Retsinformation
Udskriftsdato: 22. februar 2021

KEN nr 9533 af 01/10/2013 (G=ldende)

Pressenavnets kendelse i sag nr. 13-70-00534

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 13-70-00534



Pressenavnets kendelse 1 sag nr. 13-70-00534

Resumé

Der blev klaget over, at TV 2 ikke omtaler, hvordan faedre bliver behandlet i samvzrssager.
Samtidig blev der klaget over, at Seernes redakter ikke har grebet ind over for denne undladelse.
Klagen over Seernes redakter afvises, da redakteren ikke er omfattet af Pressenavnets kompeten-
ce. TV 2 bestemmer selv, hvad mediet bringer. Derfor afvises klagen over TV 2’s manglende omtale
af faedres behandling i samvarssager.

Pressenzvnets formand udtaler:

Pressenzevnet trzeffer afgerelse om, hvorvidt god presseskik er tilsidesat, jf. medieansvarslo-
vens § 34. Spergsmalet om, hvorvidt mediers interne klageorganer har handlet i overensstemmelse
med deres instrukser, falder uden for Pressenzvnets kompetence.

Klagen over Seernes redakter afvises derfor, jf. medieansvarslovens § 43, stk. 2, nr. 1, 1. led.

I overensstemmelse med det almindelige princip om redakterens ret til at redigere mediet, er
TV 2 berettiget til at beslutte, hvilke oplysninger man vil bringe i mediet.

TV 2 har efter det oplyste undladt at omtale, hvordan faedre behandles i samvzrssager. Sidan
som sagen foreligger oplyst, findes det at ligge inden for graenserne af redakterens redigeringsret at
undlade at omtale disse forhold.

Klagen afvises herefter som dbenbar grundles, jf. medieansvarslovens § 43, stk. 2, nr. 1, 2. led.

[Klager] har klaget til Pressenavnet, idet han mener, at TV 2 har handlet i strid med god presseskik ved
ikke at omtale, hvordan fedre behandles i samverssager. Klagen omfatter endvidere en klage over TV 2’s
Seernes redakter.

Sagen er behandlet sammen med sag nr. 13-70-00531, [Klager] mod DR.

[Klager] har til klagen bl.a. anfert, at TV 2 har undladt at informere offentligheden om de overgreb, der
har fundet sted i det daveerende Civilretsdirektorat/Familiestyrelsen. TV 2 har bevidst medvirket til, at en
stor gruppe fadre uberettiget og ved manipulation er blevet hindret i samver med deres bern. TV 2’s Se-
ernes redakter har ikke grebet ind over for denne undladelse

[Klager] har endvidere anfort, at Seernes redakter ikke har grebet ind over for redakterer og journalister,
der beskytter og hjelper hinanden.

Pressenzvnets formand udtaler:

Pressenavnet treffer afgerelse om, hvorvidt god presseskik er tilsidesat, jf. medieansvarslovens § 34.
Spergsmalet om, hvorvidt mediers interne klageorganer har handlet 1 overensstemmelse med deres in-
strukser, falder uden for Pressenavnets kompetence.

Klagen over Seernes redakter afvises derfor, jf. medieansvarslovens § 43, stk. 2, nr. 1, 1. led.

I overensstemmelse med det almindelige princip om redakterens ret til at redigere mediet, er TV 2 be-
rettiget til at beslutte, hvilke oplysninger man vil bringe i mediet.

TV 2 har efter det oplyste undladt at omtale, hvordan fedre behandles i samvarssager. Sddan som sagen
foreligger oplyst, findes det at ligge inden for graenserne af redakterens redigeringsret at undlade at omta-
le disse forhold.



Klagen afvises herefter som dbenbar grundles, jf. medieansvarslovens § 43, stk. 2, nr. 1, 2. led.
Afgjort den 30. september 2013



