Tv-seningen uge 52: Julekalendere, "Gangstativerne", quiz, film og kavalkader

29. december 2008;
Af: TV 2 Kommunikation

Høj tv-sening i juledagene, der traditionelt domineres af TV 2 og DR1. I år var TV 2 størst - med det største forspring til DR1 siden 1999.

Fra ugens mest sete afsnit af "Mikkel og Guldkortet" - afsnit 22 - hvor det så allermest sort ud for Mikkel, Nis Goddreng og Nis Gammelfar.

Juledagene 22.-28. de-cember 2008 var præget af høj tv-sening - højere end sædvanligt for disse dage - og traditionelt er det TV 2 og DR1, der dominerer tv-seningen i julen.

I år var TV 2 den klart største kanal i dagene 22.-28. december med et forspring på knap 4,8 procentpoint i seerandel til DR1 blandt alle dan-skere. Det er det største forspring, som TV 2 har haft til DR1 i de sam-me juledage siden 1999.

Også blandt de 21-50-årige var TV 2 klart størst med et forspring på cirka 6,5 procentpoint i seerandel til DR1 - også det største forspring siden 1999.

Forspringet blev skabt allerede i dagene op til jul, hvor TV 2 mandag 22. december og tirsdag 23. december havde stor succes med "Mikkel og Guldkortet", "Gangstativerne", "Hvem vil være millionær?" og "The Julekalender".

"Mikkel og Guldkortet" blev årets julekalender-hit blandt danskerne, og serien endte også sæsonen med gode anmeldelser og analyser - og med at være emne for lederskribenter og præsters juleprædikener om næstekærlighed og grådighed.

Som tidligere omtalt giver TV 2|medienyt tv-julekalenderne den plads på tv-hitlisterne, som de fortjener, og som afspejler tv-seningen bedst - nemlig uden at regne gennemsnit af ugens julekalenderprogram-mer.

Også TV 2|NYHEDERNEs årskavalkade, "TV 2 008: Året i ord og billeder", havde flot seertilslutning med 1.016.000 seere - det højeste seertal til en sådan kavalkade siden 2002.

Kavalkaden om kongehuset, "TV 2 008: Året i kongehuset", blev med 807.000 seere den mest sete royale årskavalkade på TV 2 siden 2005.

En helt selvstændig succeshistorie fra 2008 er "Hvem vil være millionær?", som i efteråret havde sin bedste sæson i fire og et halvt år med 1.021.000 seere i snit. Også blandt de 21-50-årige havde "Hvem vil være millionær?" sin bedste sæson siden foråret 2004 med 351.000 21-50-årige seere i snit til efterårets programmer i den bedste sendetid.

Juleaften er traditionelt den aften i hele året, hvor der ses mindst fjernsyn - og således også i år, hvor tv-seningen dog var den højeste siden 1996. Det mest sete program juleaften efter klokken 18.30 var 24. afsnit af "The Julekalender" med 259.000 seere.

Når det gælder hele juleaftensdag og juleaften, var tv-seningen i 2008 den højeste nogensinde.

 

Top 20 - 21-50 år - uge 52 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Hvem vil være millionær? 575.000 56 2. TV 2 Mikkel og Guldkortet (22) 552.000 61 3. TV 2 Gangstativerne: Dennis Knudsen .. 472.000 46 4. TV 2 Mikkel og Guldkortet (23) 446.000 56 5. TV 2 Gangstativerne: Koncert i Operaen 418.000 46 6. TV 2 TV 2 008: Året i ord og billeder 401.000 41 7. DR1 Disneys juleshow 387.000 74 8. TV 2 Så det synger - julespecial 382.000 42 9. DR1 Madagascar: Pingviner på julemission 380.000 68 10. DR1 Pretty Woman 347.000 37 11. TV 2 The Julekalender (22) 339.000 37 12. DR1 Nissernes Ø (24) 325.000 63 13. TV 2 Sprængfarlig bombe 322.000 34 14. TV 2 Mission: Impossible 2 317.000 38 15. TV 2 Tror du stadig på Julemanden? 306.000 32 16. DR1 Hammerslag - julespecial 303.000 39 17. DR1 Nissernes Ø (22) 298.000 39 17. DR1 Tomorrow Never Dies 298.000 33 19. TV 2 Mikkel og Guldkortet (24) 297.000 59 19. DR1 Meet the Fockers 297.000 34

