Tv-seningen uge 52: Juletraditioner i top

31. december 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Julekalendere, julefilm, årskavalkade, julespecials og Disneys Juleshow fylder ugens tv-hitlister.

Fra 'Vild med dans - julebal', der blev sendt på TV 2 søndag 28. december. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

Julen og nytåret er traditionernes tid. Det gælder også på tv, hvor julefilm, årskavalkade, julespecials og Disneys Juleshow fylder ugens tv-hitlister. Også julekalendere fylder tv-hitlisterne, der går frem til juleaften – i år med DR1’s nyproducerede ’Tidsrejsen’ som topscorer foran TV 2s genudsendelse af Pyrus-julekalenderen ’Alletiders Julemand’.

’Tidsrejsen’ blev højt vurderet og havde i gennemsnit 1.020.000 seere – det højeste julekalender-seertal siden december 2013, hvor TV 2s familiejulekalender ’Tvillingerne og Julemanden’ blev set af 1.041.000 seere i gennemsnit.

Ugens højest placerede TV 2-program på hitlisten blandt alle danskere var det festlige julebal i ’Vild med dans’-familien.

Den særlige juleudgave af 'Presselogen' havde deltagelse af teaterchef og debattør Jon Steffensen, komiker og tekstforfatter Omar Marzouk, vært Anne Vig, komiker og tekstforfatter Sebastian Dorset samt instruktør og skuespiller Helle Joof. (Foto: Thomas Høffner / TV 2)

Årskavalkader og NEWS-fremgang
Blandt 2014’s årskavalkader var der omtrent samme seertal til DR1’s og TV 2s af slagsen. Højest vurderet blandt alle kavalkaderne blev ’TV 2 014: De største øjeblikke’ (sendt 29. december) med vurderingen 4,1 på en skala fra 1 til 5. Lavest vurderet (3,9) blev DR1’s ’Året der gik 2014’, der også blev anmeldt og kritiseret i Politiken for primært at hylde DR’s egne produkter:

”’Året der gik 2014’ er for så vidt ikke dårligt fjernsyn. Bare kedeligt og forudsigeligt. Det dyrker inde bag sine nu og da småkritiske spørgsmål blot den underholdende tomgang i festtøj og laksko og er egentlig ikke meget andet end en fejring af sig selv som hele Danmarks kanal, for ud over de politiske indslag er det frem for alt egne produkter, som hyldes”, skrev Bo Tao Michaëlis i sin anmeldelse i Politiken.

TV 2 NEWS har traditionelt gode seerandele i jule- og nytårsdagene, hvor andre kanaler skærer ned på nytårsdækningen. 2014 var ingen undtagelse, og uge 52 blev den bedste for TV 2 NEWS i adskillige uger.

NEWS brugte også julen til særudgaver af en række magasinprogrammer, bl.a. en specialudgave af 'Presselogen' uden redaktører, men med kulturpersonligheder som debattører af mediernes gøren og laden i 2014.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 52 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Skyfall 587.000 46 2. DR1 Tidsrejsen (gns. af tre) 531.000 58 3. DR1 Disneys Juleshow 530.000 69 4. DR1 Året der gik 2014 501.000 42 5. DR1 Den store jule- og nytårsbagedyst 495.000 42 6. DR1 Livet efter tsunamien 427.000 32 7. DR1 Her er dit liv (gns. af to) 400.000 35 8. DR1 Bonderøven 384.000 37 8. DR1 We Bought a Zoo 384.000 32 10. TV 2 Hjælp! Det er jul! 361.000 29 11. TV 2 Coming to America 341.000 28 12. DR1 Con Air 327.000 33 13. TV 2 Alletiders Julemand (gns. af tre) 325.000 36 14. TV 2 De tre musketerer 323.000 25 15. TV 2 Vild med dans - julebal 303.000 23 16. TV 2 Olsen-banden deruda' 289.000 27 17. DR1 Hele Danmarks X Factor 287.000 33 18. DR1 Kære nabo - gør bras til bolig 286.000 24 19. TV 2 Hvem vil være millionær? Nikolaj Lie .. 280.000 24 20. DR1 Love Actually 277.000 31

