Selv om weekenden bød på mere tv-sport, var Tour de France på TV 2 væsentligt mere set end både superligafodbold og Formel 1. Flot uge til TV 2 CHARLIE, som blev den tredjemest sete kanal.
Tour de France var afgørende for seerfordelingen mellem de største kanaler i uge 29. TV 2 var således 50 procent mere set end DR1 i sidste uge, og det skete især i kraft af den høje Tour de France-seertilslutning i dagtimerne og først på aftenen.
Danskernes samlede seerforbrug på Tour de France ligger i 2014 - trods formidabelt sommervejr og frafald blandt Tour-favoritterne - på samme niveau som i 2013. Hver dansker har inden Tourens sidste uge i gennemsnit brugt knap fire timer på at følge Tour de France på TV 2 (hvor 90 procent af seerforbruget ligger) og på DR1.
Også Eurosport sender Tour de France – men det sker for meget få seere. Under weekendens to etaper havde Eurosport i gennemsnit 1.000-2.000 seere til etaperne, mens der var gennemsnitligt 236.000 seere til TV 2s Tour-etaper.
Touren dominerer trods fodbold og Formel 1
I weekenden var der flere sportstilbud til danskerne – herunder Formel 1 og superliga-premiere – men det ændrede ikke ved Tour de France’ førerposition. Weekendens to Tour-etaper havde i gennemsnit 236.000 seere og omkring 450.000, da flest så med. Til sammenligning blev Formel 1-løbet i tyske Hockenheim set af gennemsnitligt 118.000 – og 146.000, da flest så med.
Den mest sete superligakamp blev sendt i den gode sendetid søndag, og på dette tidspunkt søndag aften havde kampen FC Midtjylland-Brøndby 190.000 seere.
Rundens øvrige superligakampe havde henholdsvis 65.000 seere (FCN-FCV på TV3 SPORT 1), 78.000 seere (SønderjyskE-AaB på TV3 SPORT 1), 77.000 seere (OB-Hobro på Canal8 Sport), 92.000 seere (Silkeborg-FCK på Canal9) og 74.000 seere (Esbjerg-Randers på TV 3 SPORT 1).
Krimisommer med seertække ...
I forbindelse med ugens tv-sening er TV 2 CHARLIE ugens anden store succes. Med en seerandel på 5,3 procent var kanalen i sidste uge Danmarks tredjestørste blandt alle danskere foran både DR2 (4,6 procent), TV3 (4,3 procent) og TV 2 NEWS (4,2 procent).
I kraft af sin populære krimisommer var TV 2 CHARLIE også klart større end Kanal 5 (3,3 procent) og TV3+ (2,7 procent), selv om sidstnævnte havde direkte sportstilbud til seerne i weekenden.
... og nyhedskanal med høj etik
Også TV 2 NEWS havde en uge med høj sening, og det skete bl.a. på den tragiske baggrund af nedskydningen et malaysisk fly i Ukraine og den blodige konflikt i Gaza mellem Israel og Hamas.
Tv-anmelder Michael Bo anmeldte i Politiken NEWS-dækningen fredag 18. juli og kunne berolige seerne med, at redaktionen viste stor ansvarlighed i forbindelse med dækningen i ord og billeder af begivenhederne. Og det samme var tilfældet hos TV 2 og DR.
På de sociale medier er etikken imidlertid en helt anden, konstaterede avisens anmelder og skrev:
"Såvel Twitter som Facebook bugner af død, lemlæstelse og blod. Krigen, som det vel nu må kaldes, i Gaza har understreget, at ingen visuelle midler er for grelle til at blive taget i brug - ofte i kynisk politisk propagandaøjemed.
I forgårs var det nedskydningen over Ukraine af et malaysisk passagerfly, der fik mig til at orientere mig mediemæssigt gennem sammenknebne øjne og med fingeren parat til at scrolle videre. Der er desværre ingen ende på, hvor mange halvt bortsprængte ansigter, hvor mange livløse barneøjne og gennemhullede overkroppe jeg har nået at se halvdelen af, inden jeg fik sundet mig og sprang videre til det næste."
----------
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.
Top 20 - 20-60 år - uge 29 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Guld på godset 250.000 29 2. TV 2 Sommer i Tivoli - LIVE 242.000 27 3. TV 2 Tour de France: 10. etape, direkte 229.000 57 4. TV 2 TV 2 på Tour - i Frankrig: Contadors .. 224.000 41 5. TV 2 Razzia - SKAT rykker ud 213.000 24 6. TV 2 Dicte 210.000 25 7. TV 2 21 Jump Street 208.000 24 8. DR1 Skattejægerne 207.000 27 9. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 199.000 25 10. TV 2 Grillfeber 188.000 26 11. DR1 AftenTour 2014 (gns.) 181.000 24 12. DR1 Hvem var det nu vi var 176.000 30 13. DR1 Fodboldmagasinet 175.000 20 14. DR1 Sommer Horisont 173.000 22 15. DR1 I hus til halsen 172.000 24 16. DR1 Puk og Herman stævner ud 169.000 27 17. TV 2 Bruce den almægtige 168.000 23 18. TV 2 Sæt pris på dit hjem 167.000 19 19. TV 2 Rundt på gulvet 163.000 29 19. DR1 Søren Ryge direkte 163.000 27