Tv-seningen uge 29: Touren er i gult

22. juli 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Selv om weekenden bød på mere tv-sport, var Tour de France på TV 2 væsentligt mere set end både superligafodbold og Formel 1. Flot uge til TV 2 CHARLIE, som blev den tredjemest sete kanal.

Vincenzo Nibali er favorit til at vinde årets Tour de France, inden Tour-feltet i løbets sidste uge kører i Pyrenæerne. (Foto: Getty Images / TV 2)

Tour de France var afgørende for seerfordelingen mellem de største kanaler i uge 29. TV 2 var således 50 procent mere set end DR1 i sidste uge, og det skete især i kraft af den høje Tour de France-seertilslutning i dagtimerne og først på aftenen.

Danskernes samlede seerforbrug på Tour de France ligger i 2014 - trods formidabelt sommervejr og frafald blandt Tour-favoritterne - på samme niveau som i 2013. Hver dansker har inden Tourens sidste uge i gennemsnit brugt knap fire timer på at følge Tour de France på TV 2 (hvor 90 procent af seerforbruget ligger) og på DR1.

Også Eurosport sender Tour de France – men det sker for meget få seere. Under weekendens to etaper havde Eurosport i gennemsnit 1.000-2.000 seere til etaperne, mens der var gennemsnitligt 236.000 seere til TV 2s Tour-etaper.

Cykelekspert Henrik Jul Hansen og vært Thomas Kristensen (th.) i TV 2s Tour de France-studie i Odense. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Touren dominerer trods fodbold og Formel 1
I weekenden var der flere sportstilbud til danskerne – herunder Formel 1 og superliga-premiere – men det ændrede ikke ved Tour de France’ førerposition. Weekendens to Tour-etaper havde i gennemsnit 236.000 seere og omkring 450.000, da flest så med. Til sammenligning blev Formel 1-løbet i tyske Hockenheim set af gennemsnitligt 118.000 – og 146.000, da flest så med.

Den mest sete superligakamp blev sendt i den gode sendetid søndag, og på dette tidspunkt søndag aften havde kampen FC Midtjylland-Brøndby 190.000 seere.

Rundens øvrige superligakampe havde henholdsvis 65.000 seere (FCN-FCV på TV3 SPORT 1), 78.000 seere (SønderjyskE-AaB på TV3 SPORT 1), 77.000 seere (OB-Hobro på Canal8 Sport), 92.000 seere (Silkeborg-FCK på Canal9) og 74.000 seere (Esbjerg-Randers på TV 3 SPORT 1).

Krimiserien 'En sag for Frost' er et af de mest populære programtilbud i TV 2 CHARLIEs krimisommer.

Krimisommer med seertække ...
I forbindelse med ugens tv-sening er TV 2 CHARLIE ugens anden store succes. Med en seerandel på 5,3 procent var kanalen i sidste uge Danmarks tredjestørste blandt alle danskere foran både DR2 (4,6 procent), TV3 (4,3 procent) og TV 2 NEWS (4,2 procent).

I kraft af sin populære krimisommer var TV 2 CHARLIE også klart større end Kanal 5 (3,3 procent) og TV3+ (2,7 procent), selv om sidstnævnte havde direkte sportstilbud til seerne i weekenden.

... og nyhedskanal med høj etik
Også TV 2 NEWS havde en uge med høj sening, og det skete bl.a. på den tragiske baggrund af nedskydningen et malaysisk fly i Ukraine og den blodige konflikt i Gaza mellem Israel og Hamas.

Tv-anmelder Michael Bo anmeldte i Politiken NEWS-dækningen fredag 18. juli og kunne berolige seerne med, at redaktionen viste stor ansvarlighed i forbindelse med dækningen i ord og billeder af begivenhederne. Og det samme var tilfældet hos TV 2 og DR.

På de sociale medier er etikken imidlertid en helt anden, konstaterede avisens anmelder og skrev:

"Såvel Twitter som Facebook bugner af død, lemlæstelse og blod. Krigen, som det vel nu må kaldes, i Gaza har understreget, at ingen visuelle midler er for grelle til at blive taget i brug - ofte i kynisk politisk propagandaøjemed.

I forgårs var det nedskydningen over Ukraine af et malaysisk passagerfly, der fik mig til at orientere mig mediemæssigt gennem sammenknebne øjne og med fingeren parat til at scrolle videre. Der er desværre ingen ende på, hvor mange halvt bortsprængte ansigter, hvor mange livløse barneøjne og gennemhullede overkroppe jeg har nået at se halvdelen af, inden jeg fik sundet mig og sprang videre til det næste."

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 29 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Guld på godset 250.000 29 2. TV 2 Sommer i Tivoli - LIVE 242.000 27 3. TV 2 Tour de France: 10. etape, direkte 229.000 57 4. TV 2 TV 2 på Tour - i Frankrig: Contadors .. 224.000 41 5. TV 2 Razzia - SKAT rykker ud 213.000 24 6. TV 2 Dicte 210.000 25 7. TV 2 21 Jump Street 208.000 24 8. DR1 Skattejægerne 207.000 27 9. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 199.000 25 10. TV 2 Grillfeber 188.000 26 11. DR1 AftenTour 2014 (gns.) 181.000 24 12. DR1 Hvem var det nu vi var 176.000 30 13. DR1 Fodboldmagasinet 175.000 20 14. DR1 Sommer Horisont 173.000 22 15. DR1 I hus til halsen 172.000 24 16. DR1 Puk og Herman stævner ud 169.000 27 17. TV 2 Bruce den almægtige 168.000 23 18. TV 2 Sæt pris på dit hjem 167.000 19 19. TV 2 Rundt på gulvet 163.000 29 19. DR1 Søren Ryge direkte 163.000 27

