Knæk Cancer dominerede ugens programmer, og mange danskere så med. Samtidig gav ugen høj nyhedssening på TV 2 og meget høje vurderinger til TV 2-programmer.
"Knæk Cancer Live!" på TV 2 indeholdt både oplysning, indsamling og underholdning fra bl.a. holdet bag "Live fra Bremen" - her i en "Matador"-sketch med Lars Hjortshøj, Anne Sofie Espersen og Thomas Warberg. (Foto: Per Arnesen / TV 2)
Uge 43 var TV 2s første Knæk Cancer-uge med fokus på oplysning om kræft og indsamling til Kræftens Bekæmpelse. Flere programmer havde kræft og kræftbehandling i fokus, og 3,5 mio. danskere så med på en del af ét eller flere af disse programmer.
Hvis seningen af NYHEDERNE, som også indeholdt en række indslag om kræft, medregnes, kom Knæk Cancer i kontakt med 3,8 mio. danskere i ugens løb.
Starten på ugen blev fantastisk - med to millioner kroner i gevinst i "Hvem vil være millionær?" til Kræftens Bekæmpelse og høje seertal og vurderinger til quizprogrammet og dokumentaren "Mine sidste 100 dage". Læs mere her.
Fredagens udvidede "Vild med dans knækker cancer" øgede TV 2 seertilslutning med 45 procent i forhold til de foregående fredage i september og oktober.
Da Knæk Cancer-indsamlingen sluttede efter midnat natten mellem lørdag og søndag, havde ugens indsamling rundet de meget flotte 100 millioner kroner.
Roser fra seerne
Lørdag aften var fremgangen endnu større. Her øgede TV 2 i kraft af indsamlingsshowet "Knæk Cancer Live!" sin seertilslutning med hele 65 procent i forhold til de foregående lørdage i efteråret.
Læs mere om indsamlingsresultatet for Knæk Cancer-ugen her.
Og læs her om hvordan Knæk Cancer-pengene skal bruges.
Begge Knæk Cancer-aftener fik roser fra seerne - en kvindelig (jysk?) seer skrev således til TV 2 om "Knæk Cancer Live!":
"De' æ li' godt de' beds't indsamlingssjau ever laut. I kombinerer så stor en palet af alting / alt det bedste / alle de bedste. Og det er helt tæt på - noget der gavner os alle og vore nærmeste. Det er saftsus'me dajle."
En mandlig seer skrev: "Jeres Knæk Cancer-uge var en genial ide, og det glæder mig, at I nu vil gøre det til en fast tradition fremover."
"BS & Outsiderne" fik i sidste uge vurderingen 4,6 på en skala fra 1 til 5 - den højeste vurdering på TV 2 i to og et halvt år. (Foto: René Dahl Andersen)
Rekordhøj vurdering til "BS & Outsiderne"
Ugen bød også på høje vurderinger til andre TV 2-programmer, især til den gribende dokumentar "Mine sidste 100 dage" (4,5 på en skala fra 1 til 5) og til "BS & Outsiderne", der med 4,6 fik den højeste vurdering til et TV 2-program i to og et halvt år.
Uge 43 var den sidste uge med DR1-showet "Husk lige tandbørsten", som endte med et seergennemsnit på 587.000 seere. Dermed er programserien - sammen med "Skjulte stjerner" fra 2011 - DR1's mindst sete underholdningsserie i efterårssæsonerne siden 1998 og 1999.
I BT blev "Husk lige tandbørsten" af DR kaldt for 'en succes' for et par uger siden, men efter sidste afsnit valgte DR alligevel, at "Husk lige tandbørsten" ikke skal sendes igen. Eller som BT skrev i overskriften i en senere artikel: "Glem bare tandbørsten".
Høj nyhedssening på TV 2
Uge 43 bød også på høj nyhedssening på TV 2, og 73 procent af danskernes samlede nyhedssening foregik på TV 2 og TV 2 NEWS.
Den mest sete nyhedsudsendelse var Regionalprogram 19.30, mens NYHEDERNE 19.00 blev ugens mest sete landsnyhedsudsendelse. Læs mere om ugens nyhedssening her.
----------
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS og på DR1 og DR Update.
Top 20 - 21-50 år - uge 43 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
Forbrydelsen III
738.000
60
2.
DR1
21 Søndag
453.000
39
3.
DR1
Matador
393.000
44
4.
TV 2
Best of Bremen
375.000
40
5.
TV 2
Vild med dans knækker cancer - afgør..
363.000
41
6.
TV 2
Vild med dans knækker cancer
338.000
37
7.
TV 2
Knæk Cancer Live!
329.000
38
8.
TV 2
Hvem vil være millionær?
315.000
33
9.
DR1
Spise med Price
269.000
29
10.
TV 2
Knæk Cancer: Alle kender en - pårøren..
267.000
28
11.
DR1
Danmarks skønneste hjem - Nordvestsj..
266.000
24
12.
TV 2
Best of Bremen - casting til "Vild med..
255.000
36
12.
DR1
Hammerslag
255.000
30
14.
DR1
Husk lige tandbørsten
249.000
28
15.
TV 2
Felix rykker ind - Medina
246.000
28
16.
DR1
Fodboldmagasinet
242.000
26
17.
TV 2
Desperate Housewives
239.000
24
18.
TV 2
Knæk Cancer Live! - sjov for alvor
237.000
27
19.
DR1
Horisont
227.000
26
20.
