"Voice - Danmarks største stemme" varmede op til nytårets battle med en solid seerrekord. "Ludvig og Julemanden" hittede på TV 2.
"Voice - Danmarks største stemme" ændrede på grund af julen sendedag til fredag, og det gav ny seerrekord til TV 2s store sangkonkurrence. (Foto: Per Arnesen / TV 2)
Eftersom juleaften faldt lørdag 24. december, flyttede TV 2s store sangkonkurrence "Voice - Danmarks største stemme" i juleugen sendedag væk fra lørdag. Ugens program blev i stedet sendt fredag 23. december (lillejuleaften) - og det viste sig at være en god beslutning.
"Voice" hentede nemlig sit klart højeste seertal på over 1,3 mio. seere i det femte og sidste blindtest-program, hvor de fire coaches valgte deres sidste deltagere til den videre konkurrence. Og med det høje seertal fik "Voice" et godt tilløb til det første program i den såkaldte battle runde, som sendes søndag 1. januar klokken 20.00.
Også årets familiejulekalender "Ludvig og Julemanden" præger hitlisterne. Julekalenderen fik et seergennemsnit på 1.186.000 og er dermed den mest sete julekalender på dansk tv siden 2005.
Læs mere om seertallene til årets tv-julekalendere her.
Sæsonens sidste afsnit af "BS og basserne" blev set af 968.000 danskere. På billedet ses en stolt B.S. Christiansen med en udkørt Zargarov. (Foto: Henning Kristensen / TV 2)
Sæsonafslutning og -rekord til "BS og basserne"
Herudover var der en fantastisk sæsonafslutning på "BS og basserne" med sæsonrekord og 968.000 seere. Sæsonens gennemsnit blev 836.000 seere, der vurderede programmerne højt - til 4,1 på en skala fra 1 til 5.
Ugen bød også på sæsonafslutning på "Razzia", som i den seneste sæson både har fulgt SKAT og Fødevarekontrollen. Sæsonen bød på en overall-rekord på 985.000 seere, mens efterårets udsendelser i snit er set af 754.000 danskere.
Også "Mormors bordel" sluttede en strålende sæson, hvor de fleste udsendelser har været set af omkring 750.000 danskere, mens én udsendelse blev set af 475.000 pga. konkurrence fra VM-håndboldkamp med dansk deltagelse.
Programserien "Mormors bordel" sluttede i øvrigt også sæsonen med en rekord på 794.000 seere.
Julekalenderen "Ludvig og Julemanden" er en af årsagerne til TV 2s store succes i juleugen - og i december. (Foto: Per Arnesen / TV 2)
Stort forspring til TV 2
I juleugen er det traditionelt udelukkende TV 2 og DR1, som tager de store bidder af tv-seningen. I dagene 20.-26. december - ligesom i resten af måneden - har TV 2 haft en dygtig hånd med programmer og med programplanen og har dermed skabt et usædvanligt stort forspring til DR1.
I dagene 20.-26. december 2011 stod TV 2 for 30,5 procent af danskernes samlede tv-sening, mens 19,2 procent lå på DR1. Forskellen på 11,3 sharepoint er det største forspring til TV 2 siden 1997.
Blandt de 21-50-årige er TV 2s relative dominans endnu større. Med 31,2 procent af seningen blandt de 21-50-årige er TV 2s hovedkanal større end kanal nummer 2, 3, 4, 5 og 6 tilsammen.
----------
Når TV 2|Medienyt opgør tv-hitlister, får julekalenderne den plads, som de fortjener, og som afspejler tv-seningen bedst. Det betyder, at julekalenderafsnit hos TV 2 og DR1 optræder enkeltvis på tv-hitlisterne, mens der f.eks. på Gallups hitliste - og dermed i aviser og ugeblade - vil blive regnet gennemsnit af episoderne.
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse på DR1 og DR HD og samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.
Top 20 - 21-50 år - uge 51 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
Voice - Danmarks største stemme
618.000
60
2.
TV 2
Ludvig og Julemanden (20)
526.000
50
3.
TV 2
Ludvig og Julemanden (22)
523.000
55
4.
TV 2
Ludvig og Julemanden (23)
507.000
57
5.
TV 2
Ludvig og Julemanden (19)
489.000
48
6.
TV 2
Ludvig og Julemanden (21)
468.000
47
7.
TV 2
The Julekalender (23)
467.000
44
8.
TV 2
BS og basserne
425.000
39
9.
TV 2
Station 2 Politirapporten
379.000
38
10.
DR1
Nissebanden i Grønland (21)
337.000
41
11.
TV 2
Die Hard
336.000
40
12.
TV 2
Station 2 Special: Texas' værste fængsel
330.000
31
13.
TV 2
TV 2 011: Royalt afterparty
325.000
33
14.
DR1
Nissebanden i Grønland (19)
319.000
37
15.
TV 2
Razzia - Fødevarekontrollen rykker ud
316.000
30
16.
DR1
Bonderøven - op mod jul
313.000
29
17.
DR1
Nissebanden i Grønland (20)
312.000
37
18.
DR1
Nissebanden i Grønland (23)
310.000
40
19.
DR1
Nissebanden i Grønland (22)
290.000
38
20.
