Danskerne stod sammen for at knække cancer, og sammenholdet sikrede både et historisk højt indsamlingsbeløb og en stærk tv-uge for TV 2.
"Rødvinsklubben" med Robert Hansen og Brian Lykke - kendt fra "Live fra Bremen" - medvirkede i lørdagens "Knæk Cancer Live". (Foto: Per Arnesen / TV 2)
Både for TV 2-familien og særligt for TV 2s hovedkanal blev uge 43 en strålende og vigtig uge, der satte fokus på kræft, forskning, patiensstøtte og forebyggelse i oplysnings-, nyheds-, dokumentar- og underholdningsprogrammer.
Kampen mod kræft viste sig igen i år at være en folkesag, der kan samle danskerne. Mens gennemsnitligt 888.000 seere fulgte med ved lørdagens ”Knæk Cancer Live”, var der endnu højere tilslutning til ”Vild med dans knækker cancer”, hvor gennemsnitligt knap 1,2 mio. seere var vilde med dans og indsamling.
Læs mere om seertilslutningen til ”Knæk Cancer Live” og ”Vild med dans knækker cancer” her.
Læs om indsamlingsresultatet for "Vild med dans" her.
Troels Kløvedal og Nordkaperen sejlede en seerrekord hjem til TV 2 Fri. (Foto: Finn Hagemann / TV 2)
Seerne tog på eventyr med Nordkaperen og Kløvedal
Det blev også en fantastisk uge for Fri, der kunne præsentere premieren på fyrtårnsprogrammet ”Mit Danmark” med Troels Kløvedal.
Programmet blev set af 139.000 danskere, og det er dermed kanalens suverænt mest sete program – cirka tre gange flere seere end den hidtidige topscorer på kanalen, ”Tanev ude med snøren”.
Læs mere om Kløvedals seerrekord her.
"Nybyggerne"s vært, Peter Ingemann (i midten), og de fire par, der konkurrerer om et hus i TV 2s nye programserie.
Stjerner til ”Nybyggerne” ...
TV 2s ”Nybyggerne” med Peter Ingemann, der giver fire familier opgaven at opbygge og færdigindrette et hjem ud fra et råhus, havde premiere 9. oktober. Siden har ”Nybyggerne” klaret sig godt i den hårde konkurrence onsdag aften – i særdeleshed blandt de 20-60-årige. I Politiken får den nye programserie fire hjerter og rosende ord med på vejen af Marie Carsten Pedersen:
- Konceptet er jordnært, ærligt og godt gennemtænkt. Drømmen om at bygge helt efter eget hoved er en effektiv ramme, men dens substans, der gør programmet seværdigt, ligger i dynamikken hos de par, der kastes ud i ’projekt selvbygger’. At ”Nybyggerne” lever og leverer, fordi det viser os mennesker tæt på, forklarer til dels, hvorfor DR’s beslægtede konkurrence ”Danmarks skønneste hjem” fungerer så skidt, som den gør.
Fra sæson to af "Rita", der har fået meget høje vurderinger af seerne og gode anmeldelser i aviserne. (Foto: Per Arnesen / TV 2)
... Og til "Rita"
Også det næstsidste afsnit af ”Rita” onsdag aften, der havde 758.000 seere, fik stor ros og hele fem stjerner af Lars Borberg fra Nordjyske Stiftstidende:
- Det er en svær kunst at lade sit seriedrama svinge fra satirisk komedie til ægteskabeligt drama med tragiske undertoner og så alligevel kunne bevare muligheden for smil og latter og komiske øjeblikke midt i alvoren. Det evner ”Rita” her i sæsonens næstsidste afsnit. Morsomt og med dybt perspektiv på samme tid.
