Tv-seningen uge 50: Jul og jubel topper hitlister

23. december 2011;
Af: TV 2 Kommunikation

Håndboldpigernes gode VM topper hitlisterne sammen med TV 2s familiejulekalender og sangkonkurrencen "Voice - Danmarks største stemme".

Trine Troelsen og håndboldkvinderne dominerer sammen med TV 2s familiejulekalender ugens tv-hitlister.


Årets familiejulekalender på TV 2, "Ludvig og Julemanden", fortsætter med at imponere, men julekalenderen mødte dog sin "overmand" i uge 50, fordi de dansle håndboldkvinder overraskede positivt ved VM i Brasilien og spillede sig i semifinalen.

Hver dansker brugte i december i gennemsnit 5 timer 03 minutter på et se håndboldkampe og studieprogrammer om VM. Et me

48 procent af denne sening foregik på TV 2 og TV 2 NEWS, mens 44 procent foregik på DR1 og DR HD, der var heldige at have alle sine kampe i den bedste sendetid. De resterende otte procent af VM-seertiden foregik på TV 2 SPORT, som havde god opbakning til kampe uden dansk deltagelse.

Julemanden Lars Hjortshøj, hans kone Julie (Camilla Bendix) og nissebørnene Klik og Klak. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

TV 2-julekalender hitter
På ugens tv-hitlister er det - foruden håndbold og sangkonkurrencen "Voice - Danmarks største stemme" - især afsnit af TV 2s familiejulekalender "Ludvig og Julemanden", som tager topplaceringerne.

Selv på dage, hvor julekalenderen har skullet konkurrere med Danmarks VM-håndboldkampe, har seertallet ligget meget meget højt. På nuværende tidspunkt ser "Ludvig og Julemanden" ud til at blive den mest sete tv-julekalender siden 2005.

Enkelte andre TV 2-programmer blander sig på tv-hitlister, nemlig "BS og basserne", reportageprogrammet "Razzia - Fødevarestyrelsen rykker ud" og det debatterende aktualitetsprogram "Mormors bordel".

----------

Når TV 2|Medienyt opgør tv-hitlister, får julekalenderne den plads, som de fortjener, og som afspejler tv-seningen bedst. Det betyder, at julekalenderafsnit hos TV 2 og DR1 optræder enkeltvis på tv-hitlisterne, mens der f.eks. på Gallups hitliste - og dermed i aviser og ugeblade - vil blive regnet gennemsnit af episoderne.

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse på DR1 og DR HD og samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 21-50 år - uge 50 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 VM Håndbold semifinale: Danmark-Fra.. 671.000 60 2. DR1 VM Håndbold: Danmark-Japan 581.000 49 3. TV 2 Ludvig og Julemanden (14) 551.000 53 4. DR1 VM Håndbold: Studiet 542.000 47 5. TV 2 VM-Håndbold: Bronzekamp, Danmark 541.000 63 6. TV 2 VM-Håndbold: Danmark-Angola 537.000 69 7. TV 2 VM-studiet: Tæt 1. halvleg i bronze ... 513.000 58 8. TV 2 Voice - Danmarks største stemme 480.000 51 8. TV 2 Ludvig og Julemanden (13) 451.000 42 10. TV 2 Ludvig og Julemanden (15) 448.000 49 11. TV 2 BS og basserne 427.000 38 12. TV 2 Razzia - Fødevarekontrollen rykker ud 422.000 43 13. TV 2 Ludvig og Julemanden (12) 404.000 37 14. TV 2 Ludvig og Julemanden (18) 403.000 37 15. DR1 Nissebanden i Grønland (16) 396.000 48 16. TV 2 Mormors bordel 395.000 39 17. TV 2 Ludvig og Julemanden (17) 394.000 48 18. TV 2 VM-studiet: Norge sprudler i finalen 374.000 33 19. DR1 DR's Store Juleshow 371.000 38 20. TV 2 VM-Håndbold: Finale, Norge-Frankrig 367.000 32

