Tv-seningen uge 51: Charlie i rekordhumør

28. december 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2 Charlie slog sig fast som Danmarks tredjestørste kanal i 2012 med programrekord, næstbedste uge og succes for nyskabelsen "Charlies Julestue".

Med 362.000 seere til den danske folkekomedie "Pigen fra Egborg" med bl.a. Dirch Passer satte TV 2 Charlie tirsdag 18. december ny seerrekord til et program på kanalen.

I uge 51 satte TV 2 Charlie en tyk streg under kanalens succes i 2012, hvor kanalen nu - målt på hele året - er Danmarks tredjestørste kanal efter at have overhalet TV3 og DR2.

TV 2 Charlie var også i rekordhumør i løbet af ugen, og kanalen fik med 362.000 seere til den danske folkekomedie "Pigen fra Egborg" sit højeste seertal nogensinde.

Hele ugen blev TV 2 Charlies næstbedste nogensinde, og samtidig tog seerne særdeles godt imod nyskabelsen "Charlies Julestue" juleaftensdag. På denne dag fik TV 2 Charlie en kommerciel seerandel på 25,5 procent blandt danskere over 50 år - Charlies næstbedste dag nogensinde.

Kanalen kunne også sætte et flot punktum for årets kalenderpakker til seerne, som i snit har fået næsten 60 procent flere seere end i 2011. De 24 godbidder til seerne, som blev holdt hemmelige indtil selve dagen, fik i december 2012 152.000 seere i gennemsnit mod 96.000 i december 2011.

Macaulay Culkin som Kevin Mccallister i den amerikanske familie-julekomedie "Alene hjemme".

Fin uge til TV 2-familien
Også TV 2 NEWS havde en fin uge, og da TV 2 også kom godt ind i julen med en række klassikere på programmet, kunne TV 2-familien samlet set høste en  kommerciel seerandel på lige over 60 procent.

Blandt de filmklassikere, som endnu en gang kunne trække mange seere til kanalen, var ugens to "Alene hjemme"-film.

På TV 2 NEWS var det især snestormen lillejuleaftensdag, som gav kanalen mange seere. I løbet af søndag 23. december kom 1.254.000 forskellige danskere forbi NEWS - det femtehøjeste antal nogensinde.

Målt på ugentlig dækning blev uge 51 den 12. mest sete på NEWS med knap 2,1 million danskere forbi kanalen i løbet af ugen.

Fra "Jul i "Valhal": Asbjørn (Troels Lyby) og Tove (Ann Eleonora Jørgensen). (Foto: Thomas Marott / TV 2)

DR1 fik flest seere til årets familiejulekalender
Blandt årets julekalendere blev DR1's nyproduktion "Julestjerner" den mest sete med flotte 1.085.000 seere i gennemsnit til de 25 førstegangsudsendelser.

Det var væsentligt flere end TV 2s genudsendelse af "Jul i Valhal", men 100.000 færre seere end TV 2s nye julekalender i 2011, "Ludvig og Julemanden", der i december 2011 gennemsnit havde 1.186.000 seere til førstegangsvisningerne.

Når TV 2|Medienyt opgør tv-hitlister, får julekalenderne den plads, som de fortjener, og som afspejler tv-seningen bedst. Det betyder, at julekalenderafsnit hos TV 2 og DR1 optræder enkeltvis på tv-hitlisterne, mens der f.eks. på Gallups hitliste - og dermed i aviser og ugeblade - vil blive regnet gennemsnit af episoderne.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS og på DR1 og DR Update.

Top 20 - 21-50 år - uge 51 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Julestjerner (18) 445.000 51 2. DR1 Matador 441.000 47 3. DR1 Julestjerner (21) 423.000 49 4. DR1 Julestjerner (23) 409.000 48 5. DR1 Julestjerner (22) 394.000 50 6. DR1 Julestjerner (20) 388.000 48 7. DR1 Julestjerner (19) 381.000 46 8. DR1 Gintberg på kanten - Kommunen 377.000 40 9. TV 2 Jul i Valhal (23) 374.000 38 10. TV 2 Alene hjemme 2 - glemt i New York 369.000 37 11. DR1 Julestjerner (17) 359.000 44 12. DR1 Love Actually 331.000 34 13. TV 2 Hvem vil være millionær? 323.000 34 14. DR1 Den store julebagedyst 316.000 33 15. TV 2 Jul i Valhal (20) 312.000 34 16. TV 2 Bubber Special 310.000 31 17. TV 2 Jul i Valhal (17) 309.000 33 18. TV 2 Station 2 Politirapporten 306.000 32 19. TV 2 Jul i Valhal (18) 301.000 32 20. TV 2 Alene hjemme 287.000 29

