Stor sport flytter seere og brugere

Årets Tour de France-studieudsendelser blev sendt fra ti forskellige danske byer. På billedet er et af programmerne fra Bogense i luften med vært Claus Elming (tv.) samt cykeleksperterne Henrik Jul Hansen og Frank Høj (th.). (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Årets Tour de France-studieudsendelser blev sendt fra ti forskellige danske byer. På billedet er et af programmerne fra Bogense i luften med vært Claus Elming (tv.) samt cykeleksperterne Henrik Jul Hansen og Frank Høj (th.). (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

03. august 2016;
Af: TV 2 Kommunikation

EM-fodbold og Tour de France gav TV 2 og TV 2-familien bedste juli på tv siden 2011. Juli er nu TV 2s bedste måned for antallet af viste web-tv-klip.

Den største sportssommer nogensinde på TV 2s kanaler fortsætter med OL i Rio, men allerede nu kan det konstateres, at den store og attraktive sport i juni og juli – EM i fodbold og Tour de France – har flyttet seere og brugere.

TV 2s hovedkanal og TV 2-familien har nemlig haft sin bedste juli siden 2011 blandt alle danskere. Det viser seermålingerne fra Gallup TV-Meter.

Samtidig er juli 2016 nu TV 2s bedste måned nogensinde, når det gælder web-tv-visninger. Her er sport en del af forklaringen, som også skal findes i store nyhedsbegivenheder (bl.a. terror i Nice) og hjemkomsten til Danmark af skibet Havana og Emil og Theis Erichsen. Web-tv-fremgangen i juli 2016 er på hele 67 procent i forhold til juli 2015, og det er anden måned i træk, TV 2 sætter rekord for antallet af viste web-tv-klip.

Under Tour de France arrangerede TV 2 eventen 'TV 2 på Tour' med flere cykelløb for børn og voksne og andre arrangementer i ti forskellige byer. Billedet er fra 'TV 2 på Tour' i Øster Hurup. (Foto: Mads Claus Rasmussen / TV 2)

Bedste juli på tv siden 2011
TV 2s hovedkanal stod i juli for 30 procent af danskernes samlede tv-sening mod 27 procent i de tre foregående år. TV 2s seerandel var endnu højere i aldersgruppen 20-60 år, og man skal tilbage til juli 2011 for at finde en højere seerandel til TV 2s hovedkanal.

Også på familieniveau har TV 2 haft en strålende juli måned, hvor TV 2s kanaler stod for 42 procent af danskernes samlede tv-sening.

Fremgangen i juli skyldes den store interesse for Tour de France kombineret med god nyhedssening og populære primetime-programmer. Hver dansker brugte i juli fem og en halv time på at se Tour de France-udsendelser i tv – heraf 91 procent på TV 2s kanaler. Tour-seningen udgjorde i Tour-perioden knap 11 procent af danskernes samlede tv-forbrug i disse tre uger.

Fremgangen i juli kommer efter et 1. halvår med fremgang til TV 2 og TV 2-familien. Læs mere her.

Under EM i fodbold sendte TV 2 sine studieprogrammer og masser af EM-kampe fra Musikhusparken i Aarhus. Aarhus Kommune anslår, at flere end 100.000 mennesker besøgte Sommerbold i Aarhus. (Foto: Mads Claus Rasmussen / TV 2)

Også fremgang i juni
EM-slutrunden i fodbold kan ligeledes ses på danskernes tv-sening i juni 2016, som blev den bedste juni for TV 2s hovedkanal siden 2012. I juni 2016 stod TV 2s hovedkanal for knap 26 procent af tv-seningen blandt alle danskere.

I juni-juli brugte hver dansker i gennemsnit knap otte timer på at se EURO 2016 i tv – fordelt ligeligt på TV 2-kanalerne og DR-kanalerne. Det er væsentligt mere end de godt seks timer, som hver dansker brugte på den seneste EM-slutrunde uden dansk deltagelse (nemlig i 2008). Det hører med til historien, at EURO 2016 havde deltagelse af 24 hold (mod tidligere 16 hold) og dermed indeholdt flere kampe end tidligere EM-slutrunder.

Lidt over 1,4 mio. danskere fulgte selve EM-finalen mellem Portugal og Frankrig, og 755.000 af disse valgte TV 2s transmission, som blev kommenteret af Thomas Kristensen og Jesper Grønkjær, mens DR1 i gennemsnit havde 677.000 seere til finalen. Blandt de 20-60-årige var forskellen endnu større i TV 2s favør.

Digitale succeser under EM
Også på de digitale platforme var EM-slutrunden succesfuld, og EURO 2016 gav bl.a. TV 2 PLAY det største antal nye abonnenter på én dag. Der var generelt stor brug af live-transmissionerne på TV 2 PLAY og af de særlige highlights-programmer, hvor man kunne opleve alle EM-kampe på typisk 10-12 minutter.

På tv2.dk lå antallet af gennemsnitlige unikke besøg pr. dag 17 procent højere under EURO 2016 end under VM-fodboldslutrunden i 2014, og her var målvæggen på em.tv2.dk en af topscorerne. På web-tv lå antallet af visninger pr. dag 60 procent højere under EURO 2016 end under VM i fodbold for to år siden.

Også fansitet TV 2 FAN har været flittigt i brug under EM-slutrunden, og det har givet nyttige erfaringer til TV 2 SPORT og TV 2 Kommercielle Partnerskaber.

Billede {0} af {1}