

TV 2s finansdirektør, Carsten Topholt. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

30. oktober 2020;
Af: Michael Hansen, TV 2 Kommunikation

Efter et 3. kvartal, som har været meget tilfredsstillende og svært forudsigeligt i en corona-situation, opnår TV 2 et resultat før finansielle poster (EBIT) på 367 mio. kr. i årets første ni måneder.

I 1.-3. kvartal 2020 har TV 2 et resultat før finansielle poster (EBIT) på 367 mio.kr. mod 259 mio. kr. i 2019. Resultatet fremkommer efter et meget tilfredsstillende 3. kvartal 2020, hvor EBIT er 146 mio. kr. mod 96 mio. kr. i samme periode i 2019.

2020 er et usædvanligt år for TV 2. Også 3. kvartal 2020 har været præget af den store uforudsigelighed, som har kendetegnet dette år siden marts, hvor Danmark og resten af verden blev ramt af corona-pandemien. COVID-19-situationen har særligt medført usikkerhed om udviklingen på reklamemarkedet samt påvirket tv-seningen.

Store ændringer i konkurrencesituationen på tv-markedet, en øget udbredelse af TV 2s kanaler samt lanceringen af TV 2 SPORT X har givet øget sening af TV 2s kanaler. TV 2-familiens seerandel er 46,3 procent i årets første tre kvartaler og er steget 5,7 procentpoint i forhold til samme periode i 2019. Den gennemsnitlige daglige tv-sening blandt alle danskere stiger med 11 procent for TV 2-familien, hvilket også delvist kan tilskrives corona-epidemien. Samtidig oplever TV 2 fortsat vækst i antallet af abonnementer til TV 2 PLAY.

- Resultatet for 1.-3. kvartal er – både økonomisk og i forhold til seerandele – meget tilfredsstillende og er positivt påvirket af ændrede konkurrenceforhold på tv-distributionsmarkedet. I en turbulent periode har TV 2 formået at øge både reklame- og abonnementsindtægterne, og det er vi glade for og stolte af. Vi har fremgang og gearer os samtidig til mere normale tilstande i 2021, siger TV 2s finansdirektør, Carsten Topholt, og fortsætter:

- Vi er helt klar over, at det aktuelle TV 2-resultat er ekstraordinært. Vi har en forventning om, at tv-seningen normaliserer sig, når vi kommer på den anden side af corona-pandemien. Vi ser også, at antallet af husstande med tv-pakker falder hurtigt, og det er en meget stor udfordring for os både i forhold til gennemslagskraften for vores danske public service-indhold og økonomien. Det er i dette lys, at man skal se TV 2s investeringer i indhold og rettigheder i 2020 og årene derefter.

Baseret på den gode udvikling i årets tre første kvartaler opjusterer TV 2 forventningen til 2020-resultatet før finansielle poster til 325-375 mio. kr. Den tidligere forventning til 2020-resultatet før finansielle poster (EBIT) var ”ikke lavere end halvårsresultatet på 221 mio. kr.”

Omsætningen er vokset 6,1 procent i årets tre første kvartaler

Omsætningen på 2.290 mio. kr. i 1.-3. kvartal 2020 er steget 132 mio. kr. svarende til 6,1 procent. Reklameomsætningen er steget 5,6 procent, abonnementsomsætningen er steget 8,1 procent, mens øvrig omsætning er faldet.

Omsætningsvæksten i årets første tre kvartaler er sammensat af en vækst i 1. kvartal 2020 på 6 procent og et 2. kvartal, som påvirkes af COVID-19-situationen, men fastholder niveauet fra 2019. I 3. kvartal 2020 er væksten på 13 procent. Omkostningerne er øget med 24 mio. kr. svarende til 1,3 procent og udgør 1.922 mio.kr. i årets første tre kvartaler.

Resultatet før skat er 364 mio. kr. og er steget med 70 mio. kr. i forhold til 2019.

Læs kvartalsrapporten for 3. kvartal 2020 her.

 

Billede {0} af {1}