Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9149 af 17/03/2015 (Gzldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 15-70-00769

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 15-70-00769



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 15-70-00769

Resumé
Kan ngjes med at offentliggere kritik ét sted

Pressenazvnet kritiserede TV 2 for at springe fra et lefte om ikke at sperge til konkret sag.
Kritikken skulle bringes pa tv2.dk og pa TV 2 News, men da indslaget efter kort tid blev slettet fra
tv2.dk, har TV 2 anmodet om at fi lov til kun at offentliggere kritikken pa TV 2 News. Pressenzev-
net har imedekommet ensket.

Pressenzvnets begrundelse og afgerelse:

Pressenzevnet lagde i forbindelse med offentliggerelsen af Pressenzevnets kritik vaegt pa, at
nye besagende pa tv2.dk og play.tv2.dk skulle kunne orientere sig om naevnets kritik af udsendel-
sen, inden de eventuelt kunne fremsege og se udsendelsen. Pressenzvnet lagde derfor vaegt pa, at
offentliggorelsen af kritikken blev udbredt til en sterre kreds af seere.

Pressenzevnet har lagt TV 2s oplysninger til grund, hvorefter nyhedsindslaget alene blev sendt
én gang samt at indslaget ikke lzengere er tilgaengeligt.

Pa den baggrund sndrer nzevnet kravene til offentliggerelsen siledes, at Pressenzevnets kritik
af udsendelsen alene bringes som live speak pa TV 2 News pa samme tidspunkt pa dagen, som den
oprindelige udsendelse blev bragt pa.

I medfer af medieansvarsloven § 49 palzegger Pressenzevnet herefter den ansvarshavende re-
dakter for TV 2 at offentliggere folgende:

Studievzerten i nyhedsprogrammet pa TV 2 News oplaser folgende i en udsendelse pa samme
ugedag og i samme udsendelsestime, som udsendelsen den 29. juni 2014 blev bragt:

” [Speak]
TV 2 News har faet kritik af Pressengevnet.

I juni sidste ar bragte TV 2 News et nyhedsindslag om en patient, der dede, efter at hun havde
ringet til vagtlaegen. Vagtleegen havde radet hende til at tage nogle smertestillende piller, da han
fejlagtigt ansa hendes symptomer som tegn pa forkelelse. To timer senere dede patienten af en
blodprop.

Formanden for de praktiserende laegers organisation, PLO, blev interviewet i nyhedsindslaget. Han
havde forud for interviewet gjort det klart, at han ikke ville udtale sig om den konkrete sag. Under inter-
viewet blev formanden alligevel prasenteret for en optagelse af samtalen mellem vagtlegen og den nu
afdede patient, samtidig med at TV 2 viste billeder af patienten.

Pressenzevnet finder, at det, at TV 2 News afspillede lydoptagelsen og spurgte til sagen, stillede
formanden for de praktiserende lzeger i en situation, hvor han darligt kunne undlade at svare.

Pressenzvnet kritiserer TV 2 News for forst at give formanden indtryk af, at han ikke ville
blive stillet konkrete spergsmal til sagen, for si derefter alligevel at stille spergsméilene under en
direkte udsendelse.



Du kan lzese mere om afgerelsen pa navnets hjemmeside, som har denne adresse [her indsaet-
tes et skilt med felgende adresse; www.pressenaevnet.dk.] www.pressenaevnet.dk.”

Pressen®vnet afsagde den 17. februar 2015 kendelse 1 sag nr. 14-70-00746, Praktiserende Lagers Orga-
nisation pa vegne af [Person A] og [Person B] mod TV 2 Danmark A/S, hvor der var klaget over en direk-
te nyhedsudsendelse bragt pa TV 2 News den 29. juni 2014.

Ved kendelse af 2. marts 2015 1 sag nr. 15-70-00767 besluttede Pressenavnet at imgdekomme TV 2s
anmodning om genoptagelse, for sé vidt angar offentliggerelsen af Pressenavnets kritik. TV 2 havde til
statte for anmodningen anfert, at nyhedsindslaget alene blev sendt én gang pa TV 2 News, og at indslaget
ikke er arkiveret pa tv2.dk eller play.tv2.dk. Indslaget er sdledes ikke leengere tilgaengeligt. P4 den bag-
grund er det TV 2s opfattelse, at det er tilstraekkeligt, at kritikken offentliggeres som speak pd TV 2 News
pa samme tidspunkt pd dagen, som den paklagede udsendelse blev sendt pa.

1 Sagsfremstilling

Afkendelsen den 17. februar 2015 fremgér bl.a. felgende:

" [..] 3 Pressencevnets begrundelse og afgorelse:

I sagens behandling har felgende nevnsmedlemmer deltaget: Jesper Rothe, Rasmus Emborg, Ulrik
Holmstrup og Marianne Druedahl.

