Tidsforskudt sening sætter rekord

På TV 2 ligger ’Badehotellet’ højt på tidsforskudt sening. Her ses Fie (Rosalinde Mynster) foran spisestuen på hotellet. (Foto: Mike Kollöffel / TV 2)

Danskernes tv-forbrug ændrer sig i disse år, og den nye Seer-Undersøgelse giver et mere præcist billede af den ændrede seeradfærd. De foreløbige tal for 2017 tyder på, at den tidsforskudte sening bliver mindst dobbelt så stor som sidste år.

Den nye Seer-Undersøgelse, der har været i luften siden nytår, måler seningen på tværs af tv og de digitale platforme inkl. den tidsforskudte sening. Undersøgelsen giver dermed et mere korrekt billede af danskernes tv-forbrug end den tidligere måling. De seneste tal for februar 2017 tyder på, at den tidsforskudte sening, der typisk sker via tv-selskabernes streamingtjenester og distributørernes on demand-løsninger, bliver mindst dobbelt så stor som sidste år.

- I februar 2017 udgjorde den tidsforskudte sening 6,2 procent på tværs af alle de tv-kanaler, der er med i Seer-Undersøgelsen fra Kantar Gallup. Dette er næsten en fordobling i forhold til februar 2016, hvor tallet var 3,4 procent, og det er den højeste andel, vi nogensinde har målt. Det er anden måned i træk, at andelen af tidsforskudt sening slår rekord, og baggrunden for tallet er både en stigning i forbruget, fordi det er blevet meget lettere at se programmerne tidsforskudt, samt en mere præcis måling af den tidsforskudte sening, forklarer Alexander Nielsen, der er Head of Audience Measurement hos TV 2 Analyse og formand for styregruppen bag den nye Seer-Undersøgelse.

Tidsforskudt sening er i denne sammenhæng både sening forskudt på samme dag, som programmet bliver vist på en tv-kanal, samt forskudt sening i op til og med syv dage efter programmet har været vist.

TV 2 CHARLIE og ’Badehotellet’ i front
Blandt TV 2s kanaler er det på TV 2 CHARLIE, den tidsforskudte sening er størst (8,7 procent) – bl.a. ligger kanalens egenproduktioner og fiktionsserier højt på den tidsforskudte sening. Modsat har TV 2 NEWS mindre tidsforskudt sening, eftersom nyheder ofte ses live og hurtigere bliver uaktuelle i forhold til f.eks. en fiktionsserie.

På TV 2 er det især den populære serie ’Badehotellet’, der ligger højt på tidsforskudt sening. F.eks. så 207.000 seere afsnittet af ’Badehotellets’, der blev sendt 27. februar, tidsforskudt – svarende til at live-seertallet på 1,3 million seere blev forøget med 16 procent til mere end 1,5 million seere, når den tidsforskudte sening bliver medregnet.

’Badehotellet’ har i øvrigt været det mest sete program i Danmark i hele perioden, hvor serien har kørt på TV 2. I ugen, hvor DR1 sendte ’Melodi Grand Prix’, lå sangkonkurrencen midlertidigt på førstepladsen på Kantar Gallups top 20, men da målingen af den tidsforskudte sening var gennemført ugen efter, lå ’Badehotellet’ igen nr. 1 på listen. Eksemplet viser, at de populære fiktionsserier som fx ’Badehotellet’ får et markant antal ekstra seere via den tidsforskudte sening – så mange at programplaceringerne på Kantar Gallups top 20 kan ændre sig, når den tidsforskudte sening lægges til tallene.

Læs mere om den nye Seer-Undersøgelse her.