TV 2 NEWS skaber stor effekt

26. november 2008;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2 NEWS’ store fremgang og stærke brand har smittet positivt af på de kommercielle partnere i 2008, konkluderer analyse fra uafhængigt konsulentbureau.

Flemming Rasmussen, koncerndirektør for salg og marketing på TV 2.

TV 2 NEWS er den mest fremgangsrige kanal i Danmark i 2008, hvor seerandelen er næsten tredoblet i forhold til 2007, og hvor seerne forbinder kanalen med imageværdier som ”føl-ger med tiden”, ”først med det nye”, ”profes-sionel”, ”seriøs”, ”kom-petent” og ”energisk”.

Denne positive respons har ikke alene været til fordel for kanalen selv. Også TV 2 NEWS’ eksklusive annoncører – de såkaldte kommer-cielle partnere – har fået imagemæssig effekt af dette partnerskab. Det viser en analyse, som er foretaget af konsulentbureauet MEC Access, der har speciale i partnerskaber.

Analysen er gennemført for at finde ud af, om man kan påvise den særlige værdi, det har for de kommercielle partnere og for deres brand at være eksklusiv annoncør på TV 2 NEWS. Og resultaterne er helt klare:

- TV 2 NEWS opleves meget positivt af seerne og kendetegnes ved en række attraktive værdier. For samtlige annoncører på TV 2 NEWS kan der påvises en effekt af partnerskabet på seernes ubevidste engagement og imageopfattelse af annoncørerne, og for henholdsvis FIH Erhvervsbank og Mercuri Urval har det derudover haft en direkte effekt i form af øget kendskab, siger TV 2s koncerndirektør for salg og marketing, Flemming Rasmussen.

 De øvrige kommercielle partnere for TV 2 NEWS i 2008 er Totalkredit, TDC, Bosch/Siemens og HP hvor der ligeledes for alles vedkommende har kunnet påvises en positiv effekt blandt seerne. 

Kommerciel nytænkning for reklamerne på NEWS
- Da det tilbage i 2006 blev besluttet, at TV 2s næste tv-kanal skulle være en 24-timers-nyhedskanal, stod det hurtigt klart for os, at vi skulle tænke helt anderledes i forhold til, hvordan vi tidligere har håndteret nye kanaler kommercielt. I betragtning af kanalens profil og opbygning som en såkaldt ”til og fra”-kanal gav det simpelthen ikke mening at udbyde kanalen som en traditionel TRP-kanal i stil med TV 2 Zulu og TV 2 Charlie siger Flemming Rasmussen og fortsætter:

- I bestræbelserne på til stadighed at kunne udbyde en produktpalette, som tilgodeser flest mulige ønsker og behov, valgte vi derfor at skabe et nyt stærkt og eksklusivt btb-produkt. Resultaterne fra den netop gennemførte analyse viser med al ønskelig tydelighed, at produktet har en reel berettigelse. Vi stopper imidlertid ikke her, for vi påtænker at udvide analyse set-up’et for 2009 således, at den enkelte partner kan få foretaget målinger på en række udvalgte parametre og derved forhåbentlig blive endnu mere bekræftet i, at et kommercielt partnerskab på TV 2 NEWS er en god investering.               
 
Klart stigende interesse fra annoncører
TV 2 har netop indledt forhandlingerne med potentielle kommercielle partnere til TV 2 NEWS i 2009.

- Jeg kan med glæde konstatere, at vi oplever en klart stigende interesse fra annoncører for at blive kommerciel partner for TV 2 NEWS. Den brede interesse sammenholdt med den flotte udvikling i seertallene har bevirket, at vi har valgt at udvide udbuddet af kommercielle partnerskaber fra de nuværende seks til maksimalt ti partnerskaber for 2009, siger Flemming Rasmussen og fortsætter:

- Med de nuværende seertal, som vi mindst forventer at kunne fastholde i 2009, kan vi stadig tilbyde den enkelte annoncør en meget attraktiv eksponeringspakke, selvom vi udvider partnerkredsen. Og der er i øvrigt tale om en udvidelse, som er sket i stor respekt for, at den enkelte stadig skal opleve et kommercielt partnerskab som et unikt og eksklusivt produkt, og der vil derfor fortsat være tale om, at TV 2 NEWS kun har én partner inden for hver branche.   

Analyse af TV 2 NEWS: Relevant og spændende
Ifølge analysen fra MEC Access opfattes TV 2 NEWS positivt på både performance, kanalindhold, oplevelse, involvering og værdier, og TV 2 NEWS vurderes bl.a. højt på værdier, som annoncørerne selv har angivet som betydningsfylde for dem.

Det gælder f.eks. værdier som ”følger med tiden”, ”seriøs”, ”troværdig”, ”energisk”, ”først med det nye” og ”professionel”. Værdier som analysen viser, har en afsmittende effekt på annoncørerne.

 - Analysen fra MEC Access viser endvidere, at TV 2 NEWS i høj grad opfattes som relevant og spændende, hvilket også har en afsmittende effekt på, hvor relevant og spændende annoncørerne opfattes, siger fungerende analyse- og mediedirektør på TV 2, Mette Lehrmann.

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}