TV 2 i digital transformation – og fokus på ’Go’ morgen’ og ’Go’ aften Danmark’

Siden slutningen af august er 18 nyhederne udvidet til 20 minutter og er dermed aftenens første store nyhedsudsendelse på dansk tv. Karin Cruz Forsstrøm er 18 Nyhedernes faste vært. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Siden slutningen af august er 18 nyhederne udvidet til 20 minutter og er dermed aftenens første store nyhedsudsendelse på dansk tv. Karin Cruz Forsstrøm er 18 Nyhedernes faste vært. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

10. december 2016;
Af: TV 2 Kommunikation

Lytter- og seerorganisationerne fik på det halvårlige møde 1. december et indblik i TV 2s digitale rejse.

TV 2s meget omtalte digitale transformation var – sammen med en gennemgang af tankerne bag de store magasinprogrammer ’Go’ morgen Danmark’ og ’Go’ aften Danmark’ – to af emnerne, da TV 2 1. december 2016 i Odense holdt sit halvårlige møde med lytter- og seerorganisationerne.

Inden de to emner kom på dagsordenen gav indholdsdirektør Anne Engdal Stig Christensen en status for TV 2 i 2016, hvor TV 2 har fortsat sit fokus på dansk indhold, stor nyheds- og aktualitetsdækning samt debatskabende dokumentarprogrammer.

- Et af årets tiltag handler om 18 Nyhederne, som vi har udvidet til at være en stor nyhedsudsendelse på 20 minutter, og som har været en meget stor succes siden premieren efter OL. I det hele taget har alle vores tre store nyhedsudsendelser klokken 18.00, 19.00 og 22.00 formået at styrke deres seerandel, og det er et meget tilfredsstillende resultat, sagde Anne Engdal Stig Christensen, som orienterede om, at TV 2 NEWS ligeledes arbejder med en justering af sit nyhedstilbud klokken 16-18 på hverdage.

Indholdsdirektøren talte også med stolthed om de forskellige temaer, TV 2 havde sat til debat i 2016.

- Integrations-dokumentarerne ’Moskeerne bag sløret’ skabte en så omfattende debat, som jeg ikke tidligere har oplevet. De to udsendelser om pigen fra Tøndersagen gav Zandra Bertelsen et navn og en ny identitet og viste hende som en pige med ben i næsen, der bedre kan komme videre efter Tøndersagen, og ’Dem vi var’ dokumenterede, hvordan det påvirker en familie, når en person rammes af en hjerneblødning. Og jeg kunne have nævnt mange flere, sagde Anne Engdal Stig Christensen.

Samlet set har TV 2s indsats på tv-skærmen – både på nyheder, dokumentar, livsstil, fiktion, underholdning og sport – givet en solid fremgang i seerandel til hovedkanalen. Også fra dialogmødets deltagere var der anerkendende ord om TV 2s programmer på disse områder.

OL i Rio var en af de sportsbegivenheder, som gjorde 2016 til det største sportsår nogensinde for danske tv-seere. På billedet ses de to OL-værter i TV 2s studie i den olympiske by i Rio, Morten Ankerdal og Natasja Crone. (Foto: Claus Frederiksen / TV 2)

- OL-dækningen under overskriften ’Øjeblikke du kan mærke’ blev en stor succes. Vi bredte rettighederne ud på flere kanaler, og det lykkedes at få danskerne til at følge med på både TV 2, TV 2 SPORT, TV 2 CHARLIE, TV 2 ZULU og TV 2 PLAY. Vi vil også meget gerne vise OL fremover, men priserne er eksploderet, og næste gang, der er OL, har vi og DR ikke rettighederne.

- Markedet for de store, internationale sportsrettigheder bliver hårdere, og vi kan komme til at betale for dyrt for sport. Heldigvis lever vores sportskanal i bedste velgående og har succes med at sætte danske sportsfolk og andre sportsgrene end fodbold i spil, sagde Anne Engdal Stig Christensen.

Foruden fremgangen til TV 2 og TV 2 SPORT har 2016 også budt på fremgang til TV 2 FRI, som ifølge indholdsdirektøren er blevet ”en solid livsstilskanal, der har vokset sig større end Kanal 4”. Anne Engdal Stig Christensen fortalte om status for TV 2 CHARLIE og viste klip fra kanalens første store dramaserie ’Mercur’, der kommer på skærmen i foråret 2017.

