Tv-seningen uge 43: Danskerne stod sammen i kampen mod kræft

30. oktober 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

Danskerne stod sammen for at knække cancer, og sammenholdet sikrede både et historisk højt indsamlingsbeløb og en stærk tv-uge for TV 2.

"Rødvinsklubben" med Robert Hansen og Brian Lykke - kendt fra "Live fra Bremen" - medvirkede i lørdagens "Knæk Cancer Live". (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Både for TV 2-familien og særligt for TV 2s hovedkanal blev uge 43 en strålende og vigtig uge, der satte fokus på kræft, forskning, patiensstøtte og forebyggelse i oplysnings-, nyheds-, dokumentar- og underholdningsprogrammer.

Kampen mod kræft viste sig igen i år at være en folkesag, der kan samle danskerne. Mens gennemsnitligt 888.000 seere fulgte med ved lørdagens ”Knæk Cancer Live”, var der endnu højere tilslutning til ”Vild med dans knækker cancer”, hvor gennemsnitligt knap 1,2 mio. seere var vilde med dans og indsamling.  

Læs mere om seertilslutningen til ”Knæk Cancer Live” og ”Vild med dans knækker cancer” her.

Læs om indsamlingsresultatet for "Vild med dans" her.

Troels Kløvedal og Nordkaperen sejlede en seerrekord hjem til TV 2 Fri. (Foto: Finn Hagemann / TV 2)

Seerne tog på eventyr med Nordkaperen og Kløvedal
Det blev også en fantastisk uge for Fri, der kunne præsentere premieren på fyrtårnsprogrammet ”Mit Danmark” med Troels Kløvedal.

Programmet blev set af 139.000 danskere, og det er dermed kanalens suverænt mest sete program – cirka tre gange flere seere end den hidtidige topscorer på kanalen, ”Tanev ude med snøren”.

Læs mere om Kløvedals seerrekord her.

"Nybyggerne"s vært, Peter Ingemann (i midten), og de fire par, der konkurrerer om et hus i TV 2s nye programserie.

Stjerner til ”Nybyggerne” ...
TV 2s ”Nybyggerne” med Peter Ingemann, der giver fire familier opgaven at opbygge og færdigindrette et hjem ud fra et råhus, havde premiere 9. oktober. Siden har ”Nybyggerne” klaret sig godt i den hårde konkurrence onsdag aften – i særdeleshed blandt de 20-60-årige. I Politiken får den nye programserie fire hjerter og rosende ord med på vejen af Marie Carsten Pedersen:

- Konceptet er jordnært, ærligt og godt gennemtænkt. Drømmen om at bygge helt efter eget hoved er en effektiv ramme, men dens substans, der gør programmet seværdigt, ligger i dynamikken hos de par, der kastes ud i ’projekt selvbygger’. At ”Nybyggerne” lever og leverer, fordi det viser os mennesker tæt på, forklarer til dels, hvorfor DR’s beslægtede konkurrence ”Danmarks skønneste hjem” fungerer så skidt, som den gør.

Fra sæson to af "Rita", der har fået meget høje vurderinger af seerne og gode anmeldelser i aviserne. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

... Og til "Rita"
Også det næstsidste afsnit af ”Rita” onsdag aften, der havde 758.000 seere, fik stor ros og hele fem stjerner af Lars Borberg fra Nordjyske Stiftstidende:

- Det er en svær kunst at lade sit seriedrama svinge fra satirisk komedie til ægteskabeligt drama med tragiske undertoner og så alligevel kunne bevare muligheden for smil og latter og komiske øjeblikke midt i alvoren. Det evner ”Rita” her i sæsonens næstsidste afsnit. Morsomt og med dybt perspektiv på samme tid.

Derimod var der anmelderris til DR's nyhedsflagskib "21 Søndag" fra journalist og forfatter Kurt Strand for at bruge alt for meget sendetid på kulørt stof om kronprinsparret i Sydney og Thomas Helmigs nye plade efter en skilsmisse:

"Ud over flere gange at få fortalt, at den nye og 17. plade udkommer på fredag, står det hen i det uvisse, hvorfor endnu en bid dyrebar sendetid skulkle bruges på ligegyldig tomgang. Og hvorfor den samme udgave af det, DR Nyheder selv promoverer som sit "flagskib" søndag aften, skulle bruge mere end en fjerdedel af sendetiden på kulørt ugeblads-tv? Måske DR's ledelse her kan finde én blandt mange forklaringer på, at seerne siver", skrev Kurt Strand i Kristeligt Dagblad.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 43 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Vild med dans knækker cancer - afgørel.. 624.000 51 2. TV 2 Vild med dans knækker cancer 621.000 48 3. TV 2 Knæk Cancer Live - snigpremiere 582.000 44 4. DR1 Broen II 557.000 37 5. TV 2 Knæk Cancer Live 549.000 49 6. TV 2 Knæk Cancer - siden sidste år 524.000 43 7. TV 2 Knæk Cancer Live - sjov for alvor 470.000 48 8. TV 2 Vild med dans knækker cancer - after.. 456.000 48 9. TV 2 Rita 455.000 35 10. DR1 Må vi komme med? 435.000 34 11. DR1 Bonderøven 417.000 37 12. DR1 21 Søndag 395.000 29 13. TV 2 Nybyggerne 378.000 28 14. DR1 Hammerslag 376.000 32 15. TV 2 Knæk Cancer: Hvem vil være millionær? 337.000 28 16. DR1 Cirkusrevyen 2013 330.000 26 17. TV 2 Samme dag næste år 318.000 26 18. TV 2 Pengene på bordet 311.000 21 19. DR1 Kontant 305.000 25 20. DR1 Danmarks skønneste hjem 302.000 23

