TV 2 Charlie var Danmarksmest fremgangsrige kanal i første halvår

30. juni 2010;
Af: TV 2 Kommunikation

To af TV 2s kanaler var blandt de tre kanaler med størst fremgang i seerandel i første halvdel af 2010. Discovery og DR1 har oplevet den største relative tilbagegang i seerandel.

"Talkshowet Meyerheim" har været et af de mest populære programmer på TV 2 Charlie i første halvår 2010. Her ses værten Michael Meyerheim sammen med sangeren og musikeren Michael Falch (tv.). (Arkivfoto: Per Arnesen / TV 2)


Årets foreløbig mest fremgangsrige kanal er TV 2 Charlie, som i første halvår har øget sin andel af danskernes tv-sening med 22 procent – fra en seerandel på 2,8 procent i første halvår 2009 til nu 3,4 procent.

Det betyder, at TV 2 Charlie har overhalet både TV3+ og Kanal 5 og lige nu er Danmarks femtemest sete kanal. Sidste år ved samme tid var Charlie den syvendemest sete kanal. Det skal dog tilføjes, at kampen med Kanal 5 om femtepladsen er særdeles tæt.

For TV 2 Charlie er den gode seertilslutning skaffet på blot cirka 14 timers daglige sendetimer, mens både Kanal 5 og TV3+ kan skaffe seerandel via tv-udsendelser hele døgnet.

Læs også om danskernes øgede tv-sening i 2010 her.

Igen fremgang til TV 2 NEWS
Også TV 2 NEWS har – ligesom TV 2 Charlie og Kanal 5 – tocifret fremgang i seerandel (se tabel herunder for tv-seningen i 1. halvår 2009 og 2010).

Nyhedskanalen fortsætter dermed den store fremgang, som både i 2008 og 2009 gjorde NEWS til den mest fremgangsrige kanal blandt de større danske tv-kanaler.

Også kanalerne DR Ramasjang, DR HD og DR K har naturligvis fremgang i 2010 og står tilsammen for 3,5 procent af den samlede tv-sening i første halvår 2010. Disse kanaler sendte ikke i første halvår 2009, og deres relative fremgang kan derfor ikke udregnes.

 

 

Tv-kanaler med størst relativ FREMGANG blandt de 20 største:

Kanaler med relativt størst fremgang i seerandel fra 2009 til 2010 (3 år+) Nummer Kanal 2010-share 2009-share Relativ ændr. 1. TV 2 Charlie 3,443 % 2,817 % + 22 % 2. Kanal 5 3,434 % 2,913 % + 18 % 3. TV 2 NEWS 2,818 % 2.448 % + 15 % 4. Kanal 4 1,983 % 1,842 % + 8 % 5. TV 2 SPORT 1,389 % 1,329 % + 4 % 6. TV3 4,964 % 4,801 % + 3 % 7. Disney Ch. 1,946 % 1,938 % + 0 % 8. TV3+ 3,264 % 3,262 % + 0 %

 


Og så er der dem med tilbagegang…
I lyset af de mange nye kanaler, som er igangsat i de senere år, er seerandelen også faldet for nogle kanaler pga. øget tv-konkurrence (se tabellen herunder). Som det er tilfældet i hele verden, er det især de store kanaler med flest seere, der taber seerandel.

I første halvår er denne tilbagegang gået hårdest ud over DR1, der har mistet 12,7 procent af sin seerandel. TV 2 har klaret konkurrencen bedre og har mistet otte procent af sin seerandel.

Også mindre kanaler rammes af den øgede konkurrence og mister seerandel.  Den største relative tilbagegang blandt de 20 største kanaler har Discovery oplevet med et fald i seerandel på 12,8 procent – fra en seerandel på 1,32 procent i første halvår til 1,15 procent i 2010.

Også 6’eren har en betydelig tilbagegang i seerandel på 10 procent fra knap 1,4 procent i første halvår 2009 til godt 1,2 procent i 2010.

 

 

Tv-kanaler med størst relativ TILBAGEGANG blandt de 20 største:

Kanaler med relativt størst tilbagegang i seerandel fra 2009 til 2010 (3 år+) Nummer Kanal 2010-share 2009-share Relativ ændr. 1. Discovery 1,150 % 1,320 % - 13 % 2. DR1 20,068 % 22,98 % - 13 % 3. 6'eren 1,238 % 1,380 % - 10 % 4. TV 2 27,268 % 29,56 % - 8 % 5. TV 2 FILM 1,115 % 1,208 % - 8 % 6. Eurosport 1,033 % 1,113 % - 7 % 7. TV 2 Zulu 2,332 % 2,394 % - 3 % 8. DR2 4,603 % 4,618 % - 0 %

 

 

Billede {0} af {1}