Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9160 af 17/03/2015 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 15-70-00751

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 15-70-00751



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 15-70-00751

Resumé
Sundhedsstyrelsen fik ikke mulighed for at svare pa kritik

TV 2 bragte dokumentarprogrammet ”Donorbern”. Sundhedsstyrelsen blev kritiseret af flere
kilder, men fik ikke mulighed for at svare pa kritikken. Derfor fir TV 2 kritik af Pressenzevnet.

Pressenzvnets begrundelse og afgorelse:
Nyhedsindslaget

Det folger af punkt A.3 i de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, som kan vare
skadelige, kraenkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterpreves i serlig grad, in-
den de bringes, forst og fremmest ved foreleeggelse for den pagaldende. Forelaeggelse bor ske sale-
des, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare.

Formanden for Etisk Rid, Jacob Birkler, udtalte i nyhedsindslaget, at 14 dages arbejde ikke
burde std i vejen for at forebygge sygdomme. Den udtalelse fik Anne-Marie Vangsted fra Sund-
hedsstyrelsen ikke mulighed for konkret at tage stilling til i interviewet.

Pressenzvnet finder imidlertid ikke grundlag for at udtale kritik af TV 2 for ikke at forelaeg-
ge Jacob Birklers udtalelse for Anne-Marie Vangsted, inden nyhedsindslaget blev bragt.

Pressenzevnet laegger vaegt pa, at Anne-Marie Vangsted i nyhedsindslaget fik mulighed for at
redegore for Sundhedsstyrelsens beslutning om ikke at ville anvende ressourcer pa manuelt at gen-
nemga ca. 2.700 patientjournaler. Naevnet finder ikke, at Sundhedsstyrelsen kunne forvente at fa
mulighed for at kommentere pa alle kilderne til indslaget.

Redigering af nyhedsindslaget

I overensstemmelse med det almindelige princip om redakterens ret til at redigere mediet er redak-
toren berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe i mediet. Redigeringsretten vil normalt ogsa omfatte
vinklingen pa en artikel eller udsendelse. En vinkling ma dog ikke blokere for, at andre oplysninger og
synsvinkler kommer frem.

Pressenavnet finder, at der 1 overensstemmelse med ovenstidende om redigeringsretten er tale om en
redigering af et nyhedsindslag, og at styrelsen ikke kan forvente at fa indflydelse pa, hvordan indslaget
sammens&ttes. Pressen@vnet bemerker, at det af programmet “Donorbern” med tydelighed fremgar, at
[Person A] henvendte sig til Landsarkivet 1 Nerrejylland, og at de berorte parter sdledes har haft mulighed
for at fa disse handlingsanvisende rad fra styrelsen. Pressenavnet finder pa denne baggrund ikke grundlag
for at udtale kritik af TV 2.

Programmet "Donorbeorn”

Det folger af punkt A.3 i de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, som kan vare
skadelige, kraenkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterpreves i serlig grad, in-
den de bringes, forst og fremmest ved foreleeggelse for den pagaldende. Forelaeggelse bor ske sale-
des, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare.



Udsendelsen indeholder udtalelser fra [Person As mor], [Person A] og Ole Schou, der peger
pa, at Sundhedsstyrelsen ber patage sig ansvaret for at finde frem til de bern, der kan have arvet en
sygdom fra [Person As mor]|s donor, og udtalelser fra [Person As mor]| og [Person A], der indehol-
der Kkritik af Sundhedsstyrelsens oplysning i en mail til [Person As mor] om, at styrelsen ikke vil
anvende ressourcer til at foretage en gennemgang af sager fra landsarkivet med henblik pa at iden-
tificere berorte familier og informere dem.

Pressenzvnet finder, at de kritiske udsagn vedrerende styrelsens hindtering af sagen var ska-
delige for styrelsens omdemme.

Udsendelsen indeholder ikke udover den nevnte mail kommentarer fra Sundhedsstyrelsen, og
Pressenzvnet laegger til grund, at de beskrevne udtalelser fra [Person As mor], [Person A] og Ole
Schou ikke har veret forelagt for styrelsen.