Fra dialogmødets deltagere blev Anne Stig opfordret til at forbedre og udvide EU-dækningen på TV 2s kanaler, ligesom TV 2 blev opfordret til at tænke i udvidet kirkelig dækning i 2017, som er Luther-år. Og så gav den nye regerings ønske om et snarligt salg af TV 2 til private anledning til spørgsmål og bekymring fra deltagere i dialogmødet.

- Vi lader regeringen og politikerne mene noget om, hvem der skal eje og drive TV 2. Men vi har en klippefast holdning til, at TV 2 fortsat skal være en public service-kanal. Det er bl.a. dansk indhold, nyheder og relevante og debatskabende dokumentarer, vi er rigtigt gode til, sagde Anne Engdal Stig Christensen, som fremhævede TV 2s dansksprogede indhold på omkring 70 procent.

’Go’ morgen Danmark’ er en vigtig del af TV 2s programflade – for seerne og for den samlede seerandel, TV 2 henter hvert år. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

’Go’ morgen Danmark’ giver inspiration til samtale
Et af TV 2s længstlevende programformater ’Go’ morgen Danmark’ runder 20 år, og det var baggrunden for, at TV 2-redaktør Helle Sønderby var inviteret til dialogmøde for at fortælle om arbejdet med både morgenens magasinprogram og med ’Go’ aften Danmark’.

- Vi har sendt morgen-tv mere end 5.000 dage gennem de seneste 20 år, og vi har løbende udvidet med udsendelser i weekender og sommerferier. ’Go’ morgen Danmark’ er en vigtig del af TV 2s programflade – for seerne og for den samlede seerandel, TV 2 henter hvert år – og det er dejligt at konstatere, at ’Go’ morgen Danmark’ har formået at øge sin seerandel gennem 2016, sagde Helle Sønderby.

Hun slog fast, at ’Go’ morgen Danmark’ er sat i verden for at inspirere til samtale.

- Samtale om vores fælles samfund, samtale om den danske kultur og samtale om vores egne og andres liv og værdier. Vi tager vigtige emner i tiden og menneskeligt interessante historier op – og vi gør det på vores måde og i den tone, som kendetegner ’Go’ morgen Danmark’, sagde Helle Sønderby og fortsatte:

- Programmet er dets værter, og intet program er så meget tone og stemning, som ’Go’ morgen Danmark’ er. Vi har arbejdet meget med tonen gennem årene, og vi har nu en rolig og intelligent tone, der ikke er så opkørt, som den tidligere har været.

Deltagere i dialogmødet bekræftede denne ændring i ’Go’ morgen Danmark’s tone og stemning – en ændring, som også kan ses i antallet af seerhenvendelser, der nu ligger på 20-25 procent af antallet for fem år siden.

Helle Sønderby blev spurgt, hvorfor ’Go’ morgen Danmark’-indslagene er så korte, og hvorfor det er nødvendigt med nyheder hver halve time på hverdage.

- Jeg forstår godt indvendingen, og vi har forsøgt at ændre det i perioder, men seerne var utilfredse. Mange bruger ’Go’ morgen Danmark’ som et ur, og de ved f.eks., at under Nyhederne klokken 7 skal de være nået til et bestemt sted i morgenrutinen, og klokken 7.30 skal de ud af døren, sagde Helle Sønderby, der under mødet fik opfordringer til at inddrage flere indslag om livsholdninger og tro i morgenfladen.

TV 2-redaktøren kommenterede også ’Go’ aften Danmark’, som siden slutningen af august har fået dobbelt sendetid og nu har udsendelser både klokken 17.25 og 18.25 med enten Michèle Bellaiche eller Jes Dorph-Petersen som vært.

- I selve programmerne har vi fundet en form, som både vi og seerne er glade for, og samtidig har TV 2s nye opbygning af programfladen mellem klokken 17 og 19 betydet færre afbrydelser og overgange. Det har givet fladen mere ro, og det virker, sagde Helle Sønderby, som tilføjede, at ’Go’ aften Danmark’ har som mål at dække hele Danmark:

- Der har været talt om københavneri i forbindelse med ’Go’ aften Danmark’, og det vil vi gerne gøre op med. Vi har et ønske om at dække hele landet, og det er lykkedes for os i månederne, siden det nye koncept trådte i kraft, sagde TV 2-redaktøren.