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 22. - 28. december 2008 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 7 t 29 min 31 7 t 22 min 30 TV 2 Zulu 0 t 33 min 2 0 t 48 min 3 TV 2 Charlie 0 t 28 min 2 0 t 17 min 1 TV 2 FILM 0 t 16 min 1 0 t 19 min 1 TV 2 NEWS 0 t 26 min 2 0 t 22 min 1 DR1 6 t 21 min 27 5 t 47 min 24 DR2 0 t 50 min 3 0 t 38 min 3 DR Update 0 t 05 min 0 0 t 04 min 0 TV3 0 t 59 min 4 1 t 29 min 6 TV3+ 0 t 39 min 3 0 t 57 min 4 Kanal 4 0 t 19 min 1 0 t 28 min 2 Kanal 5 0 t 35 min 2 0 t 54 min 4 SBS Net 0 t 15 min 1 0 t 19 min 1 Discovery 0 t 18 min 1 0 t 27 min 2 TV 2 SPORT 0 t 12 min 1 0 t 12 min 1 Eurosport 0 t 10 min 1 0 t 08 min 1 Andre 4 t 01 min 17 3 t 55 min 16 I alt 23 t 56 min 100 24 t 26 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 52 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og FINANS 879.000 40 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 866.000 48 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 810.000 55 4. TV 2 Regionale nyheder 22.20 791.000 39 5. DR1 TV AVISEN 21.00 740.000 32 6. TV 2 Regionale nyheder 18.10 615.000 57 7. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl.18) 582.000 51 8. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 570.000 54 9. DR1 TV AVISEN 18.30 551.000 41 10. DR1 SportNyt 18.55 / 21.10 / 21.25 505.000 25 11. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 200.000 53 12. TV 2 Regionale nyheder 16.10 185.000 34 13. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 149.000 34 14. TV 2 Regionale nyheder 12.10 117.000 37 15. DR2 Deadline 22.30 111.000 6 16. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 68.000 22 17. DR2 Deadline 17.00 64.000 9

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 52 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Mikkel og Guldkortet (22) 1.409.000 57 2. TV 2 Hvem vil være millionær? 1.395.000 55 3. TV 2 Mikkel og Guldkortet (23) 1.167.000 51 4. TV 2 Gangstativerne: Dennis Knudsen .. 1.146.000 47 5. TV 2 Gangstativerne: Koncert i Operaen 1.047.000 44 6. TV 2 TV 2 008: Året i ord og billeder 1.016.000 44 7. DR1 Pretty Woman 911.000 42 8. DR1 Madagascar: Pingviner på julemission 901.000 65 9. DR1 Hammerslag - julespecial 896.000 45 10. TV 2 Så det synger - julespecial 887.000 41 11. DR1 Disneys juleshow 866.000 68 12. DR1 Hit med sangen - jul 848.000 36 13. TV 2 Mikkel og Guldkortet (24) 847.000 63 14. TV 2 The Julekalender (22) 842.000 40 15. DR1 Nissernes Ø (24) 831.000 63 16. DR1 Nissernes Ø (23) 820.000 41 17. TV 2 TV 2 008: Året i kongehuset 807.000 39 18. DR1 Nissernes Ø (22) 767.000 36 19. TV 2 Narnia - Løven, heksen og garde.. 669.000 36 20. DR1 Præriens skrappe drenge 642.000 30

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 52 2008 (til 28. december) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 63,9 59,9 Viasat 17,6 20,0 SBS TV 12,9 14,3 Discovery 3,2 3,2 TV 2 SPORT 1,5 1,8 MTV 0,9 0,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

(Gallup måler ikke længere seertal på CNN, BBC World mv.)

Ugentlig og daglig kontaktflade for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Ugentlige kontakter Daglige kontakter TV 2 NEWS 1.398.000 628.000 DR Update 744.000 260.000

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 52 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 29,7 68 TV SYD 22,6 50 TV2 ØST 20,2 50 TV 2/FYN 19,6 50 TV2/NORD 18,3 52 TV 2 | ØSTJYLLAND 18,3 50 TV 2/ Lorry 14,2 38

Billede {0} af {1}