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 12.-18. december 2011 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 8 t 00 min 30 7 t 29 min 29 TV 2 Zulu 0 t 33 min 2 0 t 49 min 3 TV 2 Charlie 0 t 50 min 3 0 t 28 min 2 TV 2 FILM 0 t 19 min 1 0 t 21 min 1 TV 2 NEWS 0 t 49 min 3 0 t 38 min 2 DR1 5 t 39 min 21 4 t 30 min 18 DR2 1 t 09 min 4 0 t 53 min 3 DR Update 0 t 10 min 1 0 t 08 min 1 DR HD 0 t 21 min 1 0 t 25 min 2 DR K 0 t 15 min 1 0 t 12 min 1 DR Ramasjang 0 t 32 min 2 0 t 20 min 1 TV3 1 t 03 min 4 1 t 33 min 6 TV3+ 0 t 41 min 3 1 t 02 min 4 TV3 PULS 0 t 17 min 1 0 t 21 min 1 Kanal 4 0 t 22 min 1 0 t 33 min 2 Kanal 5 0 t 44 min 3 1 t 07 min 4 6'eren 0 t 26 min 2 0 t 38 min 2 Discovery 0 t 13 min 1 0 t 20 min 1 TV 2 SPORT 0 t 29 min 2 0 t 24 min 2 Eurosport 0 t 07 min 0 0 t 05 min 0 Canal9 0 t 07 min 0 0 t 09 min 1 Andre 3 t 23 min 14 3 t 16 min 14 I alt 26 t 22 min 100 25 t 40 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 50 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 946.000 37 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 936.000 52 3. TV 2 Regionalprogram 19.30 855.000 42 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 731.000 34 5. TV 2 Regionale nyheder 22.20 637.000 35 6. TV 2 NYHEDERNE 18.00 594.000 46 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 561.000 45 8. TV 2 Regionale nyheder 18.10 543.000 44 9. DR1 Sporten 18.55 / 21.50 535.000 25 10. TV 2 VEJRET 18.50 439.000 28 11. DR1 TV AVISEN 18.30 423.000 25 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 230.000 66 13. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 215.000 61 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 170.000 27 15. TV 2 NYHEDERNE 16.00 165.000 24 15. TV 2 Regionale nyheder 16.10 165.000 26 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 158.000 44 18. TV 2 NYHEDERNE 12.00 156.000 40 19. DR2 Deadline 22.30 135.000 8 20. TV 2 NYHEDERNE 14.00 122.000 31 21. TV 2 Regionale nyheder 12.10 109.000 31 22. DR2 Deadline 17.00 105.000 11 23. DR1 DR Update 15.00 68.000 14 24. DR1 DR Update 12.00 37.000 9

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 50 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 VM Håndbold semifinale: Danmark-Fra.. 1.800.000 63 2. DR1 VM Håndbold: Danmark-Japan 1.598.000 56 3. TV 2 VM-Håndbold: Bronzekamp, Danmark 1.457.000 65 4. DR1 VM Håndbold: Studiet 1.455.000 55 5. TV 2 VM-håndbold: Danmark-Angola 1.448.000 69 6. TV 2 Ludvig og Julemanden (14) 1.293.000 48 7. TV 2 Ludvig og Julemanden (15) 1.236.000 50 8. TV 2 Ludvig og Julemanden (18) 1.194.000 42 9. TV 2 Ludvig og Julemanden (13) 1.096.000 41 10. TV 2 Ludvig og Julemanden (17) 1.077.000 45 11. TV 2 VM-Håndbold: Finale, Norge-Frankrig 1.073.000 38 12. TV 2 Voice - Danmarks største stemme 1.045.000 40 13. DR1 DR's Store Juleshow 1.020.000 42 14. TV 2 Ludvig og Julemanden (12) 1.014.000 35 15. TV 2 VM-studiet: Norge sprudler i VM-finalen 1.009.000 35 16. TV 2 Razzia - Fødevarekontrollen rykker ud 985.000 40 17. DR1 Nissebanden i Grønland (16) 978.000 41 18. DR1 VM Håndbold: Optakt 929.000 35 19. DR1 Kender du typen? 872.000 33 20. TV 2 BS og basserne 854.000 32

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 50 2011 (til 18. december) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 60,2 55,8 Viasat 18,8 22,2 SBS TV 15,0 15,8 Discovery 2,1 2,5 TV 2 SPORT 2,5 2,1 MTV 0,5 0,6 Canal9 0,9 1,0

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 840.000 43 min. DR Update 500.000 14 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 50 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 27,7 57 TV/MIDT-VEST 21,2 52 TV 2 | ØSTJYLLAND 21,1 52 TV 2/FYN 20,4 48 TV2/NORD 19,5 44 TV SYD 16,4 39 TV 2/ Lorry 13,9 32

 

 

Billede {0} af {1}