TV AVISEN blev kørt over af Touren

26. juli 2010;
Af: TV 2 Kommunikation

Årets Tour de France blev en af de mest sete udgaver i nyere tid, og det gik bl.a. ud over TV AVISEN 18.30.

Tour de France blev gennemført af cirka 170 cykelryttere.


2010-udgaven af Tour de France blev en af de mest sete nogensinde, og det gik bl.a. ud over TV AVISEN 18.30, som for første gang oplevede at have færre seere end "Tour de France: Studiet" klokken 18.25.

Tour-studiet klokken 18.25 havde i gennemsnit 355.000 seere, mens TV AVISEN 18.30 i Tour-perioden blev set af 350.000 - en tilbagegang til TV AVISEN fra 422.000 seere under Touren 2009.

Blandt de 21-50-årige var forskellen markant. Her havde "Tour de France: Studiet" gennemsnitligt 150.000 seere mod TV AVISENs 77.000 seere i alderen 21-50 år.

Otte timers Tour-sening i snit
En dansker på tre år og derover brugte i gennemsnit 8 timer 2 minutter på at følge Tour de France-programmer på TV 2, TV 2 NEWS og DR1 (seningen af sportsnyhedsudsendelser er ikke medregnet).

Det er lidt mindre end i 2009, som var det største Tour de France-år siden 1998. 91 procent af årets Tour-sening er foregået på TV 2s kanaler.

- Jeg er overordentligt tilfreds med den meget store seerinteresse i år. Lance Armstrong vendte tilbage til Touren sidste år, og det gav en masse opmærk-somhed om Tour de France. Derudover har sommervejret været helt fantastisk godt i Danmark i år, og den slags plejer ikke at være godt for seertallene, siger TV 2s Tour de France-redaktør, souschef John Jäger, TV 2|SPORTEN, og fortsætter:

Afslutningen af Tour-etaperne var årets mest sete Tour-udsendelser. F.eks. så 832.000 danskere med i den sidste halve time af etapen søndag 11. juli, hvor Andy Schleck vandt etapen til Morzine-Avoriaz.

- Danskerne bruger lige så meget tid på at se Tour de France i tre uger som på at se superliga-transmissioner i et helt år. Danmark var sidste år det land i Europa, hvor den største andel af tv-seerne så Tour de France. Seertallene under Tour de France bekræfter, at vi samler danskerne om sport.

Rekordhøjt seertal til studieprogrammer efter etapen
Ikke alene "Tour de France: Studiet" klokken 18.25 opnåede meget høj seertilslutning. Det samme gjaldt studieprogrammerne umiddelbart efter etapen, som i år blev set af 414.000 seere i gennemsnit - seks procent flere seere end seertallet på 390.000 i super-året 2009.

Derimod havde Tour-etaperne lidt færre seere end sidste år med 411.000 i snit i 2010 mod 446.000 seere i 2009.

De allerhøjeste Tour de France-seertal blev dog registreret under selve cykeltransmissionerne, nemlig i slutningen af etaperne, hvor seertallet en enkelt gang - og for første gang i syv år - rundede én million seere ved afslutningen af en etape.

DR1s Aftentour blev i år set af gennemsnitligt 440.000 danskere, mens seertallet i 2009 var på 466.000 i snit.

------------------------------------

Læs om seertallene for uge 29 her.

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}