Uanset om styrelsen muligvis ville have svaret TV 2 i lighed med det, der var oplyst i mailen
til [Person As mor], burde styrelsen have fiet mulighed for at svare pa kritikken, der blev fremsat
gentagne gange i udsendelsen. Pressenzvnet udtaler derfor kritik af TV 2 for ikke at foreleegge de
kritiske udtalelser i udsendelsen for Sundhedsstyrelsen.

I medfer af medieansvarslovens § 49, jf. retningslinjerne i § 39, paleegger Pressenzvnet heref-
ter den ansvarshavende redakter for TV 2 at offentliggere teksten nedenfor. Varten skal laese tek-
sten op i forbindelse med et ferstkommende lignende dokumentarprogram indenfor samme tids-
rum pa dagen, som den paklagede udsendelse blev bragt:

”[Speak]
TV 2 far kritik af Pressenzvnet.

Pressenazvnets afgorelse handler om udsendelsen ”Donorbern”, som TV 2 bragte i november
méined sidste ar.

Udsendelsen handlede blandt andet om en ung dansk kvinde, hvis far var en anonym saddo-
nor. Den unge kvinde i udsendelsen havde arvet en genetisk sygdom fra donorfaren, og hun forseg-
te at finde frem til andre donorbern fra samme donor for at gere dem opmaerksom pa risikoen for
den nedarvede sygdom.

Den unge kvinde kontaktede Sundhedsstyrelsen i en mail for at fi hjzelp til at identificere an-
dre efterkommere af samme donorfar. Sundhedsstyrelsen oplyste i sit skriftlige svar til kvinden, at
styrelsen havde besluttet ikke at gennemga ca. 2.700 journaler manuelt. Styrelsen mente ikke at ha-
ve ressourcerne til at gennemga et stort antal patientjournaler for at identificere de donorbern, som
var i risiko for at have arvet sygdommen. Dette blev Sundhedsstyrelsen kritiseret for flere gange i
lobet af udsendelsen. Sundhedsstyrelsen fik dog ikke mulighed for at svare igen pa kritikken.

Pressenavnet udtaler derfor kritik af TV 2, da Sundhedsstyrelsen burde have faet mulighed
for at svare pa kritikken i udsendelsen.

Du kan lzese mere om afgorelsen pa nzvnets hjemmeside, som har denne adresse [her indszet-
tes et skilt med folgende adresse: www.pressenaevnet.dk.]”

Sundhedsstyrelsen har klaget til Pressenavnet over udsendelsen "Donorbern” sendt pd TV 2 den 12.
november 2014 samt over et forudgaende nyhedsindslag i 19-Nyhederne den 12. november 2014, idet
Sundhedsstyrelsen mener, at god presseskik er tilsidesat.



1 Sagsfremstilling
Af nyhedsindslaget i 19-Nyhederne den 12. november 2014 fremgér:

”Veert: Tusindvis af danske donorbern kan ga rundt med en alvorlig arvelig sygdom fra deres donor helt
uden at vide det. I sytten ar vidste [Person A] ikke noget om den alvorlige sygdom, som hun havde arvet
fra sin ukendte donorfar. Den besked fik hun rent faktisk ved et tilfelde. Lovgivningen som tager hand
om disse her sager, gelder nemlig ikke for donorbern, der er fodt for 2007. [Person A] har bedt Sund-
hedsstyrelsen om hjalp til at advare hendes ukendte halvsgskende om denne her sygdom — men det vil
styrelsen ikke.

[Person A]: Det er sa herinde, hvor man kan finde det dokument, hvor vi fandt vores halvsester igen-
nem.

Speak: Nar [Person A] flere gange om dagen gar pa Facebook, sé er det ikke for at finde gamle klasse-
kammerater.

[Person A]: Det er faktisk kun halvseskende, jeg er pa udkig efter.

Speak: Hun vil gerne give dem den besked, hun selv fik for fire ar siden helt tilfeldigt, da hun blev
fundet af sin halvsester.

[Person A]: Hun spurgte s ind til, om vi ogsd havde fiet brev fra sygehuset eller den klinik, vi nu var
ved om, at vores donor var syg — og det havde vi sa ikke fiet noget at vide om.