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 22.-28. december 2014 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 4 t 51 min 21 5 t 13 min 22 TV 2 ZULU 0 t 24 min 2 0 t 35 min 2 TV 2 CHARLIE 0 t 56 min 4 0 t 35 min 2 TV 2 FILM 0 t 05 min 0 0 t 05 min 0 TV 2 NEWS 0 t 50 min 4 0 t 44 min 3 TV 2 FRI 0 t 09 min 1 0 t 09 min 1 DR1 6 t 12 min 26 5 t 42 min 24 DR2 1 t 02 min 4 1 t 00 min 4 DR3 0 t 29 min 2 0 t 38 min 3 DR K 0 t 37 min 3 0 t 23 min 2 DR Ramasjang 0 t 29 min 2 0 t 21 min 1 DR Ultra 0 t 17 min 1 0 t 10 min 1 TV3 1 t 16 min 5 1 t 48 min 7 TV3+ 0 t 30 min 3 0 t 41 min 3 TV3 PULS 0 t 19 min 1 0 t 25 min 2 TV3 Sport 1 0 t 14 min 1 0 t 13 min 1 TV3 Sport 2 0 t 04 min 0 0 t 05 min 0 Kanal 4 0 t 21 min 1 0 t 28 min 2 Kanal 5 0 t 38 min 3 0 t 51 min 4 6'eren 0 t 19 min 1 0 t 25 min 2 Discovery 0 t 13 min 1 0 t 19 min 1 Investig. Disc. 0 t 22 min 2 0 t 29 min 2 TLC 0 t 07 min 0 0 t 09 min 1 MTV 0 t 04 min 0 0 t 05 min 0 VH1 0 t 05 min 0 0 t 08 min 1 Regional-tv 0 t 09 min 1 0 t 06 min 0 Eurosport 0 t 04 min 0 0 t 02 min 0 Canal 9 0 t 07 min 0 0 t 09 min 1 Canal 8 Sport 0 t 01 min 0 0 t 01 min 0 Andre 2 t 04 min 9 1 t 58 min 8 I alt 23 t 27 min 100 24 t 08 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 52 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 792.000 36 2. DR1 Sporten 21.55 637.000 31 3. TV 2 Regionalprogram 19.30 538.000 30 4. DR1 Vores vejr 18.55 510.000 40 5. DR1 TV AVISEN 18.30 499.000 39 6. TV 2 NYHEDERNE 19.00 495.000 36 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 357.000 31 8. TV 2 Regionale nyheder 18.10 349.000 32 9. TV 2 NYHEDERNE 18.00 279.000 27 10. TV 2 Dit julevejr 18.25 270.000 25 11. DR1 TV AVISEN 17.50 222.000 24 12. TV 2 NYHEDERNE 12.00 201.000 37 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 193.000 55 14. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 183.000 47 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 159.000 20 16. TV 2 Regionale nyheder 17.15 145.000 19 17. TV 2 NYHEDERNE 17.00 144.000 19 18. DR2 Deadline 22.30 92.000 5 19. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.55 51.000 42 20. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.55 18.000 20 21. DR2 DR2 Morgen 07.00-09.00 10.000 4

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 52 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Tidsrejsen (gns. af tre) 1.108.000 59 2. DR1 Disneys Juleshow 1.020.000 70 3. DR1 Skyfall 1.009.000 45 4. DR1 Den store jule- og nytårsbagedyst 961.000 43 5. DR1 Året der gik 2014 929.000 42 6. DR1 Her er dit liv (gns. af to) 852.000 39 7. DR1 Bonderøven 789.000 37 8. DR1 Livet efter tsunamien 784.000 35 9. DR1 We Bought a Zoo 668.000 33 10. DR1 Hvem var det nu vi var? 637.000 37 11. TV 2 Vild med dans - julebal 627.000 26 12. TV 2 Olsen-banden deruda' 621.000 31 13. DR1 Guld på godset, jul 599.000 32 14. TV 2 Alletiders Julemand (gns. af tre) 597.000 34 15. DR1 Kære nabo - gør bras til bolig 594.000 27 16. TV 2 Hvem vil være millionær? Nikolaj Lie ... 575.000 26 17. TV 2 Hjælp! Det er jul! 571.000 26 18. DR1 Hele Danmarks X Factor 566.000 32 19. DR1 Jagten på det vilde vejr 557.000 25 20. DR1 Frøken Nitouche 553.000 26

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 52 2014 (til 28. december) TV 2 53,7 55,9 TV3-kanalerne 23,7 23,0 SBS Discovery Media 19,9 18,2 Viacom 1,5 1,1 C More Entertainment 1,1 1,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 764.000 49 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 52 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV ØST 13,9 35 TV2/NORD 13,4 33 TV 2/FYN 12,8 32 TV/MIDT-VEST 12,6 32 TV SYD 12,4 30 TV 2 | ØSTJYLLAND 10,8 31 TV 2/ Lorry 9,0 26

 

 

Billede {0} af {1}