TV 2 UNI-LAB: NYE FORTÆLLEFORMER

TV 2 er midt i en digital transformation, og vi har konstant blikket rettet mod, hvordan fremtidens tv, web, vod, apps og sociale medier kan produceres og komme til at se ud. Derfor har vi i 2017 etableret TV 2 Uni-Lab, hvor vi med udgangspunkt i innovation inviterer studerende til et værdifuldt samarbejde om studieprojekter eller specialer, som omhandler fremtidens TV 2, TV 2s teknologiske platforme og TV 2s produkter.

Et af de områder, TV 2 ønsker mere viden om og indsigt i, er nye fortælleformer og -metoder, fx med tilgang som beskrevet nedenfor. Dog er det værd at bemærke, at vi tilskynder, at den studerende selv definerer sin vinkling på emnet, således at nedenstående blot kan ses som inspiration.

FOKUS-OMRÅDE
Den teknologiske og digitale udvikling muliggør nytænkning af, hvordan historier fortælles og konsumeres. Som mediehus og som nyhedsfortællere er TV 2 nysgerrige for bud på, hvordan vores fremtidige fortælleformer kan se ud, gerne sammenholdt med forbrugersegmenter såvel som forbrugsmønstre.
Emnet lægger op til et utal af vidt forskellige vinklinger, som fx:

  • Uddybende kommunikation via tv-grafik
  • Nye muligheder ved Second Screen-brug: Fx sports-app med kontekstuel data såsom spillerens puls mv. samt nye måder at interagere med seerne realtime
  • Anvendelse af spilelementet i fortællingen: Spiloplevelsen som redaktionelt værktøj eller kan man fx forestille sig, at videoer kan implementeres i eksempelvis Minecraft-verdene
  • Hvordan kan ny teknologi som fx Virtual Reality 2.0, AR, smartwatches, haptic suits 4D - eller noget helt andet – anvendes, så fortællingen bliver en helt ny oplevelse hos brugeren?
  • Nye fortælleformater, der kun foldes ud på mobil med brug af swipe ("tappy stories") målrettet 20- til 30-årige
  • Historier tilpasset den enkelte bruger, fx gennem data (indtast dit navn eller din adresse, og vi giver historien en personlig vinkel)
  • Måske er der øvrige devices (såsom lystavler eller noget helt andet), man på en innovativ måde kan gøre brug af for at skabe en anderledes/alternativ fortælling?
  • Koncepter, der kan skaleres, så de bliver tilgængelige for alle journalister gennem skabeloner eller moduler uden indblanding af udviklingsafdelingen
  • Nye overbliksformater - contextual journalism - der bryder nyhedsstrømmen og giver overblik på baggrund af brugerens individuelle vidensniveau

TV 2 TILBYDER

  • En helt særlig mulighed for at komme ’ind under huden på TV 2’; og muligheden for at medvirke til udvikling af fremtidens (teknologiplatform hos) TV 2
  • Faglig TV 2-mentor, særligt udvalgt til emnet
  • Adgang til TV 2s faciliteter såvel som data/empiri
  • Tilbud om kontormiljø på TV 2 Kvægtorvet, Odense, sammen med andre Uni-Lab-studerende, herunder tilhørende wifi samt kaffe, te, frugt og adgang til vores kantine
  • Netværk med TV 2-medarbejdere samt andre studerende

TV 2 Uni-Lab er forankret hos Digital & Teknik på TV 2.

KONTAKT

Alle studerende med interesse og baggrund inden for feltet, som ønsker at lave projekt/speciale herom, inviteres til at sende en mail til unilab@tv2.dk med info om:

  • Hvilken vinkling på emnet forestiller du dig at arbejde med?
  • Hvilket studie læser du på, og hvor langt er du på studiet?
  • Evt. gerne om du har lavet lignende samarbejder (det er på ingen måde et krav), og hvilken motivation og forventninger har du til samarbejdet?

For god ordens skyld gør TV 2 opmærksom på, at vi kun i begrænset omfang kan tilbyde Uni-Lab-samarbejder. Der kan dog ikke udstedes nogen garanti på forhånd; alle henvendelser vil dog naturligvis blive behandlet og besvaret.

Opslaget deaktiveres, når der er modtaget tilstrækkeligt med henvendelser og/eller en konkret Uni-Lab-aftale er på plads.

Yderligere spørgsmål kan rettes til TV 2 Uni-Lab på unilab@tv2.dk.