Speak: Fertilitetsklinikken var gaet konkurs, og journalerne sendt til landsarkivet i Viborg. Ingen tog
hand om sagen, men det viste sig, at [Person A] havde arvet sygdommen [..]

Speak: MENT1 [Multipel Endokrin Neoplasi-1], som den hedder, kan fere til barnlegshed, knogleskerhed
og kreft, men den kan behandles, hvis man opdager den i tide.

[Person A]: Nar det nu er en sygdom som den her, som kan kontrolleres, sd synes jeg, det er rigtig vig-
tigt, at man giver den information videre.

Speak: Men Sundhedsstyrelsen har afvist at hjelpe.

[Person As mor] [leser op fra computerskerm]: Vi ser derfor desvaerre ikke nogen realistisk mulighed
for at identificere disse familier.”

[Person A]: Realistisk mulighed? Det er sgu da den eneste realistiske mulighed, der er.

Speak: Ni bern er 1 samme situation som [Person A]. I alt 2.700 journaler skal gennemgés manuelt for
at finde de ni donorbern.

Anne Marie Vangsted (Enhedschef, Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen): Det, jeg kan sige
det er, at vi ville aldrig med garanti kunne finde alle, og det ville betyde en meget betydelig gennemgang
af journaler.

Speak: Sundhedsstyrelsen vurderer, at det vil tage to uger at gennemlese journalerne.

Jakob Birkler (Formand, Etisk Rdd): Det handler om menneskeliv, og der skal vi altsé virkelig have
blik for de mange hensyn, der er. Og s&rligt hensynet til dem, der ikke bliver spurgt, og det er jo de bern,
vi satter til verden. Og der virker det altsa skavt, at fjorten dages arbejde pludselig skal vaere en hindring
for, at vi kan forebygge sygdomme.

Speak: 1 forgars fandt [Person A] en halvbror, og hun kan ikke forsta, at det er Facebook og ikke Sund-
hedsstyrelsen, der skal hjelpe hende.

[Person A]: Altsé, det vil jo tage dem méaske nogle uger at finde frem til de her halvseskende, som jeg
har géet og ledt efter, og det kan maske tage mig flere &r.

Veert: TV 2 sender 1 aften dokumentaren Donorbern - de skjulte sygdomme”, som netop felger [Person
A] og andre donorbern, som har arvet en sygdom fra deres ukendte donorfar.”



Af udsendelsen "Donorbern” sendt pa TV 2 den 12. november 2014 kl. 20.50 fremgér blandt andet fol-
gende:

[...]
[Minuttal 20:01]

“Speak: [Person As sester] og [Person A] har nu féet svar pa deres begering om aktindsigt i Landarki-
vet.

[Person As mor] [leser op fra brevet fra Landsarkivet]:

”Vedrerende adgang til patientjournalerne fra Mermaid Clinic: Da arkivmaterialet fra Mermaid Clinic i
sin tid blev afleveret til Landarkivet for Nerrejylland, blev der indgéet en aftale mellem konkursboet og
landsarkivet om adgang til arkivmaterialet. Det fremgér af aftalen, at en patientjournal kun kan udleveres
1 kopi til patienten selv.”

Sa det er altsa en aftale, som Landsarkivet har med Mermaid Clinic om, at de ikke ma udlevere til andre
end dem selv, medmindre vi har faet lov af patienten selv.

[Person As soster]: Jamen, det er sgu’ da sveert. Sé skal vi til at..

[Person As mor]: Jamen, vi kan jo ikke finde dem pa andre méder. Vi ved jo ikke, hvem det er... Jeg vil
jo ikke snage 1 noget. Jeg vil bare advare dem. Altsd, vores neste skud i1 bessen det er vel at fa fat i Sund-
hedsstyrelsen. Man kunne jo godt ringe dertil, men jeg gar ud fra, at de vil have, at man skal skrive. De
vil jo have alt pa skrift.

[Person A]: Jeg synes, at det er rigtig meget for darligt, at det er os, der skal ind og gere s& meget for
det. Jeg vil da gerne hjlpe til, hvor jeg kan, men igen, sa burde det ikke vaere mit job. I princippet burde
alle mine halvseskende have vidst det nu. Og sd burde vi alle sammen have féet besked, og sé havde det
veaeret det.

