TV 2 Charlie slog sig fast som Danmarks tredjestørste kanal i 2012 med programrekord, næstbedste uge og succes for nyskabelsen "Charlies Julestue".
Med 362.000 seere til den danske folkekomedie "Pigen fra Egborg" med bl.a. Dirch Passer satte TV 2 Charlie tirsdag 18. december ny seerrekord til et program på kanalen.
I uge 51 satte TV 2 Charlie en tyk streg under kanalens succes i 2012, hvor kanalen nu - målt på hele året - er Danmarks tredjestørste kanal efter at have overhalet TV3 og DR2.
TV 2 Charlie var også i rekordhumør i løbet af ugen, og kanalen fik med 362.000 seere til den danske folkekomedie "Pigen fra Egborg" sit højeste seertal nogensinde.
Hele ugen blev TV 2 Charlies næstbedste nogensinde, og samtidig tog seerne særdeles godt imod nyskabelsen "Charlies Julestue" juleaftensdag. På denne dag fik TV 2 Charlie en kommerciel seerandel på 25,5 procent blandt danskere over 50 år - Charlies næstbedste dag nogensinde.
Kanalen kunne også sætte et flot punktum for årets kalenderpakker til seerne, som i snit har fået næsten 60 procent flere seere end i 2011. De 24 godbidder til seerne, som blev holdt hemmelige indtil selve dagen, fik i december 2012 152.000 seere i gennemsnit mod 96.000 i december 2011.
Macaulay Culkin som Kevin Mccallister i den amerikanske familie-julekomedie "Alene hjemme".
Fin uge til TV 2-familien
Også TV 2 NEWS havde en fin uge, og da TV 2 også kom godt ind i julen med en række klassikere på programmet, kunne TV 2-familien samlet set høste en kommerciel seerandel på lige over 60 procent.
Blandt de filmklassikere, som endnu en gang kunne trække mange seere til kanalen, var ugens to "Alene hjemme"-film.
På TV 2 NEWS var det især snestormen lillejuleaftensdag, som gav kanalen mange seere. I løbet af søndag 23. december kom 1.254.000 forskellige danskere forbi NEWS - det femtehøjeste antal nogensinde.
Målt på ugentlig dækning blev uge 51 den 12. mest sete på NEWS med knap 2,1 million danskere forbi kanalen i løbet af ugen.
Fra "Jul i "Valhal": Asbjørn (Troels Lyby) og Tove (Ann Eleonora Jørgensen). (Foto: Thomas Marott / TV 2)
DR1 fik flest seere til årets familiejulekalender
Blandt årets julekalendere blev DR1's nyproduktion "Julestjerner" den mest sete med flotte 1.085.000 seere i gennemsnit til de 25 førstegangsudsendelser.
Det var væsentligt flere end TV 2s genudsendelse af "Jul i Valhal", men 100.000 færre seere end TV 2s nye julekalender i 2011, "Ludvig og Julemanden", der i december 2011 gennemsnit havde 1.186.000 seere til førstegangsvisningerne.
Når TV 2|Medienyt opgør tv-hitlister, får julekalenderne den plads, som de fortjener, og som afspejler tv-seningen bedst. Det betyder, at julekalenderafsnit hos TV 2 og DR1 optræder enkeltvis på tv-hitlisterne, mens der f.eks. på Gallups hitliste - og dermed i aviser og ugeblade - vil blive regnet gennemsnit af episoderne.
----------
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS og på DR1 og DR Update.
Top 20 - 21-50 år - uge 51 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
Julestjerner (18)
445.000
51
2.
DR1
Matador
441.000
47
3.
DR1
Julestjerner (21)
423.000
49
4.
DR1
Julestjerner (23)
409.000
48
5.
DR1
Julestjerner (22)
394.000
50
6.
DR1
Julestjerner (20)
388.000
48
7.
DR1
Julestjerner (19)
381.000
46
8.
DR1
Gintberg på kanten - Kommunen
377.000
40
9.
TV 2
Jul i Valhal (23)
374.000
38
10.
TV 2
Alene hjemme 2 - glemt i New York
369.000
37
11.
DR1
Julestjerner (17)
359.000
44
12.
DR1
Love Actually
331.000
34
13.
TV 2
Hvem vil være millionær?
323.000
34
14.
DR1
Den store julebagedyst
316.000
33
15.
TV 2
Jul i Valhal (20)
312.000
34
16.
TV 2
Bubber Special
310.000
31
17.
TV 2
Jul i Valhal (17)
309.000
33
18.
TV 2
Station 2 Politirapporten
306.000
32
19.
TV 2
Jul i Valhal (18)
301.000
32
20.
