Tv-seningen uge 51: Rekord til "Voice"

28. december 2011;
Af: TV 2 Kommunikation

"Voice - Danmarks største stemme" varmede op til nytårets battle med en solid seerrekord. "Ludvig og Julemanden" hittede på TV 2.

"Voice - Danmarks største stemme" ændrede på grund af julen sendedag til fredag, og det gav ny seerrekord til TV 2s store sangkonkurrence. (Foto: Per Arnesen / TV 2)


Eftersom juleaften faldt lørdag 24. december, flyttede TV 2s store sangkonkurrence "Voice - Danmarks største stemme" i juleugen sendedag væk fra lørdag. Ugens program blev i stedet sendt fredag 23. december (lillejuleaften) - og det viste sig at være en god beslutning.

"Voice" hentede nemlig sit klart højeste seertal på over 1,3 mio. seere i det femte og sidste blindtest-program, hvor de fire coaches valgte deres sidste deltagere til den videre konkurrence. Og med det høje seertal fik "Voice" et godt tilløb til det første program i den såkaldte battle runde, som sendes søndag 1. januar klokken 20.00.

Også årets familiejulekalender "Ludvig og Julemanden" præger hitlisterne. Julekalenderen fik et seergennemsnit på 1.186.000 og er dermed den mest sete julekalender på dansk tv siden 2005.

Læs mere om seertallene til årets tv-julekalendere her.

Sæsonens sidste afsnit af "BS og basserne" blev set af 968.000 danskere. På billedet ses en stolt B.S. Christiansen med en udkørt Zargarov. (Foto: Henning Kristensen / TV 2)


Sæsonafslutning og -rekord til "BS og basserne"
Herudover var der en fantastisk sæsonafslutning på "BS og basserne" med sæsonrekord og 968.000 seere. Sæsonens gennemsnit blev 836.000 seere, der vurderede programmerne højt - til 4,1 på en skala fra 1 til 5.

Ugen bød også på sæsonafslutning på "Razzia", som i den seneste sæson både har fulgt SKAT og Fødevarekontrollen. Sæsonen bød på en overall-rekord på 985.000 seere, mens efterårets udsendelser i snit er set af 754.000 danskere.

Også "Mormors bordel" sluttede en strålende sæson, hvor de fleste udsendelser har været set af omkring 750.000 danskere, mens én udsendelse blev set af 475.000 pga. konkurrence fra VM-håndboldkamp med dansk deltagelse.

Programserien "Mormors bordel" sluttede i øvrigt også sæsonen med en rekord på 794.000 seere.

Julekalenderen "Ludvig og Julemanden" er en af årsagerne til TV 2s store succes i juleugen - og i december. (Foto: Per Arnesen / TV 2)


Stort forspring til TV 2
I juleugen er det traditionelt udelukkende TV 2 og DR1, som tager de store bidder af tv-seningen. I dagene 20.-26. december - ligesom i resten af måneden - har TV 2 haft en dygtig hånd med programmer og med programplanen og har dermed skabt et usædvanligt stort forspring til DR1.

I dagene 20.-26. december 2011 stod TV 2 for 30,5 procent af danskernes samlede tv-sening, mens 19,2 procent lå på DR1. Forskellen på 11,3 sharepoint er det største forspring til TV 2 siden 1997.

Blandt de 21-50-årige er TV 2s relative dominans endnu større. Med 31,2 procent af seningen blandt de 21-50-årige er TV 2s hovedkanal større end kanal nummer 2, 3, 4, 5 og 6 tilsammen.

----------

Når TV 2|Medienyt opgør tv-hitlister, får julekalenderne den plads, som de fortjener, og som afspejler tv-seningen bedst. Det betyder, at julekalenderafsnit hos TV 2 og DR1 optræder enkeltvis på tv-hitlisterne, mens der f.eks. på Gallups hitliste - og dermed i aviser og ugeblade - vil blive regnet gennemsnit af episoderne.

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse på DR1 og DR HD og samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 21-50 år - uge 51 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Voice - Danmarks største stemme 618.000 60 2. TV 2 Ludvig og Julemanden (20) 526.000 50 3. TV 2 Ludvig og Julemanden (22) 523.000 55 4. TV 2 Ludvig og Julemanden (23) 507.000 57 5. TV 2 Ludvig og Julemanden (19) 489.000 48 6. TV 2 Ludvig og Julemanden (21) 468.000 47 7. TV 2 The Julekalender (23) 467.000 44 8. TV 2 BS og basserne 425.000 39 9. TV 2 Station 2 Politirapporten 379.000 38 10. DR1 Nissebanden i Grønland (21) 337.000 41 11. TV 2 Die Hard 336.000 40 12. TV 2 Station 2 Special: Texas' værste fængsel 330.000 31 13. TV 2 TV 2 011: Royalt afterparty 325.000 33 14. DR1 Nissebanden i Grønland (19) 319.000 37 15. TV 2 Razzia - Fødevarekontrollen rykker ud 316.000 30 16. DR1 Bonderøven - op mod jul 313.000 29 17. DR1 Nissebanden i Grønland (20) 312.000 37 18. DR1 Nissebanden i Grønland (23) 310.000 40 19. DR1 Nissebanden i Grønland (22) 290.000 38 20. TV 2 Die Hard 2 288.000 44