[[Person A] og [Person As mor] ses siddende foran pc]:

[Person A]: Hvad skriver man sa?

[Person As mor]: Altsé, jeg vil have, at Sundhedsstyrelsen skal tage ansvar. Hvis ikke de vil gare noget
ved det, sd skal de hjelpe os med at gore noget ved det.

[Person A] [citerer fra mailen]:

“"Hvad har Sundhedsstyrelsen gjort for at finde frem til de kvinder, hvis journaler er i Landsarkivet? Har
Sundhedsstyrelsen overblik over, hvor mange kvinder, der har fiet besked om donorens sygdom? Hvor-
dan har Sundhedsstyrelsen sikret sig, at samme situation ikke opstér fremover med kvinder, hvis arkiver
bliver slettet efter en arreekke? Jeg ser frem til at hore fra jer. Med venlig hilsen [Person As mor].”

Sa er den [mailen] sendt. S& ma vi se, hvad de siger. Om de gider hjalpe.

[Person As mor]: Det skal de.”

[...]

[Minuttal 26:26]

”Speak: [Person As mor], [Person A] og [Person As sgster] har aftalt at medes med direkteren for Cryos
[Cryos International, Aarhus], Ole Schou, i hab om at i overblik over, hvor mange bern, der endnu ikke
er kontaktet.

Ole Schou: Jamen, fortal, forteel.

[Person As mor]: Vi har jo sadan lidt en mission. Det er jo blandt andet at finde de bern, som endnu
ikke er blevet fundet.

Ole Schou: Altsé, jeg kan lige indledningsvis sige, at det er jo nogle meget alvorlige sager, og altsa lige
sa glad vi kan vaere, nir der kommer noget ud af det, lige s& ulykkelige er vi ogsa, nér vi far en situation
at vide som det her. Men det er jo en del af spillet, og man kan jo heller ikke undga det.



[Person As mor]: Hvad har I gjort for at finde dem...?

Ole Schou: Vi har fundet alle dem, vi har leveret sad for fra den padgaldende donor, og sa har vi skrevet
til dem og ringet og pé alle mulige mader set, om vi kunne forfolge sporene. Og der var nogle — desverre
— som endte blindt. Men jeg ved, at vores laeger har ligget vandret for at folge alle disse spor op. Proble-
met er altsd bare, at nogle klinikker, hvis det er meget lang tid siden, er lukkede, og nogle leger er dede,
og nogle er pa den ene eller anden méde... Og der ender sporene blindt. Og vi kan ikke gere noget. Vi har
ikke en jordisk chance for at komme videre med det, for vi ved jo ikke, hvem der er blevet behandlet. Det
har @&ndret sig 1 dag, i dag er det jo meget mere recipienter, som man kalder dem, altsa dem, der skal
behandles, som bestiller s&den, og sa har vi jo faktisk et direkte spor, men nér det gar igennem en klinik,
s4 ma man 1 hvert fald pa langt sigt se, at sporet ender blindt desverre.

[Person As mor]: Vores journaler ligger jo 1 Landsarkivet.

Ole Schou: Ja, det synes jeg da, der er rigtig god grund til at forfelge, fordi det her er s lavt hengende
frugter, som jeg ser det, at det burde Sundhedsstyrelsen bruge nogle ressourcer pa: At fa abnet de arkiver
og f4 hjulpet de mennesker. Det er helt sikkert en god sag, I har dér.

[Person As saster]: 1 kan vel slet ikke ga ind og snakke med dem, kan 1?

Ole Schou: Nej, der er jo lukkede dere for os. Vi er en privat virksomhed, sé vi er ligesa uden for det,
som [ er i princippet.”