TV 2 Going digital
Under overskriften ”Going digital” fortalte TV 2s digitale direktør, Anders Blauenfeldt, om den digitale transformation, TV 2 er i fuld gang med, og han indledte med at fortælle om opdelingen af TV 2s digitale arbejde i to ansvarsområder: Digital Free og Digital Pay.

Digital Free-området omfatter tv2.dk, apps og sociale medier, og her foregår arbejdet med at skabe de gratis digitale tilbud og produkter til brugerne og sikre reklameindtægter i en periode, hvor brugerne flytter en del af deres tv-forbrug til digitalt indhold. Digital Pay er primært streamingtjenesten TV 2 PLAY, som både er en distributionskanal direkte til brugerne og TV 2s opfyldelse af det øgede behov for on demand-sening af tv-indhold.

På TV 2 Free-området indviede Anders Blauenfeldt dialogmødedeltagerne i den historiske stigning i brugen af tv2.dk, apps og web-tv, og han omtalte ligeledes TV 2s arbejde på sociale medier, især Facebook.

- En stigende andel af trafikken på tv2.dk kommer fra Facebook – omkring en tredjedel og med stigende tendens – og det er klart, at vi her er i dilemmafyldt farvand. Facebook er på samme tid en konkurrent på reklameområdet og en fantastisk platform til at skabe kontakt, sagde Anders Blauenfeldt, som oplyste, at ti procent af TV 2s indsats på sociale medier skal anvendes på eksperimenter og test.

- Det er en beslutning fra ledelsens side om, at vi vil have udvikling og eksperimenter – og samtidig et ønske om, at der alene bør anvendes ti procent af ressourcerne på dette.

Når det gælder TV 2 PLAY, har udviklingen og brugen taget kolossal fart i de seneste tre år. Med over 300.000 abonnenter er TV 2 selv blevet en betydende tv-distributør direkte til forbrugerne – i et marked med store aktører som bl.a. YouSee og Stofa.

- TV 2 PLAY er et ekstra tilbud på distributionsmarkedet – som supplement til et traditionelt tv-abonnement eller måske som erstatning for en klassisk tv-pakke. Vi er meget opmærksomme på det voksende behov for at se tv on demand via bredbånd, og vi kan se, at især PLAY-seningen på de store fladskærme vokser betydeligt for tiden, sagde Anders Blauenfeldt.

Langt den overvejende del af TV 2s indhold bliver set som live-tv, men for nogle programmer udgør PLAY-seningen en væsentlig andel af det samlede forbrug.

- Det er en stærk tendens, at den tidsskiftede sening vokser – også på en kanal som TV 2 CHARLIE, hvilket måske overrasker nogen. Flere brugere vil være deres egen redaktør, når der skal ses tv-indhold, og de vil ikke være bundet af bestemte sendetidspunkter, sagde Anders Blauenfeldt.

Debat om Se og Hør-dommene
Også seernes redaktør på TV 2, Lars Bennike, deltog i dialogmødet, og han indledte med at kommentere nogle aktuelle sager i medieverdenen, bl.a. dommene i den såkaldte Se og Hør-sag.

- Set i et pressehistorisk lys var dommene hårde, men sagen er også meget usædvanlig omfattende systematisk og ulovlig hacking for at skaffe oplysninger, der ikke var af væsentlig samfundsinteresse, men som alene var sladder, sagde Lars Bennike og fortsatte:

- Som journalist kan man godt gøre brug af ulovligt tilvejebragte oplysninger, men i givet fald skal der være tale om sager med meget væsentlig samfundsbetydning.

Han blev spurgt, om det ikke var udtryk for nyfigenhed fra TV 2s side, når man refererede oplysninger om Se og Hørs dækning af Line Baun Danielsen – en dækning, som skete i kraft af hacking af kreditkortoplysninger. Det afviste Lars Bennike.