TV 2
Et forbandet år
226.000
21
Danskernes tv-sening fordelte sig således:
Ugens tv-sening 22.-28. oktober 2012
Kanal
Alle seere
Share i %
21-50 år
Share i %
TV 2
5 t 35 min
24
5 t 08 min
23
TV 2 Zulu
0 t 29 min
2
0 t 47 min
4
TV 2 Charlie
0 t 57 min
4
0 t 26 min
2
TV 2 FILM
0 t 08 min
1
0 t 09 min
1
TV 2 NEWS
0 t 46 min
3
0 t 43 min
3
DR1
4 t 40 min
20
3 t 33 min
16
DR2
0 t 57 min
4
0 t 50 min
4
DR Update
0 t 11 min
1
0 t 09 min
1
DR HD
0 t 23 min
2
0 t 33 min
2
DR K
0 t 21 min
1
0 t 14 min
1
DR Ramasjang
0 t 26 min
2
0 t 18 min
1
TV3
0 t 53 min
4
1 t 15 min
6
TV3+
0 t 49 min
4
1 t 14 min
5
TV3 PULS
0 t 20 min
1
0 t 27 min
2
Kanal 4
0 t 28 min
2
0 t 39 min
3
Kanal 5
0 t 52 min
4
1 t 03 min
5
6'eren
0 t 26 min
2
0 t 35 min
3
Discovery
0 t 11 min
1
0 t 20 min
1
TLC
0 t 11 min
1
0 t 12 min
1
TV 2 SPORT
0 t 27 min
2
0 t 20 min
1
Regional-tv
0 t 08 min
1
0 t 04 min
0
Eurosport
0 t 09 min
1
0 t 04 min
0
Canal9
0 t 17 min
1
0 t 19 min
1
Andre
3 t 14 min
14
3 t 07 min
14
I alt
23 t 22 min
100
22 t 30 min
100
De mest sete nyhedsudsendelser var:
Seertal for nyheder og vejret i uge 43 (12 år+)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
Regionalprogram 19.30
733.000
39
2.
TV 2
NYHEDERNE 19.00
672.000
40
3.
DR1
TV AVISEN 21.00 / 21.30
620.000
27
4.
DR1
TV AVISEN 18.30
479.000
33
5.
DR1
Vores Vejr (gns.)
470.000
27
6.
TV 2
NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN
391.000
19
7.
TV 2
Regionale nyheder 22.20
369.000
21
8.
TV 2
SportsNYHEDERNE 18.05
373.000
31
9.
TV 2
Regionale nyheder 18.10
360.000
31
10.
TV 2
VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18)
352.000
23
11.
TV 2
NYHEDERNE 18.00
329.000
30
12.
DR1
Sporten 18.55 / 22.20
318.000
17
13.
TV 2
SportsNYHEDERNE 07.00-10.00
204.000
63
14.
TV 2
NYHEDERNE 07.00-10.00
187.000
59
15.
TV 2
NYHEDERNE 12.00
134.000
34
16.
TV 2
SportsNYHEDERNE 12.10
125.000
39
17.
TV 2
SportsNYHEDERNE 16.05
112.000
21
18.
TV 2
Regionale nyheder 16.10
109.000
22
19.
DR2
Deadline 22.30
108.000
7
20.
TV 2
NYHEDERNE 16.00
91.000
17
21.
DR1
DR Update 15.00
66.000
15
22.
DR2
Deadline 17.00
49.000
7
23.
DR1
DR Update 12.00
39.000
11
Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:
Top 20 - seere 3 år+ - uge 43 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
Forbrydelsen III
1.703.000
59
2.
DR1
Matador
1.281.000
54
3.
DR1
21 Søndag
1.246.000
46
4.
TV 2
Vild med dans knækker cancer - afgørel..
1.213.000
53
5.
TV 2
Vild med dans knækker cancer
1.135.000
45
6.
TV 2
Best of Bremen
1.099.000
46
7.
TV 2
Hvem vil være millionær?
931.000
40
8.
DR1
Hammerslag
912.000
41
9.
DR1
Spise med Price
842.000
37
10.
TV 2
Knæk Cancer Live!
830.000
37
10.
DR1
Danmarks skønneste hjem - Nordvestsj..
830.000
33
12.
DR1
Bonderøven
818.000
38
13.
TV 2
Best of Bremen - casting på "Vild med..
798.000
45
14.
DR1
Horisont
681.000
32
15.
TV 2
Vild med dans - afterparty
667.000
45
16.
DR1
Fodboldmagasinet
666.000
30
17.
DR1
Skilsmisse - da far og mor blev skilt
637.000
28
18.
DR1
Generation XL
632.000
29
19.
DR1
Det søde liv
618.000
25
20.
DR1
Husk lige tandbørsten
617.000
25
De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:
Kommerciel seerandel 21-50 år - i %
Kanal
Uge 43
2012 (til 28. oktober)
TV 2
51,2
52,5
Viasat
21,5
21,9
SBS TV
17,2
17,3
Discovery / TLC
3,9
4,1
TV 2 SPORT
2,5
2,1
MTV
0,7
0,7
Canal9
2,4
1,4
Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS
Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)
Kanal
Daglige kontakter
Daglig seertid
TV 2 NEWS
838.000
41 min.
DR Update
505.000
16 min.
Seertilslutningen til TV 2-regionerne:
Regionalprogram 19.30 - uge 43
TV 2-region
Tv-rating i %
Share i %
TV2 ØST
26,7
55
TV 2/FYN
19,9
48
TV/MIDT-VEST
18,8
53
TV SYD
17,0
45
TV2/NORD
15,7
38
TV 2 | ØSTJYLLAND
12,9
35
TV 2/ Lorry
11,3
29