TV 2
Alene hjemme
287.000
29
Danskernes tv-sening fordelte sig således:
Ugens tv-sening 17. - 23. december 2012
Kanal
Alle seere
Share i %
21-50 år
Share i %
TV 2
6 t 10 min
24
5 t 55 min
25
TV 2 Zulu
0 t 34 min
2
0 t 51 min
4
TV 2 Charlie
1 t 15 min
5
0 t 31 min
2
TV 2 FILM
0 t 11 min
1
0 t 11 min
1
TV 2 NEWS
1 t 00 min
4
0 t 51 min
4
DR1
5 t 45 min
22
4 t 23 min
19
DR2
1 t 18 min
5
1 t 06 min
5
DR Update
0 t 14 min
1
0 t 09 min
1
DR HD
0 t 24 min
2
0 t 28 min
2
DR K
0 t 26 min
2
0 t 17 min
1
DR Ramasjang
0 t 37 min
2
0 t 24 min
2
TV3
0 t 48 min
3
1 t 11 min
5
TV3+
0 t 33 min
2
0 t 52 min
4
TV3 PULS
0 t 19 min
1
0 t 25 min
2
Kanal 4
0 t 23 min
1
0 t 29 min
2
Kanal 5
0 t 43 min
3
0 t 52 min
4
6'eren
0 t 30 min
2
0 t 33 min
2
Discovery
0 t 13 min
1
0 t 19 min
1
TLC
0 t 10 min
1
0 t 09 min
1
TV 2 SPORT
0 t 11 min
1
0 t 10 min
1
Regional-tv
0 t 11 min
1
0 t 05 min
0
Eurosport
0 t 04 min
0
0 t 02 min
0
Canal9
0 t 13 min
1
0 t 14 min
1
Andre
3 t 22 min
13
3 t 17 min
14
I alt
25 t 34 min
100
23 t 28 min
100
De mest sete nyhedsudsendelser var:
Seertal for nyheder og vejret i uge 51 (12 år+)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
NYHEDERNE 19.00
706.000
43
2.
DR1
TV AVISEN 21.00 / 21.30
693.000
29
3.
TV 2
Regionalprogram 19.30
655.000
31
4.
DR1
Vores vejr (gns. af uds. efter kl. 18)
577.000
34
5.
TV 2
NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN
536.000
26
6.
DR1
TV AVISEN 18.30
511.000
36
7.
TV 2
Regionale nyheder 22.20
495.000
27
8.
TV 2
SportsNYHEDERNE 18.05
486.000
39
9.
TV 2
Regionale nyheder 18.10
448.000
38
10.
TV 2
NYHEDERNE 18.00
401.000
34
11.
TV 2
VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18)
399.000
26
12.
DR1
Sporten 22.20
365.000
20
13.
TV 2
SportsNYHEDERNE 07.00-10.00
211.000
65
14.
TV 2
NYHEDERNE 07.00-10.00
200.000
61
15.
DR2
Deadline 22.30
154.000
9
16.
TV 2
SportsNYHEDERNE 16.05
143.000
23
17.
TV 2
NYHEDERNE 12.00
140.000
37
18.
TV 2
Regionale nyheder 16.10
135.000
23
19.
TV 2
NYHEDERNE 16.00
125.000
21
20.
TV 2
SportsNYHEDERNE 12.10
116.000
37
21.
DR1
DR Update 15.00
78.000
17
22.
DR2
Deadline 17.00
67.000
9
23.
DR1
DR Update 12.00
40.000
11
Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:
Top 20 - seere 3 år+ - uge 51 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
Matador
1.412.000
54
2.
DR1
Julestjerner (18)
1.195.000
50
3.
DR1
Julestjerner (20)
1.167.000
49
4.
DR1
Julestjerner (23)
1.163.000
47
5.
DR1
Julestjerner (21)
1.153.000
47
6.
DR1
Julestjerner (19)
1.114.000
47
7.
DR1
Julestjerner (17)
1.109.000
47
8.
DR1
Julestjerner (22)
1.108.000
44
9.
DR1
Hammerslag Julespecial
1.027.000
40
10.
DR1
Kender du typen?
1.000.000
39
11.
DR1
Gintberg på kanten - Kommunen
993.000
39
12.
DR1
Den store julebagedyst
986.000
37
13.
TV 2
Jul i Valhal (23)
958.000
35
14.
TV 2
Hvem vil være millionær?
909 .000
35
15.
TV 2
Jul i Valhal (20)
899.000
35
16.
TV 2
Alene hjemme 2 - glemt i New York
873.000
34
17.
TV 2
Jul i Valhal (21)
861.000
33
18.
TV 2
Jul i Valhal (17)
833.000
33
19.
DR1
Sporløs
823.000
32
20.
TV 2
Jul i Valhal (18)
822.000
31
De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:
Kommerciel seerandel 21-50 år - i %
Kanal
Uge 51
2012 (til 23. december)
TV 2
60,2
52,9
Viasat
18,3
21,5
SBS TV
14,5
17,2
Discovery / TLC
3,4
4,0
TV 2 SPORT
1,2
2,2
MTV
0,6
0,7
Canal9
1,8
1,5
Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS
Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)
Kanal
Daglige kontakter
Daglig seertid
TV 2 NEWS
922.000
48 min.
DR Update
550.000
19 min.
Seertilslutningen til TV 2-regionerne:
Regionalprogram 19.30 - uge 51
TV 2-region
Tv-rating i %
Share i %
TV/MIDT-VEST
19,5
42
TV2 ØST
18,7
36
TV2/NORD
16,2
37
TV SYD
16,0
34
TV 2/FYN
16,0
35
TV 2 | ØSTJYLLAND
13,7
35
TV 2/ Lorry
10,0
23