Touren og Cadel på toppen

25. juli 2011;
Af: TV 2 Kommunikation

Årets Tour de France satte endnu engang rekorder. Ikke siden 1997 har danskerne brugt så meget tid på Touren som i år - og samtidig var etapen til Alpe d'Huez den mest sete siden etapen til Champs-Élysées i 1997.


Otte timer og 37 minutter. Så meget tid brugte hver dansker i gennemsnit på at se årets Tour de France - alene på TV 2s hovedkanal. Forbruget er det højeste i nyere tid og markant højere end sidste år.

- Det er fantastisk, at Touren kan blive ved med at blive større - i hvert fald på TV 2. Det er en kæmpe tilfredsstillelse, at vores indsats bliver belønnet af seerne, men selvfølgelig hører det også med til vores succes, at årets Tour endte med at blive historisk spændende, siger TV 2s Tour de France-redaktør, John Jäger.

Oven i seertiden kan man oven i købet lægge al den tid, som danskerne har brugt på Tour-sitet, tour.tv2.dk, og på applikationerne til iPhone og iPad.

Forbruget på tour.tv2.dk er mere end 30 procent højere end sidste år, mens der har været imponerende 7,2 millioner besøg på mobiltelefonen, hvor specielt live-opdateringerne har været et hit.

- Touren har overgået vores egne vildeste forventninger. Vi har arbejdet bevidst ud fra en tro på, at mobiltelefonen er det medie, man oftest vil benytte til resultatformidling under en event som Touren - og det har umiddelbart vist sig rigtigt, siger Jan Hoffmann, mobile manager hos TV 2 NET.

Alpe d'Huez topper
Årets mest sete etape blev fredagens dramatiske bestigning af Col du Télégraphe, Col du Calibier og Alpe d'Huez. Alberto Contador angreb fra start, og det udløste en fantastisk underholdende etape, som i snit blev set af 829.000 danskere - over samtlige 225 minutter. Og faktisk toppede etapen med hele 1.306.000 seere og havde over én million seere i fem kvarter fra 16.45 til 17.57.

Tallene er så imponerende, at man skal helt tilbage til 1997 for at finde en etape med flere gennemsnitlige seere. Dengang så 885.000 danskere med, da Tour-feltet kørte paradekørsel ind til Paris - og etapen toppede med 1.350.000 seere.

- Seertallene fra weekenden taler sit eget tydelige sprog, men de imponerende tal på alle platforme forpligter også. Når så mange danskere vælger at bruge så meget tid på at se Tour de France på TV 2, kræver det også, at vi gør alt, hvad vi kan for at gøre produktet så godt som overhovedet muligt - og det vil vi bestræbe os på igen næste år, siger John Jäger.

Årets mest sete Tour-studie var søndagens, efter at Mark Cavendish havde vundet den afsluttende etape til Champs-Élysées. Studieudsendelsen, hvor Cadel Evans også blev hyldet som vinder af årets Tour de France, blev set af 733.000 danskere.

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}