TV 2 FRI har positioneret sig skarpt

30. april 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2s fritidskanal giver seerne et anderledes programudbud end andre danske tv-kanaler. ”Det særpræg, vi dyrker, har danskerne hurtigt opdaget, og det betyder, at TV 2 FRI har masser af potentiale at arbejde videre med”, siger kanalchef.

Dorthe Kvist, Ellen Nybo og Tom Knudsen fra "Årets dejligste have" på TV 2 FRI. (Foto: Henrik Kloch / TV 2)

TV 2 FRI er ikke bare en ny tv-kanal som så mange andre, danskerne har fået i de senere år. TV 2 FRI sender anderledes programmer end andre kanaler med bl.a. stærkt fokus på gør-det-selv, hus, have, natur og rejser, og det har danskerne meget hurtigt opdaget.

- En ny kanal skal bruge tid til at finde sine egne ben og til at positionere sig i tv-landskabet, men for TV 2 FRI er det gået langt hurtigere, end det normalt sker. Det så vi allerede i den store brand-analyse BAV, som blev lavet i efteråret – få måneder efter TV 2 FRIs premiere. Her blev TV 2 FRIs særpræg vurderet meget højt, så kanalens særlige position er hurtigt blevet kendt, siger kanalchef Sune Roland Jensen, TV 2 Networks.

TV 2 FRI blev vurderet i BAV-analysen efter kun fire-fem måneder på skærmen og placerede sig på kort tid meget højt på særpræg - og dermed også på vitalitet (altså højt oppe i BAV-diagrammet). Denne vurdering af TV 2 FRI kommer fra stort set alle målgrupper undtagen unge i alderen 15-29 år, som det fremgår af BAV-skemaet. BAV gennemføres årligt af Bates Y&R samt MEC. Klik på diagrammet for at se det i dobbelt størrelse.

Målet for de kommende måneder er at tilbyde danskerne endnu flere must see-programmer og -moments på skærmen. Det betyder nye, store serier til efteråret og løbende events, som danskerne i høj grad involveres i – ude i virkeligheden og via nettet og sociale medier. Senest har kanalen annonceret ”Naturen LIVE – Forårskuller”.

- Den position, som TV 2 FRI allerede har skabt, betyder, at kanalen har masser af potentiale for sin videre udvikling af tilbud, der inspirerer og motiverer seere og brugere til handling. FRI har skabt en god basis at vokse fra, men TV 2 FRI har også været med til at få andre kanaler til at satse på livsstilsindhold. Banen, som TV 2 FRI spiller på, er blevet mere crowded, og det giver os et ønske om at være endnu renere og endnu mere brugbare og handlingsanvisende i de programmer, vi laver. TV 2 FRI skal være tv, du kan bruge til noget – det er en målsætning, der overskygger alt andet for os, siger Sune Roland Jensen.

Mandag 5. maj er det nøjagtigt ét år siden, TV 2 FRI gik i luften.

Kanalchef Sune Roland, TV 2 Networks. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Mere set i premiereåret end flere ’gamle’ kanaler
Siden premieren har TV 2 FRI stået for 1,0 procent af tv-seningen blandt alle danskere, og det er mere end etablerede kanaler som f.eks. Discovery, TLC og Canal 9 – og betydeligt mere end gamle kanaler som DK4 og Eurosport.

Til sammenligning havde TV 2 CHARLIE og TV 2 NEWS er seerandel på henholdsvis 1,0 og 0,6 procent i deres første leveår, mens TLC og Canal 9 havde seerandele på henholdsvis 0,7 og 0,4 procent i deres første år. I løbet af en uge er knap 600.000 danskere forbi TV 2 FRI.

Seerandelen i det første år for forskellige kanaler - fra venstre TV 2 FRI, TV 2 CHARLIE, TV 2 NEWS, DR Ultra, TLC og Canal 9. Tallene viser, at TV 2 FRI har klaret sig godt i en periode, hvor tv-konkurrencen er væsentligt skærpet i forhold til tidligere. (Kilde: Gallup TV-Meter)

- Samtidig har TV 2 FRI, der kan ses i cirka halvdelen af de danske husstande, i flere tilfælde haft seertal til sine danske programmer på over 100.000. Så høje seertal kan andre mindre kanaler blot drømme om. Når vi rammer rigtigt, rammer vi virkelig flot, siger Sune Roland Jensen, der også kan se, at TV 2 FRI har tendens til at vokse med årstiden.

I de seneste uger, hvor foråret for alvor er kommet til Danmark, har TV 2 FRI haft to af årets bedste uger – herunder årets bedste tirsdage i kraft af bl.a. programmerne ”Frihuset Ekstra: Kurs mod fjerne kyster” og Troels Kløvedals ”Nordkaperen i Det Indiske Ocean” og ”Mit Danmark”. Og så sent som mandag 28. april havde TV 2 FRI årets bedste dag i forbindelse med finalen i programserien ”Årets dejligste have”.

- På TV 2 FRI har vi tid til detaljerigdom og passion – uanset om det gælder oplevelser, håndværk eller andre detaljer. TV 2 FRI er netop passioneret, detaljerig og nyttig – tre områder, hvor kanalen konstant viser sit særpræg og sin store berettigelse, siger Sune Roland Jensen.

Fra venstre: Flemming Rune, Peter Tanev, Line Friis Frederiksen og Lars Ostenfeld fra "Naturen LIVE - forårskuller". (Foto: Carsten Andersen / TV 2)

Halvdelen er danskproduceret tv
TV 2 FRI har også udmærket sig ved en omfattende danskproduceret programflade. 49 procent af TV 2 FRI-programmerne er danskproducerede, herunder det daglige magasinprogram ”Frihuset”. Samlet set er 60 procent af programtimerne fra Norden. Kun få nye kanaler kan levere en programflade med så meget dansk indhold allerede i kanalens første år.

- Når vi taler med vores FRI-seere, og når vi får respons fra seere og brugere på de sociale medier, bliver de mange danske programmer i høj grad værdsat. Og så giver vi med kanalen et løfte til seerne, som de ’køber ind i’ - både derhjemme med fjernbetjeningen, men også på Facebook, Instagram og fri.tv2.dk. Det vil man også kunne mærke på vores næste store satsning ”Naturen LIVE – forårskuller”, siger Sune Roland Jensen.

 

 

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}