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 17. - 23. december 2012 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 6 t 10 min 24 5 t 55 min 25 TV 2 Zulu 0 t 34 min 2 0 t 51 min 4 TV 2 Charlie 1 t 15 min 5 0 t 31 min 2 TV 2 FILM 0 t 11 min 1 0 t 11 min 1 TV 2 NEWS 1 t 00 min 4 0 t 51 min 4 DR1 5 t 45 min 22 4 t 23 min 19 DR2 1 t 18 min 5 1 t 06 min 5 DR Update 0 t 14 min 1 0 t 09 min 1 DR HD 0 t 24 min 2 0 t 28 min 2 DR K 0 t 26 min 2 0 t 17 min 1 DR Ramasjang 0 t 37 min 2 0 t 24 min 2 TV3 0 t 48 min 3 1 t 11 min 5 TV3+ 0 t 33 min 2 0 t 52 min 4 TV3 PULS 0 t 19 min 1 0 t 25 min 2 Kanal 4 0 t 23 min 1 0 t 29 min 2 Kanal 5 0 t 43 min 3 0 t 52 min 4 6'eren 0 t 30 min 2 0 t 33 min 2 Discovery 0 t 13 min 1 0 t 19 min 1 TLC 0 t 10 min 1 0 t 09 min 1 TV 2 SPORT 0 t 11 min 1 0 t 10 min 1 Regional-tv 0 t 11 min 1 0 t 05 min 0 Eurosport 0 t 04 min 0 0 t 02 min 0 Canal9 0 t 13 min 1 0 t 14 min 1 Andre 3 t 22 min 13 3 t 17 min 14 I alt 25 t 34 min 100 23 t 28 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 51 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE 19.00 706.000 43 2. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 693.000 29 3. TV 2 Regionalprogram 19.30 655.000 31 4. DR1 Vores vejr (gns. af uds. efter kl. 18) 577.000 34 5. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 536.000 26 6. DR1 TV AVISEN 18.30 511.000 36 7. TV 2 Regionale nyheder 22.20 495.000 27 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 486.000 39 9. TV 2 Regionale nyheder 18.10 448.000 38 10. TV 2 NYHEDERNE 18.00 401.000 34 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 399.000 26 12. DR1 Sporten 22.20 365.000 20 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 211.000 65 14. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 200.000 61 15. DR2 Deadline 22.30 154.000 9 16. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 143.000 23 17. TV 2 NYHEDERNE 12.00 140.000 37 18. TV 2 Regionale nyheder 16.10 135.000 23 19. TV 2 NYHEDERNE 16.00 125.000 21 20. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 116.000 37 21. DR1 DR Update 15.00 78.000 17 22. DR2 Deadline 17.00 67.000 9 23. DR1 DR Update 12.00 40.000 11

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 51 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Matador 1.412.000 54 2. DR1 Julestjerner (18) 1.195.000 50 3. DR1 Julestjerner (20) 1.167.000 49 4. DR1 Julestjerner (23) 1.163.000 47 5. DR1 Julestjerner (21) 1.153.000 47 6. DR1 Julestjerner (19) 1.114.000 47 7. DR1 Julestjerner (17) 1.109.000 47 8. DR1 Julestjerner (22) 1.108.000 44 9. DR1 Hammerslag Julespecial 1.027.000 40 10. DR1 Kender du typen? 1.000.000 39 11. DR1 Gintberg på kanten - Kommunen 993.000 39 12. DR1 Den store julebagedyst 986.000 37 13. TV 2 Jul i Valhal (23) 958.000 35 14. TV 2 Hvem vil være millionær? 909 .000 35 15. TV 2 Jul i Valhal (20) 899.000 35 16. TV 2 Alene hjemme 2 - glemt i New York 873.000 34 17. TV 2 Jul i Valhal (21) 861.000 33 18. TV 2 Jul i Valhal (17) 833.000 33 19. DR1 Sporløs 823.000 32 20. TV 2 Jul i Valhal (18) 822.000 31

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 51 2012 (til 23. december) TV 2 60,2 52,9 Viasat 18,3 21,5 SBS TV 14,5 17,2 Discovery / TLC 3,4 4,0 TV 2 SPORT 1,2 2,2 MTV 0,6 0,7 Canal9 1,8 1,5

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 922.000 48 min. DR Update 550.000 19 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 51 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 19,5 42 TV2 ØST 18,7 36 TV2/NORD 16,2 37 TV SYD 16,0 34 TV 2/FYN 16,0 35 TV 2 | ØSTJYLLAND 13,7 35 TV 2/ Lorry 10,0 23

 

 

Billede {0} af {1}