Derimod var der anmelderris til DR's nyhedsflagskib "21 Søndag" fra journalist og forfatter Kurt Strand for at bruge alt for meget sendetid på kulørt stof om kronprinsparret i Sydney og Thomas Helmigs nye plade efter en skilsmisse:
"Ud over flere gange at få fortalt, at den nye og 17. plade udkommer på fredag, står det hen i det uvisse, hvorfor endnu en bid dyrebar sendetid skulkle bruges på ligegyldig tomgang. Og hvorfor den samme udgave af det, DR Nyheder selv promoverer som sit "flagskib" søndag aften, skulle bruge mere end en fjerdedel af sendetiden på kulørt ugeblads-tv? Måske DR's ledelse her kan finde én blandt mange forklaringer på, at seerne siver", skrev Kurt Strand i Kristeligt Dagblad.
----------
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.
Top 20 - 20-60 år - uge 43 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
Vild med dans knækker cancer - afgørel..
624.000
51
2.
TV 2
Vild med dans knækker cancer
621.000
48
3.
TV 2
Knæk Cancer Live - snigpremiere
582.000
44
4.
DR1
Broen II
557.000
37
5.
TV 2
Knæk Cancer Live
549.000
49
6.
TV 2
Knæk Cancer - siden sidste år
524.000
43
7.
TV 2
Knæk Cancer Live - sjov for alvor
470.000
48
8.
TV 2
Vild med dans knækker cancer - after..
456.000
48
9.
TV 2
Rita
455.000
35
10.
DR1
Må vi komme med?
435.000
34
11.
DR1
Bonderøven
417.000
37
12.
DR1
21 Søndag
395.000
29
13.
TV 2
Nybyggerne
378.000
28
14.
DR1
Hammerslag
376.000
32
15.
TV 2
Knæk Cancer: Hvem vil være millionær?
337.000
28
16.
DR1
Cirkusrevyen 2013
330.000
26
17.
TV 2
Samme dag næste år
318.000
26
18.
TV 2
Pengene på bordet
311.000
21
19.
DR1
Kontant
305.000
25
20.
DR1
Danmarks skønneste hjem
302.000
23
Danskernes tv-sening fordelte sig således:
Ugens tv-sening 21. - 27. oktober 2013
Kanal
Alle seere
Share i %
20-60 år
Share i %
TV 2
5 t 53 min
27
5 t 49 min
26
TV 2 Zulu
0 t 31 min
2
0 t 48 min
4
TV 2 Charlie
0 t 47 min
4
0 t 35 min
3
TV 2 FILM
0 t 06 min
0
0 t 08 min
1
TV 2 NEWS
0 t 44 min
3
0 t 45 min
3
TV 2 Fri
0 t 15 min
1
0 t 13 min
1
DR1
3 t 59 min
18
3 t 22 min
15
DR2
0 t 57 min
4
0 t 53 min
4
DR3
0 t 24 min
2
0 t 31 min
2
DR K
0 t 24 min
2
0 t 23 min
2
DR Ramasjang
0 t 23 min
2
0 t 13 min
1
DR Ultra
0 t 12 min
1
0 t 04 min
0
TV3
1 t 02 min
5
1 t 22 min
6
TV3+
0 t 45 min
3
1 t 02 min
5
TV3 PULS
0 t 18 min
1
0 t 25 min
2
TV3 Sport 1
0 t 27 min
2
0 t 26 min
2
TV3 Sport 2
0 t 07 min
1
0 t 08 min
1
Kanal 4
0 t 24 min
2
0 t 31 min
2
Kanal 5
0 t 46 min
3
0 t 58 min
4
6'eren
0 t 21 min
2
0 t 25 min
2
7'eren
0 t 01 min
0
0 t 02 min
0
Discovery
0 t 12 min
1
0 t 19 min
1
TLC
0 t 09 min
1
0 t 08 min
1
MTV
0 t 05 min
0
0 t 05 min
0
VH1
0 t 03 min
0
0 t 06 min
0
Regional-tv
0 t 09 min
1
0 t 07 min
1
Eurosport
0 t 04 min
0
0 t 03 min
0
Canal9
0 t 17 min
1
0 t 19 min
1
Andre
2 t 19 min
11
2 t 04 min
11
I alt
22 t 00 min
100
22 t 09 min
100
De mest sete nyhedsudsendelser var:
Seertal for nyheder og vejret i uge 43 (12 år+)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
Regionalprogram 19.30
665.000
39
2.
