Tv-seningen uge 30:Touren imponerede igen i sin sidste uge

27. juli 2009;
Af: TV 2 Kommunikation

Tour de France er medvirkende til, at der står TV 2 ud for18 af de 20 programmer på hitlisten blandt de 21-50-årige.

Britiske Mark Cavendish vandt Tourens sidste etape i Paris og blev med seks etapesejre en af løbets store profiler. (Arkivfoto: Lars Rønbøg / TV 2)


Tour de France overraskede igen positivt i den sidste udgave af 2009-udgaven, og status på løbet var bl.a. 41 procent stigning (!) i seertallet på Tour-etaperne på TV 2.

Det var i det hele taget markant fremgang, der prægede dette års Tour de France på TV 2, mens andre kanaler, som også dækkede Touren, nærmest oplevede status quo i deres dækning af begivenheden.

Tour de France var da også altafgørende for TV 2s gode uge - og for at der f.eks. står TV 2 ud for 18 af de 20 programmer på ugens tv-hitliste blandt de 21-50-årige.

Ugen bød også på kongelig barnedåb, som alene blev sendt direkte på DR1, mens TV 2 sendte Tour de France. Eftersom kongelige dåbsprogrammer tidligere har trukket seerinteresse fra op til 1,9 mio. danskere, var det ikke overraskende, at selve dåbsprogrammet havde flere seere end Touren blandt alle danskere.

Denne gang kunne den royale dåb dog ikke tiltrække lige så mange seere som ved tidligere dåbshandlinger. Det mest sete dåbsprogram på DR1 søndag havde 863.000 seere.

 

Top 20 - 21-50 år - uge 30 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 What Women Want 299.000 36 2. TV 2 Tour de France: Studiet - Contador .. 298.000 57 3. TV 2 Tour de France: 20. etape, Mont Vent.. 268.000 73 4. DR1 Barnedåb i Møgeltønder - hvad skal .. 251.000 41 5. TV 2 Tour de France: 18. etape, enkeltstart 250.000 65 6. TV 2 Gordon Ramsays køkkenmareridt 234.000 34 7. TV 2 Den Store Klassefest 224.000 34 8. TV 2 Tour de France: Studiet - Jens Voigt.. 219.000 56 9. TV 2 Tour de France: Studiet - Storebror .. 217.000 60 10. TV 2 Tour de France: 17. etape, Col de la .. 211.000 69 11. TV 2 Tour de France: Studiet - Suveræne .. 205.000 32 11. TV 2 Bruce den almægtige 205.000 28 13. TV 2 Kærlighed i snor 199.000 28 14. TV 2 Den hemmelige millionær 198.000 29 14. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 198.000 27 16. TV 2 Tour de France: 19. etape, Rhônedalen 196.000 63 17. TV 2 Tour de France: 16. etape, Tourens tag 195.000 64 18. TV 2 Tour de France: Studiet - Verdensklas.. 193.000 49 18. TV 2 Tour de France: Studiet - Kæmpe brøler 192.000 32 20. TV 2 Klovn 190.000 23

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 20. juli - 26. juli 2009 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 7 t 07 min 35 7 t 09 min 34 TV 2 Zulu 0 t 27 min 3 0 t 45 min 4 TV 2 Charlie 0 t 43 min 4 0 t 23 min 2 TV 2 FILM 0 t 15 min 1 0 t 20 min 2 TV 2 NEWS 0 t 35 min 3 0 t 34 min 3 DR1 4 t 02 min 20 3 t 15 min 15 DR2 0 t 50 min 4 0 t 42 min 3 DR Update 0 t 04 min 0 0 t 04 min 0 TV3 0 t 52 min 4 1 t 17 min 6 TV3+ 0 t 36 min 3 0 t 55 min 4 TV3 PULS 0 t 16 min 1 0 t 21 min 2 Kanal 4 0 t 22 min 2 0 t 31 min 2 Kanal 5 0 t 32 min 3 0 t 52 min 4 6'eren 0 t 14 min 1 0 t 20 min 2 Discovery 0 t 15 min 1 0 t 24 min 2 TV 2 SPORT 0 t 14 min 1 0 t 14 min 1 Eurosport 0 t 12 min 1 0 t 09 min 1 Canal9 0 t 01 min 0 0 t 01 min 0 Andre 3 t 00 min 15 2 t 49 min 13 I alt 20 t 37 min 100 21 t 05 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 30 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE 19.00 703.000 54 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 701.000 50 3. DR1 SportNyt 21.25 (mandag) 650.000 34 4. DR1 Sommervejret 18.55 / 21.30 602.000 36 5. DR1 TV AVISEN 21.00 597.000 34 6. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 548.000 55 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 540.000 52 8. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og FINANS 517.000 31 9. TV 2 Regionale nyheder 22.20 477.000 30 10. TV 2 Regionale nyheder 18.10 459.000 49 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 458.000 35 12. DR1 TV AVISEN 18.30 428.000 38 13. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 394.000 57 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.35 352.000 25 15. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 217.000 48 16. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 165.000 47 17. TV 2 Regionale nyheder 12.10 116.000 38 18. DR2 Deadline 22.30 96.000 7 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 08.20 / 09.20 82.000 31 20. TV 2 NYHEDERNE 08.00-10.00 79.000 30 21. DR2 Deadline 17.00 41 5

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 30 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Barnedåb i Møgeltønder - hvad skal .. 863.000 54 2. TV 2 Tour de France: Studiet - Contador .. 664.000 55 3. DR1 Barnedåb i Møgeltønder - de konge.. 649.000 47 4. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 645.000 37 5. TV 2 Tour de France: 20. etape, Mont Vent.. 629.000 71 6. TV 2 Tour de France: 18. etape, enkeltstart 615.000 69 7. TV 2 Tour de France: Studiet - Storebror .. 590.000 59 8. TV 2 What Women Want 582.000 32 9. TV 2 LørdagsSporten 556.000 41 10. TV 2 Kongelig dåb i Møgeltønder 541.000 30 11. TV 2 Tour de France: 17. etape, Col de la .. 536.000 67 11. TV 2 Den hemmelige millionær 536.000 32 13. DR1 AftenTour 2009 med SAS Liga 534.000 28 14. DR1 Kender du typen? 515.000 34 15. TV 2 Tour de France: 19. etape, Rhônedalen 500.000 64 16. TV 2 Tour de France: Studiet - Verdensklas.. 496.000 43 17. TV 2 Den Store Klassefest 492.000 29 18. TV 2 Det er mig eller hunden! 491.000 27 19. DR1 AftenTour 2009 (gns.) 485.000 28 20. DR1 Horisont Special 482.000 27

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 30 2009 (til 26. juli) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 63,8 59,3 Viasat 18,3 20,0 SBS TV 12,8 14,8 Discovery 2,9 3,2 TV 2 SPORT 1,7 2,0 MTV 0,6 0,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Ugentlig og daglig kontaktflade for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Ugentlige kontakter Daglige kontakter TV 2 NEWS 1.411.000 635.000 DR Update 756.000 270.000

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 30 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2/NORD 20,6 62 TV2 ØST 18,3 57 TV 2/FYN 18,1 61 TV/MIDT-VEST 18,0 68 TV SYD 15,4 48 TV 2 | ØSTJYLLAND 14,4 51 TV 2/ Lorry 11,3 39

Billede {0} af {1}