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 21. - 27. oktober 2013 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 5 t 53 min 27 5 t 49 min 26 TV 2 Zulu 0 t 31 min 2 0 t 48 min 4 TV 2 Charlie 0 t 47 min 4 0 t 35 min 3 TV 2 FILM 0 t 06 min 0 0 t 08 min 1 TV 2 NEWS 0 t 44 min 3 0 t 45 min 3 TV 2 Fri 0 t 15 min 1 0 t 13 min 1 DR1 3 t 59 min 18 3 t 22 min 15 DR2 0 t 57 min 4 0 t 53 min 4 DR3 0 t 24 min 2 0 t 31 min 2 DR K 0 t 24 min 2 0 t 23 min 2 DR Ramasjang 0 t 23 min 2 0 t 13 min 1 DR Ultra 0 t 12 min 1 0 t 04 min 0 TV3 1 t 02 min 5 1 t 22 min 6 TV3+ 0 t 45 min 3 1 t 02 min 5 TV3 PULS 0 t 18 min 1 0 t 25 min 2 TV3 Sport 1 0 t 27 min 2 0 t 26 min 2 TV3 Sport 2 0 t 07 min 1 0 t 08 min 1 Kanal 4 0 t 24 min 2 0 t 31 min 2 Kanal 5 0 t 46 min 3 0 t 58 min 4 6'eren 0 t 21 min 2 0 t 25 min 2 7'eren 0 t 01 min 0 0 t 02 min 0 Discovery 0 t 12 min 1 0 t 19 min 1 TLC 0 t 09 min 1 0 t 08 min 1 MTV 0 t 05 min 0 0 t 05 min 0 VH1 0 t 03 min 0 0 t 06 min 0 Regional-tv 0 t 09 min 1 0 t 07 min 1 Eurosport 0 t 04 min 0 0 t 03 min 0 Canal9 0 t 17 min 1 0 t 19 min 1 Andre 2 t 19 min 11 2 t 04 min 11 I alt 22 t 00 min 100 22 t 09 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 43 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 665.000 39 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 602.000 39 3. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 589.000 27 4. DR1 Vores vejr 18.55 444.000 32 5. DR1 TV AVISEN 18.30 422.000 32 6. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 376.000 23 7. TV 2 Regionale nyheder 18.10 363.000 34 8. TV 2 NYHEDERNE 22.00 360.000 20 9. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 352.000 34 10. DR1 Sporten 22.20 350.000 20 11. TV 2 Dit efterårsvejr 18.25 325.000 28 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 321.000 32 13. TV 2 Regionale nyheder 22.20 307.000 21 14. DR1 TV AVISEN 17.50 186.000 22 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 164.000 58 16. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 154.000 49 17. TV 2 NYHEDERNE 12.00 117.000 33 18. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 114.000 18 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 111.000 35 20. TV 2 Regionale nyheder 17.15 107.000 18 21. DR2 Deadline 22.30 105.000 7 22. TV 2 NYHEDERNE 17.00 95.000 16 23. TV 2 Regionale nyheder 12.10 83.000 28 24. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.30 68.000 56 25. DR2 DR2 17:00 / 18:00 44.000 5 26. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.30 27.000 34 27. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 21.000 5 28. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 17.000 5

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 43 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Vild med dans knækker cancer - afgørel.. 1.261.000 58 2. TV 2 Vild med dans knækker cancer 1.218.000 50 3. TV 2 Knæk Cancer Live - snigpremiere 1.203.000 51 4. TV 2 Knæk Cancer Live 971.000 47 5. DR1 Broen II 940.000 37 6. TV 2 Vild med dans knækker cancer - after.. 935.000 54 7. TV 2 Knæk Cancer - siden sidste år 857.000 40 8. DR1 Bonderøven 816.000 41 9. DR1 21 Søndag 806.000 34 10. DR1 Hammerslag 789.000 37 11. TV 2 Knæk Cancer Live - sjov for alvor 782.000 47 12. TV 2 Rita 758.000 33 13. TV 2 Knæk Cancer: Hvem vil være millionær? 756.000 34 14. DR1 Cirkusrevyen 2013 726.000 30 15. DR1 Danmarks skønneste hjem 699.000 30 16. DR1 Må vi komme med? 698.000 32 17. DR1 Kontant 658.000 31 18. DR1 Horisont 651.000 34 19. DR1 Madmagasinet Bitz & Frisk 633.000 33 20. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Østrig 610.000 30

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 43 2013 (til 27. oktober) TV 2 57,2 56,1 TV3-kanalerne 22,8 22,0 SBS Discovery Media 16,6 19,0 Viacom 1,2 1,1 Canal9 2,2 1,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 717.000 45 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 43 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 18,6 44 TV/MIDT-VEST 17,7 49 TV2/NORD 16,5 46 TV SYD 15,1 40 TV 2 | ØSTJYLLAND 14,4 42 TV 2/FYN 14,2 38 TV 2/ Lorry 11,1 32

 

 

Billede {0} af {1}