TV 2
NYHEDERNE 19.00
602.000
39
3.
DR1
TV AVISEN 21.00 / 21.30
589.000
27
4.
DR1
Vores vejr 18.55
444.000
32
5.
DR1
TV AVISEN 18.30
422.000
32
6.
TV 2
SportsNYHEDERNE 22.18
376.000
23
7.
TV 2
Regionale nyheder 18.10
363.000
34
8.
TV 2
NYHEDERNE 22.00
360.000
20
9.
TV 2
SportsNYHEDERNE 18.05
352.000
34
10.
DR1
Sporten 22.20
350.000
20
11.
TV 2
Dit efterårsvejr 18.25
325.000
28
12.
TV 2
NYHEDERNE 18.00
321.000
32
13.
TV 2
Regionale nyheder 22.20
307.000
21
14.
DR1
TV AVISEN 17.50
186.000
22
15.
TV 2
SportsNYHEDERNE 07.00-09.00
164.000
58
16.
TV 2
NYHEDERNE 07.00-11.00
154.000
49
17.
TV 2
NYHEDERNE 12.00
117.000
33
18.
TV 2
SportsNYHEDERNE 17.10
114.000
18
19.
TV 2
SportsNYHEDERNE 12.10
111.000
35
20.
TV 2
Regionale nyheder 17.15
107.000
18
21.
DR2
Deadline 22.30
105.000
7
22.
TV 2
NYHEDERNE 17.00
95.000
16
23.
TV 2
Regionale nyheder 12.10
83.000
28
24.
TV 2
NYHEDERNE 06.00-06.30
68.000
56
25.
DR2
DR2 17:00 / 18:00
44.000
5
26.
TV 2
NYHEDERNE 04.00-05.30
27.000
34
27.
DR2
DR2 12:00 - DR2 16:00
21.000
5
28.
DR2
DR2 07:00 - DR2 11:00
17.000
5
Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:
Top 20 - seere 3 år+ - uge 43 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
Vild med dans knækker cancer - afgørel..
1.261.000
58
2.
TV 2
Vild med dans knækker cancer
1.218.000
50
3.
TV 2
Knæk Cancer Live - snigpremiere
1.203.000
51
4.
TV 2
Knæk Cancer Live
971.000
47
5.
DR1
Broen II
940.000
37
6.
TV 2
Vild med dans knækker cancer - after..
935.000
54
7.
TV 2
Knæk Cancer - siden sidste år
857.000
40
8.
DR1
Bonderøven
816.000
41
9.
DR1
21 Søndag
806.000
34
10.
DR1
Hammerslag
789.000
37
11.
TV 2
Knæk Cancer Live - sjov for alvor
782.000
47
12.
TV 2
Rita
758.000
33
13.
TV 2
Knæk Cancer: Hvem vil være millionær?
756.000
34
14.
DR1
Cirkusrevyen 2013
726.000
30
15.
DR1
Danmarks skønneste hjem
699.000
30
16.
DR1
Må vi komme med?
698.000
32
17.
DR1
Kontant
658.000
31
18.
DR1
Horisont
651.000
34
19.
DR1
Madmagasinet Bitz & Frisk
633.000
33
20.
TV 2
EM-håndbold: Danmark-Østrig
610.000
30
De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:
Kommerciel seerandel 20-60 år - i %
Kanal
Uge 43
2013 (til 27. oktober)
TV 2
57,2
56,1
TV3-kanalerne
22,8
22,0
SBS Discovery Media
16,6
19,0
Viacom
1,2
1,1
Canal9
2,2
1,8
Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS
Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)
Kanal
Daglige kontakter
Daglig seertid
TV 2 NEWS
717.000
45 min.
Seertilslutningen til TV 2-regionerne:
Regionalprogram 19.30 - uge 43
TV 2-region
Tv-rating i %
Share i %
TV2 ØST
18,6
44
TV/MIDT-VEST
17,7
49
TV2/NORD
16,5
46
TV SYD
15,1
40
TV 2 | ØSTJYLLAND
14,4
42
TV 2/FYN
14,2
38
TV 2/ Lorry
11,1
32