[..] Interviewet med [Person A]
To medlemmer — formand Jesper Rothe og Marianne Druedahl — udtaler:

Der foreligger mellem parterne enighed om, at [Person A] forud for interviewet frabad sig at udtale sig 1
den konkrete sag. TV 2 tilkendegav i den forbindelse ikke over for [Person A], at hans enske ikke kunne
imedekommes. Der mé derfor forud for interviewet antages at have foreligget en for [Person A] indforsta-
et aftale om, at den konkrete sag ikke ville blive dreftet under den direkte udsendelse.

Det er vores opfattelse, at blandt andet det forste spergsmal, der blev stillet: "Nu har du hort denne her
optagelse. Bor man som vagtlege kunne genkende symptomer pa en blodprop, som jo var det kvinden
havde?” ikke er stillet som et generelt spergsmal, men som et spergsmal der retter sig direkte mod lydop-
tagelsen og dermed den konkrete sag. Dette ma ligge 1 spergsmalets forste led. Vi skal videre henvise til,
at der 1 forbindelse med vartens introduktion til sagen vises et billede af afdede.

Det forhold, at TV 2 bade afspiller lydoptagelsen og sperger til den konkrete sag under en direkte ud-
sendelse, stiller [Person A] 1 en situation, hvor han dérligt kan fravelge at deltage i interviewet. Det kan 1
den forbindelse ikke fore til et andet resultat, at [Person A] havde mulighed for at kommunikere til seerne,
at han ikke ville kommentere pd den konkrete sag. Det har ingen vaerdi i forhold til emnet at kommunike-
re, at man ikke vil tale om sagen. Det kan heller ikke fore til et andet resultat, at [Person A] i sin egenskab
af formand for en interesseorganisation mé kunne paregne at skulle svare pa mange forskelligartede
spergsmal, som kan vere i offentlighedens interesse. Vi bemarker videre, at en generel droftelse af vagt-
leegeordningen ikke ville have forhindret TV 2 1 at belyse den problematik, som var genstand for inter-
viewet.

Vi finder derfor, TV 2 har handlet i strid med god presseskik ved at have givet [Person A] indtryk af, at
hans enske om ikke at ville besvare spergsmal vedrerende den konkrete sag ville blive honoreret og efter-
folgende se bort fra aftalen under en direkte udsendelse.

To medlemmer — Rasmus Emborg og Ulrik Holmstrup — udtaler:

TV 2s studieveaert burde som indledning til interviewet have gjort seerne opmarksom pa, at [Person A]
kun enskede at udtale sig generelt om leegevagten og altsé ikke ville g ind i den konkrete sag.

Nér vi alligevel mener, at der ikke er tilstrekkelig grundlag for at kritisere TV 2, heenger det sammen
med, at [Person A] var bekendt med, at interviewet ville tage udgangspunkt i den konkrete sag, og at han



selv 1 det direkte interview fik lejlighed til at fastsld, at han ikke ville kommentere pa den konkrete sag. Vi
har 1 den forbindelse lagt vaegt pa, at det samlede interview efterlader det indtryk, at [Person A] udeluk-
kende udtaler sig om generelle forhold vedrerende legevagten og dermed ikke kan siges at vare blevet
presset til at fravige sine egne betingelser for at stille op til interviewet.

Da der er stemmelighed, er formandens stemme afgerende, og Pressen@vnet udtaler kritik af TV 2.

I medfer af medieansvarsloven § 49 pdlaegger Pressen@vnet herefter den ansvarshavende redakter for
TV 2 at offentliggere folgende pé tv2.dk:

”[Rubrik]
Pressenavnet kritiserer TV 2
[Underrubrik]

Formand for leege-organisation sagde ja til at stille op til live-interview mod ikke at fa konkrete sporgs-
mal til sag om et dedsfald. Det fik han alligevel.

[Tekst]
TV 2 News bragte et nyhedsindslag om en vagtlege, der telefonisk havde givet en patient besked pa at
tage nogle smertestillende piller. To timer senere dede hun af en blodprop.

Formanden for de praktiserende leeger havde inden det direkte interview gjort klart, at han ikke ville
udtale sig om den konkrete sag. Under interviewet blev formanden prasenteret for en optagelse af samta-
len mellem vagtleegen og den syge patient, samtidigt med at TV 2 viste billeder af patienten.

Pressenavnet finder, at det, at TV 2 afspillede lydoptagelsen og spurgte til sagen, stillede formanden for
de praktiserende lager i en situation, hvor han darligt kunne undlade at svare.

