Tour-fremgang på tv og digitalt

Thomas Kristensen har været vært i TV 2s 'Tour de France: Studiet', som i 2015 har haft betydelig seerfremgang. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Thomas Kristensen har været vært i TV 2s 'Tour de France: Studiet', som i 2015 har haft betydelig seerfremgang. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

27. juli 2015;
Af: TV 2 Kommunikation

Status efter 21 etaper: Markant større brug af TV 2s digitale Tour de France-dækning i 2015 – og samtidig voksede seertallene på tv.

Tour de France var igen sommerens store tv-samlingspunkt for danskerne. Det viser seertallene for de godt tre ugers cykelløb og tallene for brugen af TV 2s digitale Tour-tilbud på tour.tv2.dk, apps, webtv og TV 2 PLAY.

Især de digitale tilbud, som TV 2 har haft stort fokus på under årets Tour-dækning, har været i massiv vækst. F.eks. er antallet af besøg på tour.tv2.dk vokset med 27 procent i år i forhold til det i forvejen meget høje niveau i 2014. Antallet af startede Tour de France-streams på TV 2 PLAY er mere end tredoblet i forhold til sidste år, og i de seneste to uger har TV 2 PLAY sat rekord i brugen af live-tv.
 
På webtv er væksten enorm. Allerede på Tourens tiende dag i 2015 havde TV 2 overgået det samlede antal webtv-visninger under hele Tour de France 2014.
 
Også på tv er der fremgang i forhold til 2014. Hver dansker har i snit brugt 6 timer 14 minutter på at følge Tour-dækningen på tv – heraf knap 90 procent af tiden på TV 2s kanaler. I 2014 var det tilsvarende Tour-forbrug pr. dansker på 5 timer 37 minutter.

Størst fremgang til studieudsendelserne efter etaperne
Både etape-transmissionerne og studieudsendelserne efter dagens etape har fået flere seere. Især studieudsendelserne med TV 2s cykeleksperter har haft markant fremgang – f.eks. en fremgang på 35 procent i seertallene til udsendelsen klokken cirka 17.30.

- Der har været en vis debat om TV 2s brug af Bjarne Riis som en af de mange cykeleksperter i TV 2s Tour-dækning. TV 2 har med Bjarne Riis brugt en cykelekspert, som kan gå endnu dybere ind i løbet, taktikken, strategien samt sportsdirektørernes og rytternes overvejelser, end andre kan. Det har vi fået mange positive seerreaktioner på, og danskerne har – meget glædeligt – kvitteret ved at følge TV 2s studieudsendelser i klart højere grad end sidste år, siger TV 2s Tour de France-redaktør, John Jäger.

Også det sene Tour de France-studie kl. 18.30 har haft fremgang i seertal – nemlig 12 procent flere seere end i 2014.

------------------

Se Gallups pressemeddelelse for uge 30 med tv-hitlister og fordelingen af ugens tv-sening.

Billede {0} af {1}