[...]
[Minuttal 29:29]

[...]
”[Person As mor]: Se her. Jeg har 1 formiddag fiet mail fra Sundhedsstyrelsen. Og der stér folgende:

”Kcere [Person As mor], det er seedbanken Cryos, der har ansvaret for at kontakte modtager af sced med
viden om, at der er en arvelig sygdom hos donor, der har fort til et permanent anvendelsesforbud. Det har
Cryos ogsd gjort i denne sag i det omfang, det har veeret muligt. Vi har desuden bistdet med at undersoge
mulighederne for at gennemgd journaler fra Mermaid Clinic. Vi tog i den forbindelse kontakt til Landsar-
kivet. Det viste sig, at der var ca. 2710 journaler om fertilitetsbehandling fra Mermaid Clinic. Alle i disse
skulle potentielt gennemgas manuelt. Pa den baggrund besluttede vi os for ikke at anvende sd mange af
styrelsens ressourcer for at foretage en sadan gennemgang. Vi ser derfor desveerre ikke nogen realistisk
mulighed for at identificere disse familier for at informere dem,”.

[Person A]: Realistisk mulighed? Det er sgu da den eneste realistiske mulighed, der er — det er sgu da at
underseoge dem manuelt, der er jo ikke andet at gore. Vi har ikke nogen realistisk mulighed for at gere
noget. Det har de.

[Person As mor]: De kan risikere at redde menneskeliv. Jeg synes simpelthen, det er en skremmende
tankegang at have.

[Person A]: Altsé, vi har jo virkelig gjort alt. Virkelig gjort alt vi kunne. P& den anden side har jeg det
ogsa sadan lidt, at det ikke kun er vores ansvar, at de her folk skal have det at vide. Egentligt er det jo ikke
vores ansvar overhovedet, men vi har bare valgt ligesom at tage den pa os.

[Person As mor]: I princippet aner vi faktisk ikke, hvor mange i tal, det her drejer sig om. Det eneste vi
ved, det er, at der er registeret 69 graviditeter pa vores donor. Jeg bliver vred over det, fordi jeg synes, at
det kan simpelthen ikke vere rigtigt. Det er som om, at det ikke er gaet op for dem, at det er faktisk er
mennesker, vi snakker om. Jeg kan ikke lade vaere med at teenke pa, hvis ikke vi havde faet noget at vide,
og sd have géaet med et barn, som man ikke kunne forsta, hvorfor blev dérligere og darligere, og maske
lige pludselig der 1 haenderne pa os. Hvad er det her for et system?”

[..]

2 Parternes synspunkter




2.1 Sundhedsstyrelsens synspunkter
2.1.1. Nyhedsindslaget forud for udsendelsen

Sundhedsstyrelsen har anfert, at TV 2 Nyhederne ikke oplyste styrelsen om, at formanden for Etisk
Rad, Jacob Birkler, 1 nyhedsindslaget vurderede, at styrelsen kunne gennemga 2.700 journaler pa 14 dage,
samt at styrelsen ikke fik mulighed for at kommentere p& denne vurdering. Styrelsen har i den forbindelse
anfort, at styrelsen 1 interviewet til 19-Nyhederne opfordrede TV 2 til at oplyse om gvrige kilder, men at
TV 2 ikke oplyste styrelsen herom.

2.1.2 Redigering af nyhedsindslaget

Sundhedsstyrelsen har anfert, at konstitueret enhedschef Anne-Marie Vangsted fra styrelsen under inter-
viewet med TV 2 1 nyhederne gav udtryk for, at der kunne veare kvinder, som har undfanget deres barn pa
Mermaid Clinic forud for 2007, som ikke kan fa adgang til deres journaler, da klinikken er lukket. Hun
vejledte om, at de kvinder kan kontakte Landsarkivet i Nerrejylland med krav om at fi journalen udleve-
ret. Den oplysning er 1 nyhedsindslaget klippet ud, og TV 2 afskar dermed de bererte kvinder fra at fa
disse handlingsanvisende rad.

Styrelsen vurderer sdledes, at TV 2 dermed har misinformeret de kvinder, som kan have undfanget deres
barn pa Mermaid Clinic for 2007. TV 2 har sdledes afskaret de berorte kvinder — og seerne — fra helt
afgerende viden om deres rettigheder og muligheder for af egen drift at 4 indsigt i journaloplysninger i
Landsarkivet i Nerrejylland.

Det er serligt kritisabelt, at TV 2 pa denne made i1 udsendelsen og i1 det forudgaende nyhedsindslag har
afskaret styrelsen fra at svare pé kritik og pa at formidle vejledning, hvilket kunne hjelpe de kvinder og
donorbern, som udsendelsen foregiver at ville hjelpe.