Pressenavnet kritiserer TV 2 for forst at give formanden indtryk af, at han ikke ville fa konkrete sporgs-
madl til sagen, for sa derefter alligevel at stille spergsmalene i den direkte udsendelse.

Pressenavnet har pdlagt os at bringe denne meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenavnet kan laeses pa
www.pressenaevnet.dk”

Kendelsen skal bringes som en nyhed pa TV 2s hjemmeside. Endvidere skal afgerelsen fremgé af "Af-

9% 9

gorelser fra Pressenavnet” under ”Seernes redakter”.
2 TV 2s synspunkter

TV 2 har anfert, at Pressenavnets kritik ifolge kendelsen skal bringes som en nyhed pd hjemmesiden
tv2.dk, saledes at alle nye besegende pé siden kan lese kritikken forud for eventuelt at soge indslaget
frem, men at naevnet derved har lagt til grund, at nyhedsudsendelsen kan fremsgges pa hjemmesiden igen.

TV 2 har 1 den forbindelse anfort, at indslaget pa TV 2 News alene blev bragt én gang den 29. juni 2014
om morgenen, og at udsendelsen ikke blev genudsendt efterfelgende, fordi der kom nye oplysninger 1
sagen, hvorfor indslaget ikke l&ngere havde relevans. Indslaget kan desuden hverken fremsoges pé tv2.dk
eller play.tv2.dk.

TV 2 har derfor anmodet om, at naevnets kritik i stedet offentliggeres som speak live pd TV 2 News én
gang pd samme tidspunkt pd dagen som i det paklagede indslag.

Pressenavnet har ikke modtaget yderligere bemarkninger fra PLO i forbindelse med behandlingen af
sagen.

3 Pressenavnets begrundelse og afgerelse:

I sagens behandling har felgende nevnsmedlemmer deltaget: Jesper Rothe, Rasmus Emborg, Ulrik
Holmstrup og Marianne Druedahl.

Pressen®vnet lagde i forbindelse med offentliggerelsen af Pressen@vnets kritik veegt pa, at nye beso-
gende pa tv2.dk og play.tv2.dk skulle kunne orientere sig om navnets kritik af udsendelsen, inden de



eventuelt kunne fremsoge og se udsendelsen. Pressen@vnet lagde derfor vaegt pé, at offentliggerelsen af
kritikken blev udbredt til en sterre kreds af seere.

Pressenavnet har lagt TV 2s oplysninger til grund, hvorefter nyhedsindslaget alene blev sendt én gang
samt at indslaget ikke leengere er tilgengeligt.

Pé den baggrund @&ndrer naevnet kravene til offentliggerelsen siledes, at Pressenavnets kritik af udsen-
delsen alene bringes som live speak pd TV 2 News pa samme tidspunkt pa dagen, som den oprindelige
udsendelse blev bragt pa.

I medfor af medieansvarsloven § 49 pélegger Pressen@vnet herefter den ansvarshavende redakter for
TV 2 at offentliggere folgende:

Studievarten 1 nyhedsprogrammet pad TV 2 News oplaser folgende i1 en udsendelse pd samme ugedag
og 1 samme udsendelsestime, som udsendelsen den 29. juni 2014 blev bragt:

”[Speak]

TV 2 News har faet kritik af Pressenavnet.

I juni sidste ar bragte TV 2 News et nyhedsindslag om en patient, der dede, efter at hun havde ringet til
vagtleegen. Vagtlegen havde radet hende til at tage nogle smertestillende piller, da han fejlagtigt ansa hen-
des symptomer som tegn pa forkelelse. To timer senere dede patienten af en blodprop.

Formanden for de praktiserende laegers organisation, PLO, blev interviewet i nyhedsindslaget. Han hav-
de forud for interviewet gjort det klart, at han ikke ville udtale sig om den konkrete sag. Under interview-
et blev formanden alligevel prasenteret for en optagelse af samtalen mellem vagtleegen og den nu afdede
patient, samtidig med at TV 2 viste billeder af patienten.

Pressen®vnet finder, at det, at TV 2 News afspillede lydoptagelsen og spurgte til sagen, stillede forman-
den for de praktiserende leger i en situation, hvor han darligt kunne undlade at svare.

Pressen@vnet kritiserer TV 2 News for forst at give formanden indtryk af, at han ikke ville blive stillet
konkrete sporgsmél til sagen, for sa derefter alligevel at stille spergsmélene under en direkte udsendelse.

Du kan lese mere om afgerelsen pd naevnets hjemmeside, som har denne adresse [her indsattes et skilt
med folgende adresse; www.pressenaevnet.dk.] www.pressenaevnet.dk.”

Afgjort den 17. marts 2015



