Uge 10 gav stor debat om demens

Hos TV 2 var der stor interesse for demenstemaet både på tv og på de digitale platforme. Dokumentaren ’Aage og Ritas sidste dans’ fik den højeste vurdering på dansk tv i 2017. (Foto: TV 2)

Hos TV 2 var der stor interesse for demenstemaet både på tv og på de digitale platforme. Dokumentaren ’Aage og Ritas sidste dans’ fik den højeste vurdering på dansk tv i 2017. (Foto: TV 2)

15. marts 2017;
Af: TV 2 Kommunikation

Artikler og film blev delt og debatteret på nettet og i aviser, tv-programmer hentede høje vurderinger, og Alzheimerforeningen fik 10.000 nye demensvenner i TV 2s demensuge ’Husk Livet’.

Aldrig er der blevet sat et så massivt fokus på demens i danske medier som ved sidste uges demensuge ’Husk Livet’ på TV 2.

Sådan lyder vurderingen fra Alzheimerforeningen, som i mange år har fulgt debatten om demens. Foreningen har optalt over seks timers tv og 50 webartikler om demens på TV 2s platforme og hos TV 2-regionerne, over 1.700 artikler i trykte medier, herunder tre avisforsider, samt rekordstor trafik på foreningens hjemmesider og sociale medier.

- Det er simpelthen så imponerende og et tegn på, at demens har bevæget sig fra at være en folkesygdom til at være en folkesag, siger direktør i Alzheimerforeningen, Nis Peter Nissen, på foreningens hjemmeside.

Læs mere om baggrunden for TV 2s fokus på demens i uge 10 her.

Stor interesse for artikler og klip om demens
Hos TV 2 var der stor interesse for en række artikler på tv2.dk - bl.a. artikler om hovedpersonerne Aage og Rita i to af ugens dokumentarer på TV 2 - og der var samlet knap 2 millioner sidevisninger på artiklerne om demens på tv2.dk. Der kom næsten 900 spørgsmål til Rita i den debat, som blev bragt på NEWS torsdag aften, og en test på tv2.dk, hvor man kunne undersøge sin egen evne til at huske, blev gennemført omkring 150.000 gange.

Også ’Go’ morgen Danmark’ og ’Go’ aften Danmark’ satte fokus på demens og bragte bl.a. tre meget sete film, der var produceret i samarbejde med Alzheimerforeningen. Filmene skabte debat om, hvordan vi agerer over for demensramte, der har brug for hjælp.

”Ud af 60 mennesker var der kun fire, som stoppede op, hjalp og tog sig af ”Ingelise” (den demensramte kvinde i filmen - spillet af en skuespiller, red.). Denne video burde køre på alle platforme og vække en kollektiv skam hos os alle. Det vækkede den i hvert fald i mig, og den vækkede også en del vrede i kommentatorsporet. For hvis vi ikke tager os af hinanden og vores ældre, som tydeligvis både har brug for det og i det helt konkrete tilfælde efterspurgte hjælp, så er vi hverken vores velstand eller smukke vajende dannebrogsflag værd”, skrev kommentator Morten Pelch i BT.

Se filmen her og læs mere om, hvordan du selv kan hjælpe.

Ud af 60 mennesker var der kun fire, som stoppede op, hjalp og tog sig af ”Ingelise”. (Foto: TV 2)

Høje kvalitetsvurderinger på tv
På tv var der høje kvalitetsvurderinger til ugens demensprogrammer. Dokumentaren ’Aage og Ritas sidste dans’ fik den højeste vurdering på dansk tv i 2017 – nemlig 4,6 på skalaen fra 1 til 5, hvor 5 er bedst. Foreløbig har godt 600.000 danskere set den gribende dokumentar, der også har fået tusindvis af roser, likes og kommentarer på de sociale medier.

”Det var en smertefuld sygdomshistorie, men også en smuk kærlighedshistorie, et menneskes forfaldshistorie, men også historien om en hengivenhed, som holdt stand”, skrev Jesper Bacher bl.a. om dokumentaren i en tv-anmeldelse i Kristeligt Dagblad.

Den Oscarvindende spillefilm ’Jeg er stadig Alice’, som handler om demens og blev vist på TV 2 for over en halv million seere, blev vurderet til 4,4. Dokumentarserien ’Holder Danmark i live’, der bl.a. omhandlede demens, fik vurderingen 4,3.

10.000 nye demensvenner
Under demensugen satte Alzheimerforeningen – bl.a. i reklamespots på TV 2 – en kampagne i gang for at få flere til at melde sig som såkaldte demensvenner. Mere end 10.000 tog imod opfordringen, og der er nu over 37.000 demensvenner.

- Målet er 100.000 demensvenner, så der er et stykke vej endnu. Men med demensugen tror jeg virkelig, at folk har fået større forståelse for demens, og det er lige præcis dét, demensvenner handler om, siger Maja Louise Sørensen, der er projektleder for kampagnen, til Alzheimerforeningens hjemmeside.

Billede {0} af {1}