Tour de France fik markant fremgang

Tour-etaperne havde i 2009 den højeste seertilslutning siden rekordåret 1997 - året efter Bjarne Riis' sejr i Tour de France.


Tour de France er fortsat danskernes store samlingspunkt om sommeren, og i 2009 har Touren endda opnået markant fremgang i forhold til de senere år.

Tour de France-etaperne blev i 2009 de mest sete etaper siden rekordåret 1997 med 446.000 seere i gennemsnit og med omkring 900.000 på enkelte tidspunkter, hvor afgørelsen faldt på de mest spændende etaper.

1997 var året efter Bjarne Riis' sejr i Tour de France, og her var seerinteressen ekstremt høj. Etaperne havde i gennemsnit 583.000 seere i snit i dette år.

- Vi er meget stolte over de flotte seertal i 2009, og vi har næsten måtte knibe os i armene indimellem. Mit bud er, at Lance Armstrongs comeback har haft stor betydning, ligesom seerne også har taget rigtig godt imod Jørgen Leths comeback på TV 2s redaktion. Og så tillader vi os også at opfatte tallene som en cadeau til den måde, vi formidler Tour de France på med en blanding af høj faglighed, underholdning og begejstring, siger TV 2s Tour de France-redaktør, John Jäger, der også er souschef på TV 2|SPORTEN.

Også fremgang til studieprogrammer
Som nævnt blev årets etaper set af 446.000 seere i snit – en fremgang på 41 procent i forhold til 2008-seertallet til etaperne på 317.000. Men der har også været klar seerfremgang til TV 2s studieprogrammer under Tour de France.

Studieprogrammerne umiddelbart efter etaperne er blevet set af 390.000 danskere – en fremgang på 33 procent i forhold til 2008. ”Tour de France: Studiet” klokken 18.25 er blevet set af 355.000 seere i snit – en fremgang på ni procent.

- Tour de France er blevet en institution hos TV 2|SPORTEN. Vi er hvert år glade for at lave lige præcis denne begivenhed - og stolte over, at TV 2 er så tæt forbundet med Tour de France i danskernes bevidsthed. Det er lige præcis dét, vi gerne vil: At være hele Danmarks hjemmebane, når de helt store sportsbegivenheder foregår. Det er skønt, når det lykkes for os, siger John Jäger.

TV 2|SPORTEN har også i år brugt mange forskellige medier og platforme i dækningen af Tour de France – foruden tv også mobiltelefonen, nettet (især tour.tv2.dk med Tourkanalen) og sociale medier som f.eks. Facebook. Også Tour-sitet tour.tv2.dk har oplevet stor fremgang i 2009.

- Vi arbejder hårdt på at udnytte alle TV 2s mange platforme og lave et samspil mellem dem, så det giver den bredest mulige vifte af Tour de France-tilbud til seerne og brugerne af nettet. Den stærkt øgede brug af tour.tv2.dk og Tour-kanalen viser, at det også i høj grad er lykkedes for os. Det tror jeg også er en del af baggrunden for vores succes, siger John Jäger.

Også DR1 og Eurosport dækkede Tour de France, men TV 2 var den eneste kanal, der opnåede markant seerfremgang på Tour-dækningen.