2.1.3 Programmet ”Donorborn”

Sundhedsstyrelsen har anfert, at det strider mod god presseskik, at styrelsen 1 udsendelsen "Donorbern
— de skjulte sygdomme” kritiseres for ikke at ville afsatte ressourcer til at gennemga 2.700 sager i Lands-
arkivet henset til, at TV 2 ikke pd noget tidspunkt har tilbudt styrelsen at svare pd den kritik, der blev
fremsat af de medvirkende 1 udsendelsen.

2.2 TV 2s synspunkter
2.2.1 Nyhedsindslaget forud for udsendelsen
Formanden for Etisk Rad, Jacob Birkler, udtalte i nyhedsindslaget folgende:

”Det handler om menneskeliv, og der skal vi altsé virkelig have blik for de mange hensyn, der er, og
serligt hensyn til dem, der ikke bliver spurgt, og det er jo de bern, vi satter 1 verden. Og der virker det
altsa skaevt, at 14 dages arbejde pludselig skal vaere en hindring for, at vi kan forebygge sygdomme.”

Jacob Birkler kritiserede styrelsens beslutning om ikke at bruge ressourcer pé at gennemlese de 2.700
journaler manuelt i Landsarkivet. Thor Rybjerg fra styrelsen har oplyst til TV 2, at styrelsen har vurderet,
at det vil tage to uger at gennemlese alle journalerne, hvilket TV 2 Nyhederne loyalt viderebragte 1 ny-
hedsindslaget med speak.

Konstitueret enhedschef Anne-Marie Vangsted udtalte folgende 1 indslaget:

”Det jeg kan sige, det er, at vi ville aldrig med garanti kunne finde alle, og det vil betyde en meget bety-
delig gennemgang af journaler.”

Forklaringen p4, at TV 2 Nyhederne i forbindelse med indslaget med Anne-Marie Vangsted fra styrel-
sen ikke oplyste, at der ogsé 1 indslaget ville indga et interview med Jacob Birkler var, at interviewet med
Jacob Birkler blev lavet efter interviewet med Anne-Marie Vangsted. Det er TV 2s opfattelse, at TV 2
efterfolgende ikke var forpligtet til at foreleegge Jacob Birklers udtalelser for Anne-Marie Vangsted, idet
Jacob Birklers kritik er indeholdt 1 den kritik, som [Person A] har rettet mod styrelsen i udsendelsen, hvil-
ket styrelsen blev forelagt og svarede pé i indslaget.



2.2.2 Redigering af nyhedsindslaget

TV 2 har forstaet Sundhedsstyrelsens sidste klagepunkt sdledes, at styrelsen klager over, at TV 2 har
redigeret en del af interviewet med Anne-Marie Vangsted ud af indslaget. Det var den del, hvor hun sag-
de, at kvinder som har undfanget deres barn p4 Mermaid Clinic for 2007 kan vere i den situation, at de
ikke kan f4 adgang til deres journaler, da klinikken er lukket, og at disse kvinder kan fa udleveret deres
journaler efter henvendelse til Landsarkivet. Grunden til, at disse udtalelser ikke indgér i indslaget, er, at
de ikke vedrerer sagens kerne, nemlig spergsmélet om, hvorfor styrelsen ikke hjelper [Person A] med at
informere hendes ukendte halvseskende om, at donorfaren har en alvorlig arvelig sygdom.

TV 2 har endelig anfort, at TV 2 har fuld redigeringsret over sine udsendelser. Den frie redigeringsret er
et grundlaeggende princip for medierne, og der overlades medierne et betydeligt sken 1 relation til udevel-
sen af redigeringsretten. Det afgarende mé vare, at TV 2 bringer styrelsens svar pé den kritik, der er rettet
mod styrelsen 1 indslaget. TV 2 er ikke forpligtet til at bringe yderligere oplysninger fra styrelsen, og det
strider derfor ikke imod de presseetiske regler, at TV 2 klippede Anne-Marie Vangsteds udtalelse ud af
indslaget.