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 19.-25. december 2011 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 7 t 23 min 30 7 t 09 min 31 TV 2 Zulu 0 t 31 min 2 0 t 44 min 3 TV 2 Charlie 0 t 54 min 4 0 t 30 min 2 TV 2 FILM 0 t 16 min 1 0 t 17 min 1 TV 2 NEWS 0 t 48 min 3 0 t 35 min 3 DR1 4 t 50 min 20 3 t 33 min 15 DR2 1 t 08 min 5 0 t 52 min 4 DR Update 0 t 10 min 1 0 t 07 min 0 DR HD 0 t 27 min 2 0 t 30 min 2 DR K 0 t 17 min 1 0 t 12 min 1 DR Ramasjang 0 t 34 min 2 0 t 22 min 2 TV3 0 t 57 min 4 1 t 18 min 6 TV3+ 0 t 34 min 2 0 t 47 min 3 TV3 PULS 0 t 26 min 2 0 t 36 min 3 Kanal 4 0 t 20 min 1 0 t 26 min 2 Kanal 5 0 t 39 min 3 0 t 50 min 4 6'eren 0 t 22 min 2 0 t 31 min 2 Discovery 0 t 12 min 1 0 t 16 min 1 TV 2 SPORT 0 t 10 min 1 0 t 12 min 1 Eurosport 0 t 07 min 0 0 t 05 min 0 Canal9 0 t 06 min 0 0 t 06 min 0 Andre 3 t 14 min 13 3 t 14 min 14 I alt 24 t 26 min 100 23 t 13 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 51 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 824.000 41 2. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 793.000 37 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 752.000 47 4. DR1 TV AVISEN 21.00 700.000 28 5. TV 2 Regionale nyheder 22.20 693.000 35 6. DR1 Sporten 21.25 / 21.50 571.000 24 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 514.000 47 8. TV 2 Regionale nyheder 18.10 496.000 43 9. DR1 TV AVISEN 18.30 484.000 35 10. TV 2 NYHEDERNE 18.00 442.000 42 11. TV 2 VEJRET 18.50 381.000 28 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 219.000 63 13. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 209.000 58 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 164.000 28 15. TV 2 NYHEDERNE 16.00 145.000 25 16. TV 2 Regionale nyheder 16.10 142.000 25 16. DR2 Deadline 22.30 142.000 8 18. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 138.000 39 19. TV 2 NYHEDERNE 12.00 133.000 37 20. TV 2 Regionale nyheder 12.10 99.000 28 21. DR2 Deadline 17.00 93.000 12 22. DR1 DR Update 15.00 57.000 12 23. DR1 DR Update 12.00 43.000 11

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 51 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Ludvig og Julemanden (23) 1.387.000 57 2. TV 2 Ludvig og Julemanden (22) 1.380.000 53 3. TV 2 Ludvig og Julemanden (19) 1.368.000 50 4. TV 2 Voice - Danmarks største stemme 1.331.000 50 5. TV 2 Ludvig og Julemanden (20) 1.296.000 48 6. TV 2 Ludvig og Julemanden (21) 1.204.000 45 7. TV 2 The Julekalender (23) 1.013.000 40 8. DR1 Bonderøven - op mod jul 1.004.000 37 9. TV 2 BS og basserne 968.000 36 10. TV 2 TV 2 011: Royalt afterparty 896.000 35 11. DR1 Nissebanden i Grønland (20) 894.000 38 12. DR1 Nissebanden i Grønland (21) 862.000 38 13. DR1 Kontant 846.000 32 14. DR1 Nissebanden i Grønland (23) 844.000 39 15. DR1 Nissebanden i Grønland (22) 839.000 38 16. DR1 Nissebanden i Grønland (19) 821.000 34 17. DR1 Disneys Juleshow 808.000 58 18. DR1 Her er dit liv 793.000 36 19. TV 2 Station 2 Politirapporten 771.000 32 20. TV 2 Station 2 Special: Texas' værste fængsel 752.000 29

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 51 2011 (til 25. december) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 63,5 55,9 Viasat 19,2 22,2 SBS TV 13,0 15,8 Discovery 1,8 2,5 TV 2 SPORT 1,4 2,1 MTV 0,4 0,6 Canal9 0,7 1,0

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 754.000 46 min. DR Update 502.000 15 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 51 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 25,2 52 TV/MIDT-VEST 23,0 55 TV 2/FYN 20,3 51 TV 2 | ØSTJYLLAND 18,0 47 TV2/NORD 17,3 42 TV SYD 16,0 37 TV 2/ Lorry 13,8 32

 

 

Billede {0} af {1}