TV 2
Die Hard 2
288.000
44
Danskernes tv-sening fordelte sig således:
Ugens tv-sening 19.-25. december 2011
Kanal
Alle seere
Share i %
21-50 år
Share i %
TV 2
7 t 23 min
30
7 t 09 min
31
TV 2 Zulu
0 t 31 min
2
0 t 44 min
3
TV 2 Charlie
0 t 54 min
4
0 t 30 min
2
TV 2 FILM
0 t 16 min
1
0 t 17 min
1
TV 2 NEWS
0 t 48 min
3
0 t 35 min
3
DR1
4 t 50 min
20
3 t 33 min
15
DR2
1 t 08 min
5
0 t 52 min
4
DR Update
0 t 10 min
1
0 t 07 min
0
DR HD
0 t 27 min
2
0 t 30 min
2
DR K
0 t 17 min
1
0 t 12 min
1
DR Ramasjang
0 t 34 min
2
0 t 22 min
2
TV3
0 t 57 min
4
1 t 18 min
6
TV3+
0 t 34 min
2
0 t 47 min
3
TV3 PULS
0 t 26 min
2
0 t 36 min
3
Kanal 4
0 t 20 min
1
0 t 26 min
2
Kanal 5
0 t 39 min
3
0 t 50 min
4
6'eren
0 t 22 min
2
0 t 31 min
2
Discovery
0 t 12 min
1
0 t 16 min
1
TV 2 SPORT
0 t 10 min
1
0 t 12 min
1
Eurosport
0 t 07 min
0
0 t 05 min
0
Canal9
0 t 06 min
0
0 t 06 min
0
Andre
3 t 14 min
13
3 t 14 min
14
I alt
24 t 26 min
100
23 t 13 min
100
De mest sete nyhedsudsendelser var:
Seertal for nyheder og vejret i uge 51 (12 år+)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
Regionalprogram 19.30
824.000
41
2.
TV 2
NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN
793.000
37
3.
TV 2
NYHEDERNE 19.00
752.000
47
4.
DR1
TV AVISEN 21.00
700.000
28
5.
TV 2
Regionale nyheder 22.20
693.000
35
6.
DR1
Sporten 21.25 / 21.50
571.000
24
7.
TV 2
SportsNYHEDERNE 18.05
514.000
47
8.
TV 2
Regionale nyheder 18.10
496.000
43
9.
DR1
TV AVISEN 18.30
484.000
35
10.
TV 2
NYHEDERNE 18.00
442.000
42
11.
TV 2
VEJRET 18.50
381.000
28
12.
TV 2
SportsNYHEDERNE 07.00-09.00
219.000
63
13.
TV 2
NYHEDERNE 07.00-10.00
209.000
58
14.
TV 2
SportsNYHEDERNE 16.05
164.000
28
15.
TV 2
NYHEDERNE 16.00
145.000
25
16.
TV 2
Regionale nyheder 16.10
142.000
25
16.
DR2
Deadline 22.30
142.000
8
18.
TV 2
SportsNYHEDERNE 12.10
138.000
39
19.
TV 2
NYHEDERNE 12.00
133.000
37
20.
TV 2
Regionale nyheder 12.10
99.000
28
21.
DR2
Deadline 17.00
93.000
12
22.
DR1
DR Update 15.00
57.000
12
23.
DR1
DR Update 12.00
43.000
11
Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:
Top 20 - seere 3 år+ - uge 51 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
Ludvig og Julemanden (23)
1.387.000
57
2.
TV 2
Ludvig og Julemanden (22)
1.380.000
53
3.
TV 2
Ludvig og Julemanden (19)
1.368.000
50
4.
TV 2
Voice - Danmarks største stemme
1.331.000
50
5.
TV 2
Ludvig og Julemanden (20)
1.296.000
48
6.
TV 2
Ludvig og Julemanden (21)
1.204.000
45
7.
TV 2
The Julekalender (23)
1.013.000
40
8.
DR1
Bonderøven - op mod jul
1.004.000
37
9.
TV 2
BS og basserne
968.000
36
10.
TV 2
TV 2 011: Royalt afterparty
896.000
35
11.
DR1
Nissebanden i Grønland (20)
894.000
38
12.
DR1
Nissebanden i Grønland (21)
862.000
38
13.
DR1
Kontant
846.000
32
14.
DR1
Nissebanden i Grønland (23)
844.000
39
15.
DR1
Nissebanden i Grønland (22)
839.000
38
16.
DR1
Nissebanden i Grønland (19)
821.000
34
17.
DR1
Disneys Juleshow
808.000
58
18.
DR1
Her er dit liv
793.000
36
19.
TV 2
Station 2 Politirapporten
771.000
32
20.
TV 2
Station 2 Special: Texas' værste fængsel
752.000
29
De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:
Kommerciel seerandel 21-50 år - i %
Kanal
Uge 51
2011 (til 25. december)
TV 2 (ekskl. TV 2 FILM)
63,5
55,9
Viasat
19,2
22,2
SBS TV
13,0
15,8
Discovery
1,8
2,5
TV 2 SPORT
1,4
2,1
MTV
0,4
0,6
Canal9
0,7
1,0
Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS
Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)
Kanal
Daglige kontakter
Daglig seertid
TV 2 NEWS
754.000
46 min.
DR Update
502.000
15 min.
Seertilslutningen til TV 2-regionerne:
Regionalprogram 19.30 - uge 51
TV 2-region
Tv-rating i %
Share i %
TV2 ØST
25,2
52
TV/MIDT-VEST
23,0
55
TV 2/FYN
20,3
51
TV 2 | ØSTJYLLAND
18,0
47
TV2/NORD
17,3
42
TV SYD
16,0
37
TV 2/ Lorry
13,8
32