2.2.3 Programmet ”Donorborn”

TV 2 har anfert, at det 1 programmet er [Person A]s og Ole Schous opfattelse, at Sundhedsstyrelsen bur-
de have informeret de pdgeldende kvinder om, at deres bern kan have en arvelig sygdom. I ”Donorbern”
blev folgende svar fra Sundhedsstyrelsen til [Person A]s mor, [Person As mor], bragt:

”Det er seedbanken Cryos, der har ansvaret for at kontakte modtageren af s&ed med viden om, at der er
en arvelig sygdom hos donor, der har fort til et permanent anvendelsesforbud. Det har Cryos ogsa gjort i
denne sag i det omfang, det har vaeret muligt. Vi har desuden bistaet med at underseoge mulighederne for
at gennemg4d journaler fra Mermaid Clinic. Vi tog i den forbindelse kontakt til Landsarkivet. Det viste sig,
at der var cirka 2.710 journaler om fertilitetsbehandling fra Mermaid Clinic. Alle i disse skulle potentielt
gennemgas manuelt. P4 den baggrund besluttede vi os for ikke at anvende sa mange af styrelsens ressour-
cer for at foretage en sddan gennemgang. Vi ser derfor desvarre ikke nogen realistisk mulighed for at
identificere disse familier for at informere dem.”

TV 2 har endvidere anfort, at hverken Gong Media, som har produceret udsendelsen, eller TV 2 1 gvrigt
har kontaktet styrelsen med henblik pé foreleggelsen af den kritik, der er rettet mod styrelsen 1 program-
met. Det er TV 2s opfattelse, at det folger af de vejledende presseetiske regler punkt A.1, at TV 2 er for-
pligtet til at bringe korrekte meddelelser, hvilket er tilfeeldet 1 den foreliggende sag. TV 2 mé berettiget
kunne gé ud fra, at styrelsens brev til [Person As mor] er den reelle forklaring p4, at de padgeldende kvin-
der med donorbern ikke identificeres eller informeres om risikoen for arvelig sygdomme. Der foreligger
saledes ikke en sarskilt forpligtelse for TV 2 til at forelaeegge kritikken for styrelsen, endsige lave et inter-
view med styrelsen i1 programmet.

3 Pressenavnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende nevnsmedlemmer deltaget: Hanne Schmidt, Inger Bach, Ulrik Holm-
strup og Marianne Druedahl.

Nyhedsindslaget

Det folger af punkt A.3 1 de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, som kan vare skadeli-
ge, kreenkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterproves 1 s@rlig grad, inden de bringes,
forst og fremmest ved foreleggelse for den padgaldende. Foreleggelse bor ske siledes, at der gives den
adspurgte rimelig tid til at svare.

Formanden for Etisk R4d, Jacob Birkler, udtalte i nyhedsindslaget, at 14 dages arbejde ikke burde std i

vejen for at forebygge sygdomme. Den udtalelse fik Anne-Marie Vangsted fra Sundhedsstyrelsen ikke
mulighed for konkret at tage stilling til 1 interviewet.



Pressenavnet finder imidlertid ikke grundlag for at udtale kritik af TV 2 for ikke at forelaegge Jacob
Birklers udtalelse for Anne-Marie Vangsted, inden nyhedsindslaget blev bragt.

Pressen®vnet legger vegt pa, at Anne-Marie Vangsted i nyhedsindslaget fik mulighed for at redegore
for Sundhedsstyrelsens beslutning om ikke at ville anvende ressourcer pd manuelt at gennemga ca. 2.700
patientjournaler. Neevnet finder ikke, at Sundhedsstyrelsen kunne forvente at f& mulighed for at kommen-
tere pd alle kilderne til indslaget.

Redigering af nyhedsindslaget
I overensstemmelse med det almindelige princip om redakterens ret til at redigere mediet er redakteren
berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe i mediet. Redigeringsretten vil normalt ogsd omfatte vinklin-

gen pa en artikel eller udsendelse. En vinkling ma dog ikke blokere for, at andre oplysninger og synsvink-
ler kommer frem.