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 14.-20. juli 2014 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 4 t 26 min 27 4 t 40 min 28 TV 2 ZULU 0 t 26 min 3 0 t 41 min 4 TV 2 CHARLIE 0 t 52 min 5 0 t 35 min 3 TV 2 FILM 0 t 05 min 0 0 t 05 min 1 TV 2 NEWS 0 t 42 min 4 0 t 39 min 4 TV 2 FRI 0 t 06 min 1 0 t 07 min 1 DR1 3 t 01 min 18 2 t 22 min 14 DR2 0 t 46 min 5 0 t 41 min 4 DR3 0 t 17 min 2 0 t 23 min 2 DR K 0 t 20 min 2 0 t 19 min 2 DR Ramasjang 0 t 20 min 2 0 t 11 min 1 DR Ultra 0 t 15 min 2 0 t 06 min 1 TV3 0 t 43 min 4 0 t 59 min 6 TV3+ 0 t 27 min 3 0 t 39 min 4 TV3 PULS 0 t 13 min 1 0 t 18 min 2 TV3 Sport 1 0 t 09 min 1 0 t 10 min 1 TV3 Sport 2 0 t 02 min 0 0 t 02 min 0 Kanal 4 0 t 15 min 2 0 t 20 min 2 Kanal 5 0 t 32 min 3 0 t 45 min 4 6'eren 0 t 11 min 1 0 t 14 min 1 7'eren 0 t 01 min 0 0 t 02 min 0 Discovery 0 t 08 min 1 0 t 13 min 1 TLC 0 t 06 min 1 0 t 08 min 1 MTV 0 t 05 min 1 0 t 05 min 0 VH1 0 t 02 min 0 0 t 03 min 0 Regional-tv 0 t 07 min 1 0 t 05 min 0 Eurosport 0 t 02 min 0 0 t 02 min 0 Canal9 0 t 08 min 1 0 t 10 min 1 Canal8 Sport 0 t 04 min 0 0 t 05 min 1 Andre 1 t 38 min 10 1 t 30 min 9 I alt 16 t 30 min 100 16 t 38 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 29 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 488.000 33 2. DR1 Sporten 21.55 469.000 30 3. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.22 426.000 29 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 397.000 27 5. TV 2 Regionalprogram 19.30 384.000 36 6. TV 2 NYHEDERNE 19.00 380.000 39 7. TV 2 Regionale nyheder 22.27 361.000 26 8. DR1 Vores vejr 18.55 346.000 36 9. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 321.000 41 10. TV 2 NYHEDERNE 18.00 308.000 41 11. DR1 TV AVISEN 18.30 295.000 35 12. TV 2 Regionale nyheder 18.10 287.000 40 13. TV 2 Dit sommervejr 18.25 246.000 31 14. TV 2 NYHEDERNE 16.00 / 17.00 180.000 35 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 152.000 26 15. TV 2 Regionale nyheder 17.15 152.000 26 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 140.000 58 18. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 138.000 53 19. TV 2 NYHEDERNE 14.00 126.000 35 20. DR1 TV AVISEN 17.50 122.000 17 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 113.000 36 21. TV 2 NYHEDERNE 12.00 113.000 34 23. DR2 Deadline 22.30 100.000 8 24. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.55 42.000 47 25. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.55 24.000 35 26. DR2 DR2 18:00 17.000 2 27. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 15.000 4 28. DR2 DR2 08:00 / DR2 10:00 14.000 5

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 29 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Guld på godset 589.000 38 2. DR1 Skattejægerne 486.000 32 3. TV 2 Sommer i Tivoli - LIVE 462.000 28 4. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 448.000 31 5. DR1 Søren Ryge direkte 421.000 35 6. DR1 Puk og Herman stævner ud 409.000 33 7. TV 2 Tour de France: 10. etape, direkte 405.000 56 8. DR1 Fodboldmagasinet 392.000 25 9. DR1 Hvem var det nu vi var 387.000 33 10. TV 2 Razzia - SKAT rykker ud 381.000 24 11. DR1 I hus til halsen 376.000 26 11. TV 2 Dicte 376.000 24 13. DR1 AftenTour 2014 (gns.) 371.000 26 14. DR1 Beck 352.000 26 15. TV 2 Sæt pris på dit hjem 346.000 21 16. TV 2 TV 2 på Tour - i Frankrig: Contadors .. 337.000 30 17. DR1 Sådan er fædre - skal du føde, skat? 331.000 22 18. DR1 Bonderøven 329.000 30 19. TV 2 Fantastiske fund 321.000 28 20. DR1 Det søde sommerliv - rødgrød 314.000 23

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 29 2014 (til 20. juli) TV 2 61,2 57,2 TV3-kanalerne 19,6 22,5 SBS Discovery Media 15,5 17,5 Viacom 1,3 1,1 C More Entertainment 2,4 1,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 650.000 48

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 29 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2/NORD 10,6 41 TV2 ØST 10,4 41 TV/MIDT-VEST 8,9 41 TV 2 | ØSTJYLLAND 8,1 38 TV SYD 7,9 37 TV 2/FYN 7,8 39 TV 2/ Lorry 6,5 30

 

 

Billede {0} af {1}