- Line Baun Danielsen var indkaldt som vidne for at fortælle om en af de sager, der ligger til grund for dommen. Line Baun afgav forklaring i sagen og gengav oplysninger, som i øvrigt tidligere har været offentliggjort. Så det var helt i orden at referere Line Baun Danielsens udsagn i retten, og hun var selv interesseret i at få tingene frem i retten, sagde seerredaktøren.

Anders Blauenfeldt, digital direktør, TV 2. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Dækningen af det amerikanske præsidentvalg
Også dækningen i danske og udenlandske medier af det amerikanske præsidentvalg – herunder eksperters fejlagtige forudsigelser af valgets udfald – gav stor debat på dialogmødet, hvor der dog ikke var enighed blandt deltagerne.

- I sendte alt for mange journalister til USA. Vi blev tæppebombet i måneder, som om det var et dansk valg, sagde én deltager.

- Dækningen på TV 2 var god og fyldestgørende, når man tager i betragtning, hvor meget valget i USA betyder for os andre. TV 2 kan absolut være sin dækning bekendt, lød det fra en anden mødedeltager.

- Præsidentvalget er afgørende for resten af verden, og det er en katastrofe, hvis Trump gennemfører bare en del af det, han har sagt. Der blev ikke brugt for meget sendetid på valget, fastslog en tredje deltager.

Seerredaktør Lars Bennike sagde, at det udelukkende var i dagene omkring selve valget, hvor der blev sendt mange transmissioner og indslag, at der var fem-seks TV 2- og TV 2 NEWS-medarbejdere på skærmen fra USA. I ugerne og månederne op til valget – hvor der blev sendt løbende indslag samt et ugentligt magasinprogram på TV 2 NEWS – var antallet af udsendte TV 2-medarbejdere i USA væsentligt mindre.

Lars Bennike var enig med dialogmødets deltagere i, at det bør give anledning til eftertanke hos både TV 2 og andre medier, at journalister og USA-eksperter fejlvurderede folkestemningen og i for høj grad lagde vægt på meningsmålinger.

- Når jeg ser på TV 2s dækning, har kanalen faktisk dækket begge parter ligeligt, og vi har lavet mange journalistiske indslag i stater med flertal af Trump-tilhængere. Men i sidste ende er der lagt for stor vægt på meningsmålinger, og læren af dette er at huske usikkerheden i meningsmålinger, og at journalisterne skal være tilbageholdende med bombastiske udmeldinger, sagde Lars Bennike.

I debatten blev TV 2 opfordret til at finde eksperter, der har en bedre føling af, hvad der foregår i befolkningerne.

- Vi oplevede det ved Brexit, ved folketingsvalget og ved den danske afstemning om retsforbeholdet og nu ved valget i USA, at det går galt for journalisterne og eksperterne, sagde en mødedeltager.

- Man kan få den mistanke, at medierne nogle gange er drevet af ønsketænkning, og at journalisterne ser bort fra tvivlen og usikkerheden, sagde en anden, mens en tredje deltager kaldte det en fejl, at medierne ”latterliggjorde Donald Trumps kandidatur og holdninger, fordi det vendte stemningen til fordel for Trump og hjalp ham”.

TV 2s USA-korrespondent, Jesper Steinmetz, fulgte valget tæt og satte perspektiv på valgkampen i USA. (Foto: TV 2)

Om public service-udvalgets arbejde
På mødet orienterede Lars Bennike om, at der på TV 2 er nedsat en arbejdsgruppe, som arbejder med betingelserne for, hvornår man kan få slettet eller af-indekseret gamle oplysninger på tv2.dk.

Det sker i forlængelse af en dom i Spanien mod Google om ”retten til at blive glemt”, som seerredaktøren udtrykte det, og i forlængelse af nye retningslinjer fra Pressenævnet om private eller følsomme oplysninger.

Ved mødets slutning blev der givet en opfordring til TV 2 og TV 2 NEWS om at gøre brug af lytter- og seerorganisationerne som kilder, når der f.eks. diskuteres public service, som det skete efter public service-udvalgets rapport i november 2016.

- Én ting er, at seere, lyttere og brugere desværre ikke var en del af public service-udvalget. Men når debatten om public service så kører, er det naturligt at inddrage lytter- og seerorganisationerne, lød opfordringen.

Billede {0} af {1}