Pressenavnet finder, at der 1 overensstemmelse med ovenstaende om redigeringsretten er tale om en re-
digering af et nyhedsindslag, og at styrelsen ikke kan forvente at fa indflydelse pé, hvordan indslaget
sammens&ttes. Pressen@vnet bemarker, at det af programmet “Donorbern” med tydelighed fremgér, at
[Person A] henvendte sig til Landsarkivet i Norrejylland, og at de bererte parter sdledes har haft mulighed
for at fa disse handlingsanvisende rad fra styrelsen. Pressenavnet finder pa denne baggrund ikke grundlag
for at udtale kritik af TV 2.

Programmet ”Donorborn”

Det folger af punkt A.3 1 de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, som kan vare skadeli-
ge, kreenkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterproves 1 s@rlig grad, inden de bringes,
forst og fremmest ved foreleggelse for den padgaldende. Foreleggelse bor ske siledes, at der gives den
adspurgte rimelig tid til at svare.

Udsendelsen indeholder udtalelser fra [Person As mor], [Person A] og Ole Schou, der peger pa, at
Sundhedsstyrelsen ber pétage sig ansvaret for at finde frem til de bern, der kan have arvet en sygdom fra
[Person As mor]s donor, og udtalelser fra [Person As mor] og [Person A], der indeholder kritik af Sund-
hedsstyrelsens oplysning i en mail til [Person As mor] om, at styrelsen ikke vil anvende ressourcer til at
foretage en gennemgang af sager fra landsarkivet med henblik pé at identificere bererte familier og infor-
mere dem.

Pressen@vnet finder, at de kritiske udsagn vedrerende styrelsens héndtering af sagen var skadelige for
styrelsens omdemme.

Udsendelsen indeholder ikke udover den nevnte mail kommentarer fra Sundhedsstyrelsen, og Presse-
navnet leegger til grund, at de beskrevne udtalelser fra [Person As mor], [Person A] og Ole Schou ikke
har veret forelagt for styrelsen.

Uanset om styrelsen muligvis ville have svaret TV 2 1 lighed med det, der var oplyst i mailen til [Person
As mor], burde styrelsen have faet mulighed for at svare pa kritikken, der blev fremsat gentagne gange 1
udsendelsen. Pressenavnet udtaler derfor kritik af TV 2 for ikke at foreleegge de kritiske udtalelser 1 ud-
sendelsen for Sundhedsstyrelsen.

I medfer af medieansvarslovens § 49, jf. retningslinjerne 1 § 39, paleegger Pressenevnet herefter den
ansvarshavende redakter for TV 2 at offentliggere teksten nedenfor. Varten skal lese teksten op i forbin-
delse med et forstkommende lignende dokumentarprogram indenfor samme tidsrum péd dagen, som den
paklagede udsendelse blev bragt:

”[Speak]
TV 2 far kritik af Pressen@vnet.

Pressen@vnets afgerelse handler om udsendelsen ”"Donorbern”, som TV 2 bragte i november maned
sidste ar.



Udsendelsen handlede blandt andet om en ung dansk kvinde, hvis far var en anonym saddonor. Den
unge kvinde 1 udsendelsen havde arvet en genetisk sygdom fra donorfaren, og hun forsegte at finde frem
til andre donorbern fra samme donor for at gere dem opmarksom pa risikoen for den nedarvede sygdom.

Den unge kvinde kontaktede Sundhedsstyrelsen i en mail for at fa hjeelp til at identificere andre efter-
kommere af samme donorfar. Sundhedsstyrelsen oplyste i sit skriftlige svar til kvinden, at styrelsen havde
besluttet ikke at gennemgé ca. 2.700 journaler manuelt. Styrelsen mente ikke at have ressourcerne til at
gennemga et stort antal patientjournaler for at identificere de donorbern, som var i risiko for at have arvet
sygdommen. Dette blev Sundhedsstyrelsen kritiseret for flere gange i lebet af udsendelsen. Sundhedssty-
relsen fik dog ikke mulighed for at svare igen pa kritikken.

Pressenavnet udtaler derfor kritik af TV 2, da Sundhedsstyrelsen burde have faet mulighed for at svare
pa kritikken 1 udsendelsen.

Du kan lese mere om afgerelsen pd naevnets hjemmeside, som har denne adresse [her indsattes et skilt
med folgende adresse: www.pressenaevnet.dk.]”

Afgjort den 17. marts 2015



